اسارت اهل بیت(ع) ماهیت پلید بنی‌امیه را افشا کرد
کد خبر: 3841146
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸

اسارت اهل بیت(ع) ماهیت پلید بنی‌امیه را افشا کرد

گروه معارف- اسارت برای اهل بیت(ع) رنج و شکنجه و به ظاهر ذلت هم داشت اما نتیجه آن افشای ماهیت پلید بنی‌امیه و دودمان این شجره خبیثه بود.

اسارت اهل بیت(ع) ماهیت پلید بنی‌امیه را افشا کردآیت‌الله علی معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران با اشاره به عزاداری ماه محرم گفت: هر ساله با فرارسیدن دهه اول محرم و عاشورای ابا عبدالله‌الحسین فرصتی برای بازشناسی و بازخوانی نهضت خونین ابا عبدالله‌الحسین فراهم می‌شود.

وی افزود: مومنینی که با علاقه و اشتیاق اقدام به برپایی عزاداری‌ها می‌کنند قطعا در پیشگاه خداوند متعال دارای اجر بالایی هستند البته در ابتدا باید بدانند که هدف از نهضت ابا عبدالله‌الحسین چه بوده است؟ اگر نهضت ابا عبدالله و به ویژه ماهیت و هدفش را دریابیم، تعقیب آن هدف همراهی با ابا‌عبدالله‌الحسین خواهد بود، در غیر این صورت عزاداری ممکن است صوری و ظاهری باشد و از جان و روح عزاداری محروم باشد.
معلمی تصریح کرد: تعبیرات مختلفی از هدف امام حسین ذکر شد ولی همه آن تعابیر حکایت از یک هدف مقدس دارد و آن این که امام حسین(ع) می‌فرمود: «مردم مگر نمی‌بینید شرایط روزگار چگونه شده است، مردم به حق عمل نمی‌کنند و از باطل اجتناب نمی‌کنند» و در جای دیگری فرمودند: «هدفم امر به معروف و نهی از منکر است.»، منکر انحرافاتی بود که منحرفان در دین رسول خدا ایجاد کرده بودند. رسول خدا با نازل شدن کتاب آسمانی و مقدس قرآن، مدینه فاضله‌ای را تشکیل داده بود ولی بعد از رحلت رسول‌الله همان اصحاب پیامیر گرفتار انحراف و بی‌تفاوتی شدند.

وی با اشاره به انحرافات جامعه در زمان امام حسین(ع) اظهار کرد: رفته رفته انحراف در جامعه رسوخ کرد و کار به جایی رسید که یزید علنا شراب می‌خورد و خود را خلیفه رسول‌الله و رهبر و پیشوای مسلمانان معرفی می‌کرد. این انحراف بسیار سنگینی بود و می‌رفت که اساس دین خدا را نابود سازد.
نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان با بیان این که، امام حسین در راه رسیدن به هدف جانش را اهدا کرد، گفت: اگر سالار شهیدان با نصیحت، مذاکره و تبلیغ می‌توانست امور را اصلاح کند، دیگر ضرورتی نداشت از جان خود و جوانان مایه بگذارد. انحراف در جامعه به اندازه‌ای عمیق شده بود که آقا اباعبدالله چاره‌ای جز تحمل شهادت برای خود و عزیزان و اسارت اهل‌‌بیت(ع) ندیدند.
معلمی با بیان اینکه فرهنگ انبیاء موفقیت دستیابی به هدف است، گفت: موفقیت و عدم موفقیت در انظار مردم شاید به غلبه نظامی یا مغلوب شدن نظامی تصور شود ولی در فرهنگ انبیاء و اولیاء خدا موفقیت دستیابی به هدف است .آقا ابا عبدالله هدفش نابودی بساط یزید و ساقط شدن دودمان بنی امیه بود.با اسارت اهل بیت خود به هدف خود دست یافت.
اقامه عزاداری فرصتی در بازشناسی هدف امام حسین(ع)
ایشان درباره اینکه، محرم فرصتی برای بازاندیشی پیام عاشورا است، بیان کرد: اکنون با گذشت ۱۴۰۰ سال از آن حادثه آقا اباعبدالله و منطقش و پیام عاشورایش در جامعه زنده مانده و تکرار می‌شود. اگر آقا ابا عبدالله‌الحسین در ظاهر بر یزید غلبه کرده بود امام همان ایام بود ولی با شهادت خود امان همه حق طلبان و آزادی خواهان و آزادگان در طول تاریخ گشت و هر ساله باشکوه تر از سال قبل اقامه ماتم و عزا می‌شود و این اقامه ماتم و عزا فرصتی برای بازشناسی هدف است.
معلمی در ادامه گفت: هدف اباعبدالله مقابله با ظلم و ظالم و زیر بار ستم نرفتن بود که فرمود: «مرا بین بیعت با یزید فاسد و بین کشته شدن مخیر ساخته اند. هرگز تن به ذلت نخواهم داد.» یعنی بیعت با یزید به ظاهر ابا عبدالله‌الحسین را نجات می‌داد اما به ذلت می‌کشاند. امام حسین(ع) با تن به شهادت دادن به ظاهر از دنیا رفت اما عزیز و جاودانه تاریخ بشریت گشت. هر که در راه خدا سختی ببیند و کشته شود خدای رحمان عزت ماندگار و جاودانه به او عطا می‌کند. ابا عبدالله‌الحسین هم زندگی و هم شهادتش عزت‌مندانه بود.
امام جمعه مردم قائم شهر در اشاره به شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه امروز عنوان کرد: ما امروز در برابر شرارت عنصر خبیثی همچون یزید زمانه(ترامپ) قرار داریم که می‌گوید یا باید تسلیم من شوید یا اگر نشدید شما را نابود می‌کنم. این نابود کردن یک زمانی با ابزار نظامی یک زمان دیگر با حصر اقتصادی و انواع مختلف مضیقه‌ها صورت می‌گیرد.
اهل مقاومت در برابر یزید زمان قرار دارند
وی در ادامه گفت: نه تنها ملت بزرگ ایران بلکه همه اهل مقاومت در برابر ظلم یزید زمان(ترامپ) قرار دارند ولی عاشورائیان ابا عبدالله‌الحسین شهادت دارند ولی ذلت را نمی‌پذیرند و با مقاومت اهل ایمان و صبوری ملت بزرگ ایران دشمن شکست خواهد خورد و ملت ایران در دستیابی به اهداف ارزنده خود موفق خواهد بود.

