برپایی عزاداری محرم در ایام کرونا؛ خدمت یا خیانت
کد خبر: 3912911
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹

برپایی عزاداری محرم در ایام کرونا؛ خدمت یا خیانت

به اعتقاد مظاهری عاشورا، در اغلب مقاطع تاریخ، عامل وفاق ایرانیان (از هر دین و مذهب و هر قشر و طبقه) بوده است و جامعه‌‌ ایرانی برای بقای خود در آینده‌های سختی که در پیش است، به عاشورا نیاز مبرم دارد؛ لذا تبدیل عاشورا و مناسک عاشورایی به عامل اختلاف و تعمیق شکاف‌های مختلف، از سوی هر شخص و جریانی که باشد، نه فقط خیانت به عاشورا و تشیع، بلکه خیانت به جامعه و ایران است.

به گزارش ایکنا؛ محسن‌ حسام‌مظاهری در یادداشتی با عنوان «عامل وفاق را به عامل اختلاف تبدیل نکنیم» از پافشاری برخی افراد بر برگزاری مراسم عزاداری محرم در ایام کرونا انتقاد کرده است و به بررسی پیامدهای آن پرداخته است. متن یادداشت از نظر می‌گذرد؛

«هرچه به محرم نزدیک‌تر می‌شویم، بازار گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت برگزاری و مجالس و مناسک عاشورایی داغ‌تر می‌شود. در حالی‌که بسیاری از هیئت‌های مذهبی به‌ویژه هیئت‌های سنتی و اصناف بازار کماکان مجالس خود را به‌صورت خودجوش تعطیل نگه داشته یا بسیار محدود کرده‌اند، برخی مداحان نوعاً جوان بدون ملاحظات بهداشتی در این ایام (شهادت امام جواد(ع)، شهادت امام باقر(ع)، شهادت حضرت مسلم و...) مجالس خود را برپا داشتند. گروهی از مداحان نیز مجالس این ایام را به تریبونی برای تهدید تلویحی مسئولان در موضوع محدودیت‌های احتمالی مجالس محرم تبدیل کرده‌اند. برخی از سخنرانان و وعاظ نیز با اظهارنظرهای خود همین خط را دنبال می‌کنند. از جمله سیدعباس موسوی مطلق (از منبری‌های قم و تهران) در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم گفته است: «ویروس کرونا سکولار است و ما فقط از نظر متخصصان متدین در برپایی مراسم‌ و عزاداری‌های محرم و صفر پیروی خواهیم کرد».

عاشورا در اغلب مقاطع تاریخ، عامل وفاق ایرانیان (از هر دین و مذهب و هر قشر و طبقه) بوده است؛ از جمله در زمان ما که مناسک عاشورا فراگیرترین و عمده‌ترین آیین ملی ایران (علاوه بر تشیع) نیز هست. چنین سرمایه گران‌بهایی را برای مصارف گذرا و جزیی نباید هزینه کرد. جامعه ایرانی برای بقای خود در آینده‌های سختی که در پیش است، به عاشورا نیاز مبرم دارد. تبدیل عاشورا و مناسک عاشورایی به عامل اختلاف و تعمیق شکاف‌های مختلف، از سوی هر شخص و جریان که باشد، نه فقط خیانت به عاشورا و تشیع، بلکه خیانت به جامعه و ایران است.

آن دسته از روحانیون، وعاظ و مداحانی که این روزها با رفتارهای تحریک‌آمیز و سخنان غیرمسئولانه خود بر برگزاری مجالس محرم طبق معمول هرسال پافشاری می‌کنند و پیشاپیش عَلَم مقاومت در برابر محدودسازی موقت مجالس و مناسک برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا را بلند کرده‌اند و با تحریک عواطف و هیجانات مذهبی به شکاف بین دولت و هیئت‌های مذهبی دامن می‌زنند، نه‌تنها از منافع ملی، و نه تنها از مصالح جامعه شیعی، بلکه حتی از منافع صنفی و هویتی خود نیز درک و فهم درستی ندارند.

در حالت بحرانی، نهایتاً ممکن است مانند ماه‌های شعبان و رمضان گذشته، در محرم و صفر هم مناسک جمعی تعلیق شده و مجالس عزاداری حضوری به‌طور محدود و با شرایط سخت اجازه برگزاری بیایند. گرچه حساسیت و اهمیت مناسک ماه‌های محرم و صفر با مناسک هیچ‌یک از دیگر مقاطع سال برابری نمی‌کند، اما تدبیر وضعیت فوق‌العاده امسال نیازمند انعطاف بیشتر مسئولان سازمان‌های مذهبی است. روشن است که حفظ سلامتی مردم بر هر مصلحت دیگری ارجح است و محرم امسال هم قرار نیست آخرین محرم باشد. اگر خدای ناکرده برگزاری یک هیئت به ابتلا و مرگ عده‌ای منجر شود، حواشی‌اش به این آسانی‌ها متولیان مذهبی را رها نخواهد کرد.»

انتهای پیام
captcha