شهید مطهری احیای تفکر اسلامی را گمشده انقلاب می‌دانست/ معنویت؛ رکن اصلی عدالت اجتماعی
کد خبر: 3876042
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹
لاریجانی:

شهید مطهری احیای تفکر اسلامی را گمشده انقلاب می‌دانست/ معنویت؛ رکن اصلی عدالت اجتماعی

گروه جامعه ــ رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گمشده انقلاب از نظر شهید مطهری، احیای تفکر اسلامی بود، معنویت را رکن اصلی تحقق عدالت اجتماعی دانست و گفت: شهید مطهری بر شفافیت و رو راست بودن تأکید داشت و معتقد بود اگر در کشور می‌خواهیم کاری انجام دهیم، پوشیده نگاه داشتن آن از مردم، ما را از مسیر حقیقت دور می‌کند، لذا اگر رشد می‌خواهیم، باید رو راست باشیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین گرامی‌داشت یکصدمین سالگرد ولادت متفکر، فیلسوف و فقیه عالی‌مقام، استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری با عنوان «مطهری و انقلاب جهانی اسلام» با حضور علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام میثم امرودی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مسئولان فرهنگی و خانواده شهید مطهری عصر امروز یک‌شنبه 13 بهمن‌ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

رییس مجلس در ابتدای این مراسم ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: شهادت حاج قاسم از جهاتی شبیه شهادت استاد مطهری بود. شهید مطهری با شهادتش فکرش را در صحنه اجتماع روان کرد و شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی هم اینگونه شد. دشمنان انقلاب فکر می‌کردند با شهادت حاج قاسم حرکت در منطقه لطمه می‌خورد، اما اینگونه نشد و شهادت ایشان همه را متحول کرد و نه تنها در ایران بلکه در منطقه هم چهره جنایتکار آمریکا را نشان داد.

علقه سردار شهید سلیمانی به استاد مطهری

وی در ادامه با اشاره به خاطره‌ای از شهید سلیمانی گفت: سال‌ها پیش سردار سلیمانی به من گفت سیدحسن نصرالله و عماد مغنیه تهران هستند و می‌خواهند به منزل شما بیایند. آنها شام منزل ما آمدند. در آن جا سردار سلیمانی به من گفت خاطرات شهید مطهری را برایم بگویید. حاج قاسم علقه خاصی به منش و فکر شهید مطهری داشت.

استاد مطهری ۶۰ ساله بود که شهید شد و این حجم از کار علمی در این مدت توفیق بزرگی بود که ایشان داشت و البته همسر محترم ایشان در این توفیق، نقش زیادی داشت.

لاریجانی ادامه داد: شهید مطهری شخصیتی بی‌نظیر یا کم‌نظیر در تاریخ معاصر ایران بود و با اینکه امروز ۴۰ سال از شهادت ایشان می‌گذرد، هنوز تفکرات ایشان برای جامعه تازگی دارد. اگر نگاه کلی به افکار ایشان داشته باشیم، سه وجه از حیات فکری وی جلوه‌گری می‌کند. اولین نگاه انتشار آثار متنوع و آموزنده ایشان بود که هم نیازهای جوانان را مورد توجه داشت و هم بحث‌های تطبیقی در مباحث فلسفی داشت که هنوز هم جذاب و ماندگار است. ایشان ۶۰ ساله بود که شهید شد و این حجم از کار علمی در این مدت توفیق بزرگی بود که ایشان داشت و البته همسر محترم ایشان در این توفیق، نقش زیادی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آثار ایشان با گذشت ۴۰ سال هنوز هم جذاب و مفید است، اضافه کرد: این آثار حالت کهنگی ندارد و البته فرزندان ایشان وقت زیادی برای احیای آثارش گذاشتند. یکی از توفیقات شهید مطهری این بود که فرزندان و نوه‌های ایشان متدین و علاقه‌مند به نظام هستند. شهید مطهری ایدئولوگ نظام بود و انقلاب را حرکتی سعادت بخش برای جامعه می دانست و می‌گفت باید برای تداوم آن دغدغه داشته باشیم.

گمشده انقلاب

وی با بیان اینکه گمشده انقلاب از نظر شهید مطهری احیای تفکر اسلامی بود، اظهار کرد: از ابتدای انقلاب برخی گروه‌ها و نحله‌ها با این فکر مخالف بودند و عده‌ای هم چپ‌زدگان اسلامی بودند که چارچوب فکری مارکسیسم را قبول داشتند و می‌خواستند مسائل اسلامی را در آن جانمایی کنند. عده‌ای هم از موافقان این طرح بودند. شهید مطهری معتقد بود انقلاب اسلامی به معنای انقلاب و مبارزه برای برقراری ارزش‌های اسلامی است و مبارزه در آن وسیله است، ولی عده‌ای دنبال اسلام انقلابی بودند و مبارزه برایشان هدف بود. گروه فرقان سمبل همین تفکر بودند.

وی اضافه کرد: شهید مطهری اوایل سال ۵۸ به شهادت رسید و این در حالی بود که ساختار جمهوری اسلامی هنوز شکل نگرفته بود، اما ایشان بحث‌هایی را در رابطه با ساختار دموکراتیک، مردم‌سالاری، ‌تفکیک قوا و آزادی بیان داشتند. از نظر شهید مطهری نظام جمهوری اسلامی یک فرمول و شکل است و محتوای آن موجب تداوم انقلاب می‌شود.