معلمی در مورد وظیفه مداحان و روحانیون در عزاداری ها عنوان کرد: وظیفه مداحان بازخوانی اهداف امام حسین و تطبیق آن با شرایط روز جامعه است که اگر آقا ابا عبدالله‌الحسین امروز زنده بود چه رهنمودی برای ما داشت و چه هدفی را تبیین می کرد. الآن وظیفه ما برای پیمودن راه ابا عبدالله الحسین چیست؟ اینها اهداف عاشورا ست که هم در مداحی ها و هم در سخنرانی های منابر باید به آنها توجه شود و اگرنه اشعاری که تنها بخواهد در بعد عاطفی شنونده را بگریاند و تبیینی از هدف نداشته باشد آن خاصیت خاص عزاداری ابا عبدالله را معلوم نیست داشته باشد.
امام جمعه قائم شهر درباره اجر عزاداری برای سیدالشهدا عنوان کرد: در روایات ثواب مختلفی برای زیارت و اشک ریختن ذکر کرده‌اند، چون معرفت افراد در یک درجه نیست. هر کسی با معرفت بالاتری به مصائب ابا عبدالله توجه کند و بگرید قطعا اجر بزرگتری خواهد داشت.
اسارت اهل بیت(ع) افشاکننده ماهیت پلید بنی‌امیه بود
وی در ادامه گفت: صرف بیان اینکه آقا اباعبدالله را کشتند و خیمه را آتش زدند و بچه‌ها را اسیر کردند و گریه کردن کافی نیست. بلکه باید به این پرداخت که برای چه امام حسین حاضر به اسارت اهل‌بیت(ع) شد، با وحود اینکه همه را از قبل پیش‌بینی کرده بود و این نشان می‌دهد هدف امام حسین بسیار مهم تر از مال و جان بود. هدف دین خدا بود و اگر اهل‌بیت(ع) به اسارت نمی‌رفتند حادثه عاشورا در همان کربلا دفن می‌شد. اسارت اهل بیت رنج و شکنجه داشت به ظاهر برای اهل بیت ذلت هم داشت اما نتیجه آن افشای ماهیت پلید بنی‌امیه و دودمان این شجره خبیثه بود. اینها باید در منابر و مداحی‌ها و مصیبت خوانی‌ها مورد توجه قرار گیرد.
نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری درباره آسیب‌های عزاداری اظهار کرد: یکی از آسیب‌های جدی در عزاداری‌ها حضور آدم‌های بی‌مبالات و بانوان بدون پوشش مناسب است که سنخیتی با عزاداران اباعبدالله ندارند آنها برای تماشای صحنه می‌آیند و گاهی واقعا فضای عزاداری را آلوده می‌کنند بنابراین اگر احیانا خود عزاداران مانع حضور آنها شوند حق دارند. البته مراحل دارد اول باید تذکر بدهند شاید بعضا افرادی واقعا ناآگاه به مسائل شرعی و ضوابط اخلاقی باشند. باید به آنها یادآوری کرد. در فضای عزاداری اباعبدالله هرگز روا نیست که کسی هنجار دینی را بشکند.
وی با بیان اینکه بدحجابی و بی‌حجابی در عزاداری‌ها یک هنجار شکنی است افزود: اهل‌بیت اصرار بر حفظ حجاب داشتند. بنابراین عزاخانه اباعبدالله‌الحسین از حرمت بالایی برخوردار است چون مردم می‌خواهند در عزاداری حاجت بگیرند و توسل بجویند و فضا باید فضای معنوی باشد. لذا سزاوار است که اگر احیانا خانم‌هایی پیدا شدند که حجاب را رعایت نمی‌کنند دیگران تذکر بدهند اگر متنبه شدند، آمر به معروف ثواب می‌برد و فردی که پذیرای امر به معروف و نهی از منکر شد هم اصلاح شده و از اجر بزرگ الهی برخوردار می‌شود ولی اگر خدای نکرده ماموریت دارد برای آلوده ساختن فضای عزاداری با آنها باید برخورد شود.
معلمی در انتها با تاکید بر اقامه عزاداری همراه با درک پیام عاشورایی گفت: امیدواریم که همه عزاداران و محبان اهل‌بیت(ع) در بازشناسی رسالت و پیام عاشورای اباعبدالله‌الحسین توفیق پیدا کنند. راه اباعبدالله‌الحسین را ادامه دادن با حسینی شدن می‌شود و صرف اقامه عزاداری بدون دریافت پیام عاشورای اباعبدالله عزاداری‌های روح و معنویت مربوط به خود برخوردار نخواهد شد.

خبرنگار ایکنا / فضه امری مله

انتهای پیام

captcha