ضعف اطلاع‌رسانی مسابقات قرآن و دلسردی شرکت‌کنندگان شهرستانی
کد خبر: 3828403
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹

ضعف اطلاع‌رسانی مسابقات قرآن و دلسردی شرکت‌کنندگان شهرستانی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ زهرا حسنی، حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه متأسفانه از لحاظ اطلاع‌رسانی در نحوه و زمان برگزاری مسابقات قرآن بسیار عملکرد ضعیفی داریم، افزود: همین امر موجب دلسردی و تعداد کم شرکت‌کنندگان در مسابقات شهرستانی و استانی می‌شود.

حفظ سوره شعرا برایم سخت بود/اطلاع‌رسانی ضعیف مسابقات قرآنی در کشور

زهرا حسنی، حافظ کل قرآن کریم، متولد 1374 از ارومیه، لیسانس حقوق از دانشگاه پیام نور بوده و موفق به کسب مقام‌های متعددی در مسابقات قرآن استانی شده است. ایکنا آذربایجان غربی، گفت‌و‌گویی با این حافظ کل قرآن داشته که مشروح این مصاحبه در ادامه آمده است:

ایکنا ــ حفظ قرآن را از چه سنی شروع کردید؟

با حمایت و تشویق‌های خانواده‌ام، حفظ قرآن را از ۴ سالگی آغاز کردم و والدینم، اصلی‌ترین حامیان من در این راه محسوب می‌شوند. در 16 سالگی موفق به حفظ کل قرآن شدم، با اینکه زمان حفظ قرآن برای من بسیار طولانی بود، اما سعی کردم تا با کیفیت بسیار خوب و عالی قرآن را حفظ کنم، با روش تقلیدی قرآن را حفظ کردم و مقلد من استاد پرهیزکار بودند.

ایکنا ــ بخشی از زندگی هر حافظ قرآن به حضور در مسابقات سپری می‌شود، تاکنون در چه مسابقاتی شرکت کرده‌ و چه رتبه‌هایی به دست آورده‌اید؟

در مسابقات مختلفی از جمله مسابقات قرآن اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، آموزش‌ و پرورش، دانشگاه، هلال‌احمر و نیروی انتظامی شر کت کرده‌ام که حاصل شرکت در این مسابقات کسب 4 مقام کشوری و مقام‌های متعدد استانی بوده است.

ایکنا ــ پس از اینکه حافظ کل قرآن شدید، چه تغییرات محسوسی را در زندگی خود احساس کردید؟

حفظ قرآن از لحاظ معنوی و روحی تأثیر بسزایی در زندگی‌ام داشته است و من همواره مشکلات زندگی خود را از طریق مراجعه به قرآن حل می‌کنم، تمامی آیات قرآن سراسر نور و رحمت بوده و قطعاً حفظ قرآن، دل انسان را نیز پر از نورانیت و معنویت می‌کند.

ایکنا ــ مهم‌ترین آیاتی که در زمان حفظ با آن‌ها مشکل داشتید و سخت حفظ می‌شدند، کدام آیات بود؟

با توجه به اینکه حفظ قرآن را از کودکی و به آرامی آغاز کرده بودم، مقوله حفظ برایم چندان دشواری نداشت، اما حفظ آیات کوتاه در سوره شعرا برایم بسیار سخت بود، چراکه با توجه به کوتاه بودن آیات، در ترتیب حفظ آنان کمی با مشکل مواجه می‌شدم.

ایکنا ــ آیه‌ای که همواره با تلاوت آن به آرامش می‌رسید، کدام آیه است؟

قطعاً تمامی آیات قرآن سراسر آرامش هستند، اما آیه 59 سوره انعام که خداوند متعال در آن می‌فرماید: «وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ۚ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۚ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ؛ و کلیدهای خزائن غیب نزد اوست، کسی جز او بر آن آگاه نیست و نیز آنچه در خشکی و دریاست همه را می‌داند و هیچ برگی از درخت نمی‌افتد مگر آنکه او آگاه است و نه هیچ دانه‌ای در زیر تاریکی‌های زمین و نه هیچ تر و خشکی، جز آنکه در کتابی مبین مسطور است»، این آیاه همواره به من آرامش خاصی می‌دهد.

ایکنا ــ شما به‌عنوان یک حافظ جوان چه توصیه‌هایی برای افرادی که قصد ورود به عرصه حفظ قرآن را دارند، دارید؟

برای حفظ قرآن نیت، انگیزه و حضور قلبی نیاز است و فرد باید از هر لحاظ آمادگی کامل را برای حفظ قرآن داشته باشد، چراکه فرآیندی زمان‌بر است و نباید در این راه احساس خستگی کنند، البته قطعاً خداوند در این راه یاری‌گر فرد خواهد بود و حتماً باید از لحظه آغاز به حفظ قرآن در کلاس‌ها و مسابقات قرآن شرکت کنند تا انگیزه آنان برای ادامه این راه بیشتر شود.

ایکنا ــ به‌عنوان آخرین سؤال، نظر شما در مورد سطح فعالیت‌های قرآنی استان و نحوه حمایت از قاریان و حافظان قرآن چیست؟

استان ما یک قطب قرآنی در کشور است، اما متأسفانه با این‌حال از لحاظ اطلاع‌رسانی در نحوه و زمان برگزاری مسابقات بسیار عملکرد ضعیفی دارد و همین امر موجب دلسردی و تعداد کم شرکت‌کنندگان در مسابقات شهرستانی و استانی می‌شود. مسئولان باید در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، نسبت به حمایت‌های هرچه‌بیشتر و بهتر از موسسات و ‌کلاس‌های قرآنی توجه داشته باشند.
انتهای پیام

captcha