ایجاد تنوع‌ در فعالیت‌های قرآنی با توجه به تغییر ذائقه دانش‌آموزان
کد خبر: 3982193
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۴
مسیب‌زاده تأکید کرد؛

ایجاد تنوع‌ در فعالیت‌های قرآنی با توجه به تغییر ذائقه دانش‌آموزان

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره نقش دارالقرآن‌ها در جذب دانش‌آموزان به فعالیت‌های قرآنی، تأکید کرد: با توجه به تغییر ذائقه جهان و به دنبال آن دانش‌آموزان، ما نیز باید در روش‌های مرسوم تغییراتی ایجاد کنیم.

تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان در کنار فعالیت‌های قرآنی/ضرورت عمومی شدن قرآن در بطن جامعهمحمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص تنوع‌پذیری فعالیت‌های قرآنی با توجه به تغییر ذائقه دانش‌آموزان، اظهار کرد: قرآن‌ کریم کتاب 10 سال و 100 سال نیست، بلکه کتاب راهنمای بشر در تمام اعصار و قرون است و به همین دلیل به لحاظ محتوا هیچ‌گونه ضعفی نداریم و باید بگویم که در این زمینه بسیار غنی هستیم، اما به لحاظ روشی با توجه به اینکه ذائقه جهان و به دنبال آن نیز ذائقه دانش‌آموزان تغییر کرده، ما نیز باید در روش‌های مرسوم تغییراتی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در طی یک‌سال اخیر که بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است، اتفاقات ارزشمندی در فضای مجازی رقم خورد و در این مدت ناگزیر بودیم که خود را با این تغییرات وفق دهیم، اما با این وجود در آغاز راه هستیم و باید تغییرات بیشتری را در روش‌های خود به کار گیریم. نسبت به سال گذشته که هنوز در ابتدای راه بودیم و این فضا برایمان تازگی داشت، اکنون پیشرفت صددرصدی داریم و نگاه ما به فضای مجازی، فضای حقیقی و همچنین فضای علمی تغییر پیدا کرده است و البته که این تغییر نگاه و فعالیت در این زمینه همچنان وجود دارد و باید ادامه داشته باشد.

مسیب‌زاده با اشاره نقش و سهم دارالقرآن‌ها در جذب دانش‌آموزان به فعالیت‌های قرآنی تصریح کرد: بر اساس سند تحول بنیادین، به‌ دنبال تربیت تمام‌ساحتی دانش‌آموزان هستیم. دانش‌آموزان تراز جمهوری‌ اسلامی، دانش‌آموزانی نیستند که فقط به لحاظ حوزه قرآنی تقویت شوند، بلکه باید در کنار قرآن فعالیت ورزشی، نگاه زیست‌محیطی، نگاه اقتصادی، فرهنگی و زیبایی‌شناختی نیز داشته باشند و به تعبیری دانش‌آموزان تراز جمهوری اسلامی باید در همه زمینه‌ها، فعال باشند. بر این اساس رشته‌های شرکت‌کنندگان متنوع است و به همین منظور سبد فرهنگی را مهیا می‌کنیم تا هر دانش‌آموز بنا به علاقه و توانمندی‌هایی که دارد، بتواند در آن رشته‌ها شرکت کند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از ارکان فعالیت‌های قرآنی، در وزارت آموزش و پرورش در کنار زحمات معلمان قرآن و کلاس‌های درسی، بحث مراکز دارالقرآن به‌ عنوان بخش تخصصی و تکمیلی آموزش‌های مدارس است. معلمان ما طی دو سال اخیر با شیوع کرونا نیز در فضای مجازی آموزش‌های خود را ارائه می‌دهند، به شکلی که آموزش‌ها حضوری و مجازی با استفاده از بهترین اساتید صورت می‌گیرد. همچنین کانال‌های مختلف دارالقرآن وجود دارد و در صفحه اصلی شبکه «شاد» نیز بحث دارالقرآن طراحی شده است.

مسیب‌زاده بیان کرد: با توجه به اینکه طی دو سال اخیر با مشکلاتی مواجه بودیم، اما علی‌رغم این موضوع، عدالت آموزشی بیشتر به لحاظ محتوایی محقق شده و اگر پیش از این یک مدرس را در تهران داشتیم، امروز به‌ راحتی می‌توانیم این مدرس را برای سراسر کشور داشته باشیم، به‌ عبارتی علی‌رغم اینکه کرونا تهدید بود، در عین حال در بسیاری از زمینه‌ها فرصت‌هایی را نیز ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش به دنبال حرفه‌ای و تخصصی شدن نیستیم، اظهار کرد: اگر مسابقاتی را برگزار می‌کنیم، هدف از این کار، ایجاد انس و علاقه در وجود دانش‌آموزان است، از این‌رو بدیهی است زمانیکه رقابتی صورت می‌گیرد، محتوا نیز مهم است و در این میان به‌ دنبال اینکه چه کسی برگزیده می‌شود نیستیم، بلکه هدف شرکت عموم افراد جامعه در این مسابقات است.

مدیر‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای این کار نیز دوره‌های آموزشی پیش از برگزاری مسابقات اهمیت بسیاری دارد و یکی از مکان‌هایی که ویژه این کار ایجاد شده، مراکز دارالقرآن است و اغلب شرکت‌کنندگان یا در دارالقرآن آموزش دیده‌اند و یا اینکه خودشان مدرس دارالقرآن‌ها هستند و به همین دلیل اغلب استان‌ها نیز پیش از برگزاری این‌گونه مسابقات، در دارالقرآن‌ها دوره‌های آموزشی می‌بینند و بر اساس آموزش‌هایی که دیده‌اند، وارد مسابقات کشوری می‌شوند.

مسیب‌زاده در پایان بیان کرد: موضوع حائز اهمیت، بحث عمومی شدن قرآن است، بر همین اساس می‌گوییم که در یک ماه ختم قرآن انجام دادن کار خوبی است، اما اگر در طول سال روزی یک و یا دو صفحه قرآن بخوانیم، بسیار ارزشمند است، به‌ نوعی از این طریق به سمت عمومی شدن قرآن حرکت کنیم که قرآن در سبد زندگی به صورت ملموس و کاربردی وجود داشته باشد. همچنان که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند چه خوب است که دانش‌آموزان در محاورات روزانه و در زندگی خود و همچنین برنامه‌هایی که دارند، از قرآن بهره گیرند و قرآن را در ارکان زندگی خود به صورت جدی بگنجانند.

انتهای پیام
captcha