قربانی کردن؛ عملی مؤکد و با برکت/ ضرورت یاد کردن فقرا در قربانی
کد خبر: 3834339
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۵

قربانی کردن؛ عملی مؤکد و با برکت/ ضرورت یاد کردن فقرا در قربانی

گروه معارف ــ‌ معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران گفت: قربانی کردن عمل واجب نیست ولی هر کس به اندازه وسع خود می‌تواند آن را انجام دهد حتی به صورت شراکتی؛ که به علت برکات ناشی از آن بسیار تأکید شده است.

قربانی کردن عملی موکد و با برکت/ ضرورت یاد کردن فقرا در قربانیحجت‌الاسلام صدرالله اسماعیل‌زاده، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، با بیان اینکه ‌عید قربان از اعیاد بزرگ مذهبی ما مسلمان‌ها است، اظهار کرد: روز عید قربان از جمله روزهایی که همانند عید فطر در آن نماز برگزار می‌شود و در زمان حضور معصوم نمازش واجب است.

وی با بیان اینکه، قربانی کردن مختص دین اسلام نیست و سابقه طولانی دارد، افزود: از زمان خلقت بشر مسئله قربانی مطرح شد که تا به ادامه دارد و در آیات مختلف قرآن کریم به موضوع قربانی کردن فرزندان حضرت آدم(ع) اشاره می‌کند همچنین بعد از دوره های مختلف مانند طوفان سهمگین حضرت نوح ما شاهد قربانی کردن از طرف حضرت نوح(ع) هستیم تا دوران حضرت ابراهیم(ع) که این مسئله نیز اتفاق افتاد.

معاون پژوهشی حوزه علمیه مازندران با اشاره به فلسفه عید قربان، تصریح کرد: ماندگاری قربانی کردن حضرت ابراهیم(ع) به دلیل امتحان الهی بود چرا که ایشان بعد از عمری صاحب فرزند شدند آن هم پسری همچون حضرت اسماعیل(ع) و خداوند دستور می‌دهد که باید فرزندت را قربانی کنی و از آن موقع که دستور دریافت می‌شود تا زمان اجرای آن شیطان بارها سعی در وسوسه ایشان داشته است، اینکه حضرت ابراهیم توانست بر این وسوسه‌ها غالب شود نمادی شد، برای بشریت و خداوند هم زمانی که دید ایشان در امتحان الهی سرافراز شدند گوسفندی را برای قربانی فرستاد.

وی افزود: دراسلام فلسفه قربانی کردن گوسفند، گاو یا شتر به عنوان یک نماد مطرح شده و کلمه قربانی از قرب می‌آید یعنی کسی که چیزی را اهدا کند تا به نزدیکی به آن طرف و تقرب برسد. منظور از نماد این است هر انسانی که بخواهد به قرب الهی برسد باید برخی چیز‌ها را قربانی کند. شهوات و نفس درون را قربانی کند تا به تقرب الهی برسد.

قرب الهی؛ هدف قربانی

این مدرس حوزه بیان کرد: پیام قربانی کردن این است که اگر انسان می‌خواهد رشد و ترقی پیدا کند باید غرایز درونی و نفس اماره خود را کنترل و قربانی کند تا به مقام قرب الهی برسد.

وی افزود: عید قربان 10 ذی الحجه است و روز قبل آن 9 ذی الحجه روزه عرفه است و دعایی دارد منصوب به امام حسین(ع) که سیر قدم گذاشتن را به ما نشان می‌دهد که چه کنیم به قرب الهی برسیم و از امتحان سربلند بیرون بیاییم.

اسماعیل‌زاده گفت: انسان اول باید خودش را بشناسد، دعای عرفه یعنی شناخت، معرفت و خداوند اینها را کنار هم قرار داده تا انسان قلبش به شناخت برسد. بندبند دعای عرفه از شناخت انسان سرچشمه می‌گیرد حتی در بخش‌هایی از آن جسم و روح ما را تشریح می‌کند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران بیان کرد: قدم اول برای قربانی و قرب الهی خودشناسی و معرفت است که در این زمینه حدیثی وجود دارد «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه» هر کس خودش را شناخت خدایش را می‌شناسد. ما همواره فکر می‌کنیم خودمان را می‌شناسیم اما عموماً اینطور نیست در حالی که بخواهیم دیگران را معرفی کنیم بیشتر نقص‌هایشان را بیان می‌کنیم.

وی ادامه داد: خودشناسی را باید از نعمت‌هایی که خداوند در اختیارمان قرار داده درک کنیم برای مثال در بدن ما 17نوع موجود است که در جنس میزان رویش آن‌ها تفاوت بسیاری وجود دارد اگر هر کدام به یک شکل بودند با مشکل مواجه می‌شدیم همینطور نظم آفرینش در سایر خلقت پروردگار را مورد توجه قرار دهد که چه کسی ناظم است و این نظم برای چه کسی قرار داده شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: طبق فرموده حضرت علی(ع) خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده است برای چه آمده است و به کجا می‌رود و اینکه یکسال تفکر از هفتاد سال عبادت بالاتر است نه هر نوع تفکری، تفکری که به شناخت منجر شود مانند این شعر معروف؛ «از کجا آمده‌ام آمدنم بهره چه بود به کجا می‌روم آخر ننمایی وطنم».

وی درباره قربانی کردن برای خانواده‌هایی که مستمند، افزود: از جهت لزوم ، این عمل واجب نیست ولی هر کس به اندازه وسع خود می‌تواند آن را انجام دهد و حتی می‌تواند با چند نفر به صورت شراکتی انجام دهد ولی در مجموع این عمل واجب نیست اما به علت برکات ناشی از آن بسیار تاکید شده است.

تفکر اصراف بودن عمل قربانی بدفهمی است

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران بیان کرد: برخی افراد ممکن است انجام این کار را اصراف بدانند که از نظر من این تفکر ناشی از بدفهمی است چون فرد با فلسفه این کار آشنا نیست یکی از اثرات قربانی این است که ما به یاد گرسنگان و فقیران باشیم ممکن است خانواده‌ای در طول سال استطاعت خرید گوشت را نداشته باشند این عمل باعث می‌شود به یاد چنین افرادی باشیم که موجب ایجاد دغدغه اجتماعی نسبت به دوست،فامیل یا آشنایان می‌شود.

وی افزود: نماز عید قربان شبیه نماز عید فطر است و دارای دعاها و مضامین دلنشینی است. این دعا به ما پله پله چگونگی رسیدن به تقرب الهی که فلسفه عید قربان است بیان می‌کند که یکی از تاکیدات آن مسئله تقواست.

اسماعیل‌زاده گفت: آیاتی در مورد مسئله قربانی در قرآن آمده است که بر تقوا تاکید دارد که اگر خونی از روی تقوا ریخته نشود قبول نیست. همچنین آیاتی که به مسئله قربانی اشاره دارند شامل آیه 37سوره مبارکه حج، آیه 27 تا30 سوره مبارکه مائده، آیه 102تا 107سوره مبارکه صافات است.

این مدرس دانشگاه گفت: از دیگر اعمال عید قربان شب زنده داری است که بسیار تاکید شده اینکه بتواند روز عرفه را به خوبی درک کند که درک درست آن عید قربان خوبی را به دنبال دارد.
انتهای پیام

 

captcha