معنویت رکن اصلی تحقق عدالت اجتماعی است و یکی از موضوعات مورد تأکید شهید مطهری، استقلال فرهنگی بود. اما سوال اینجاست که ما چرا در کشور در این زمینه راه طی نشده داریم؟

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه شهید مطهری در بحث تداوم انقلاب بر چند محور تأکید داشت که یکی از آنها معنویت بود، گفت: معنویت در آثار ایشان یک اصل زیربنایی برای تداوم انقلاب است و فقط مربوط به حوزه فرهنگی نیست، بلکه در حوزه اقتصادی هم همینطور است. در واقع معنویت رکن اصلی تحقق عدالت اجتماعی است و یکی از موضوعات مورد تأکید شهید مطهری، استقلال فرهنگی بود. اما سوال اینجاست که ما چرا در کشور در این زمینه راه طی نشده داریم؟ متاسفانه در نظام برنامه‌ریزی ما جایگاهی برای این امر وجود ندارد.

لاریجانی اظهار کرد: یکی از تأکیدات شهید مطهری عدم دخالت روحانیت در امور اجرایی بود که فکری بلندمدت و درست است. البته بعد از شهادت شهیدان بهشتی و باهنر و حوادث سال ۶۰ ما ناچار بودیم به این امر روی بیاوریم، اما به طور کلی روحانیت باید با مردمی باشد تا نفوذ کلام داشته باشد. در کشور ما در این زمینه غفلت‌هایی شده است.

شفافیت از نگاه شهید مطهری

وی با اشاره به تاکید شهید مطهری بر ضرورت وجود آزادی در کشور گفت: ایشان معتقد بودند که رشد اجتماعی زمانی رخ می‌دهد که آزادی برای افراد وجود داشته باشد. اگر بستر رشد فکری فراگیر شود تکثر ایجاد می‌شود. امروز و با شرایط رسانه‌ها باید آرایش فراگیر برای مسائل فکری و فرهنگی ایجاد شود. نظر شهید مطهری این است که در این موارد قانون حداقل مداخله را داشته باشد.

این جمهوری اسلامی است که در مورد فلسطین می‌تواند شرایط را عوض کند وگرنه کشورهای دیگر برای طرح معامله قرن خم شدند و حاضرند پولش را هم بدهند

وی با اشاره به تاکید شهید مطهری بر شفافیت و روراست بودن با مردم افزود: اگر در کشور می‌خواهیم کاری انجام دهیم، پوشیده نگاه داشتن آن از مردم ما را از مسیر حقیقت دور می‌کند. اگر رشد می‌خواهیم باید روراست باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در صورت عدم وجود حساسیت نسبت به عدالت اجتماعی، انقلاب اسلامی به خطر می‌افتد. عدالت اسلامی از نظر شهید مطهری تنها در حوزه اقتصاد نیست، بلکه حوزه علم و فرهنگ را هم شامل می‌شود.

لاریجانی با بیان این که نظام جمهوری اسلامی در زمینه استقلال سیاسی و توجه به وضع مسلمانان خصوصا فلسطین کار دقیق انجام داده، تأکید کرد: ما در این باره به غایت خوب عمل کردیم و کمبودی نداریم. این جمهوری اسلامی است که در مورد فلسطین می‌تواند شرایط را عوض کند وگرنه کشورهای دیگر برای طرح معامله قرن خم شدند و حاضرند پولش را هم بدهند. در طول سال‌ها طرح‌های زیادی در این باره داده شده که این بدترینش بوده است.

اصالت توأمان فرد و جامعه

وی با اشاره به تأکید شهید مطهری بر استقلال اقتصادی و استقلال مکتبی و فرهنگی گفت: ما نیازمند این هستیم که در حوزه فرهنگ مکتب داشته باشیم. تلقی شهید مطهری از جامعه برخلاف تفکری که امروز در غرب طرفدار بیشتری دارد و اصالت را به انسان‌ها می‌دهد، اما مطهری تحت تاثیر علامه طباطبایی به جامعه و فرد توأمان اصالت می‌داد و معتقد بود هیچ‌کدام را نمی‌توان نادیده گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز در جامعه ما برخی ایراد می‌گیرند که چرا به برخی جنبه‌های شخصی افراد پرداخته می‌شود. هرچند مطهری مخالف محدودیت آزادی‌های شخصی بود، و معتقد بود به بهانه معنویت نباید آزادی شخصی را محدود کرد، اما از سوی دیگر معتقد بود باید بر رشد معنویت در جامعه همت گماشت و هر دو وجه را مکمل یکدیگر می‌دانست.

لاریجانی اظهار کرد: مسلک روحانیت و مراجع تقلید درگذشته به گونه‌ای بود که اگر مخالفتی با مرجع دیگر داشتند، خیلی پوشیده مطرح می‌کردند و مانند امروز اینقدر پرده‌دری نمی‌کردند. ما باید بر اساس مبانی فکری خودمان پیش برویم. اخیراً چیزی به اسم افشاگری به راه افتاده که مصداق بد اخلاقی است، در حالی که تفکر اسلامی می‌گوید حفظ آبروی مومن به اندازه رعایت حرمت کعبه اهمیت دارد‌، پس برای رقابت سیاسی نباید این‌کارها را کرد و این کار خلاف معنویت و اخلاق اسلامی است.

انتهای پیام
captcha