خادمی امام رئوف دل شکسته می‌خواهد
کد خبر: 3826594
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶

خادمی امام رئوف دل شکسته می‌خواهد

گروه اجتماعی ــ مرتضی رفیعی ۲۷ ساله با مدرک کارشناسی‌ارشد رشته شیمی کاربردی از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کند که با ورود اولین کاروان «در زیر سایه خورشید» در سال ۹۲ به طاقانک، دل شکسته‌اش آرام و قرار خود را از دست می‌دهد و در طلب خادمی برمی‌خیزد، خادمی و زائری امام رضا‌(ع) آرزوی هر عاشق دل‌شکسته‌ای است.

خادمی و زائری امام رضا(ع) آرزوی هر عاشق دل شکسته‌ای است که دوست دارد زمان و عمر خود را در این حرم هزینه کند و بهترن خاطره‌ها را در مسیر این عشق بازی برای خود بیافریند. این عشق بازی مقام و منصب خاصی نمی‌خواهد دل شکسته و اشک چشم تو را به اوج می‌رساند.

به همین مناسبت به سراغ خادم و عاشق دلداده‌ امام رئوف از دیار طاقانک چهارمحال و بختیاری رفتیم. مرتضی رفیعی 27 ساله با مدرک کارشناسی‌ارشد رشته شیمی کاربردی از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کند که با ورود اولین کاروان «در زیر سایه خورشید» در سال 92 به طاقانک، دل شکسته‌اش آرام و قرار خود را از دست می‌دهد و در طلب خادمی برمی‌خیزد؛ لذا مراحل خادم‌یاری حرم رضوی را یکی پس از دیگری طی می‌کند و در نهایت با گذراندن آخرین مرحله یعنی کلاس سه ساعته آموزشی حرم‌شناسی، موفق به دریافت لباس خادمی می‌شود و اکنون نزدیک به دو سال است که در بخش صندلی‌های چرخ‌دار حرم مطهر شمس‌الشموس به‌صورت افتخاری به زائران ناتوان و سالخورده حضرت رضا(ع) خدمت‌رسانی می‌کند تا دل بی‌قرارش را آرام کند. گفت‌وگوی ایکنا را با وی در ادامه می‌خوانید:

 ایکنا ـ: کمی در رابطه با نحوه اجرای فعالیتتان در حرم بگویید

مرتضی رفیعی، خادم‌یار حرم رضوی از شهر طاقانک در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری بیان کرد: صبح‌ها هنگام شروع خدمت، همه خادمان صندلی چرخ‌دار با نظم و انضباط خاصی رو به سمت ضریح مطهر ایستاده و صلوات خاصه امام رضا(ع) را قرائت و بعد از مراسم تعویض شیفت خدام در صحن آزادی که هر روز صبح بعد از طلوع آفتاب ‌طی مراسم خاص و خطابه‌خوانی انجام می‌شود در مناطق مشخص شده جهت خدمت به زوار حاضر می‌شوند.

بنده به‌عنوان خادم‌یار رضوی در خدمت امام رئوف و دوستدارانشان هستم. این افتخار را داریم که در طول سال 12 روز از عمرمان را در این حرم که جایگاه ملائکه است خدمت‌رسانی کنیم و زائران ناتوان و سال‌خورده را از درب ورودی به سمت ضریح مطهر و بالعکس جابه‌جا کنیم.

ایکنا : حرم مطهر چند خادم دارد و چگونه می‌توان خادم افتخاری حرم شد؟

50 هزار خادم در حرم رضوی در دو دو دسته به زوار خدمت می‌کنند. گروه اول خادمان موروثی و رسمی هستند که از قبل از انقلاب به عنوان خادم در حرم رضوی مشغول به خدمت بوده‌اند. درواقع خدمت به امام رضا (ع) در این خانواده‌ها از پدر به پسر و یا افراد درجه یک فامیل آن‌ها مثل پسر عمو، پسر دایی، پسر عمه و… به ارث می‌رسد. گروه دوم خادمان افتخاری حرم هستند که اکثر خادمان حرم در این گروه قرار می‌گیرند که علاقه‌مندان هر شهری با مراجعه به دفتر آستان قدس رضوی استانشان می‌توانند فرم‌های مربوط را پر کنند و بعد از طی کردن مراحل آزمون و مصاحبه این مدال افتخار را بر گردن خود بیاویزند.

خادمی در این آستان شرایط خاص و پیچیده‌ای لازم ندارد تنها هر فرد خادمی در شهر خود باید به صورت مستمر کار خیر انجام دهد و این به منظور خرج کردن پولی از جیب خود نیست و همکاری با یک محل خیریه مانند رساندن بسته‌های غذایی و ... به دست نیازمندان نیز کفایت می‌کند. بنده خود مسئول ثبت‌نام زیارت اولی‌های شهر طاقانک هستم و همین ثبت‌نام یک کار خیر محسوب و خادمی بنده را حفظ می‌کند و کانون‌های خادمیارن رضوی شهری این فعالیت را به کانون‌های استانی و در نهایت به کانون خادمیاران رضوی در مشهد اطلاع می‌دهد.

ایکنا : در رابطه با نحوه رفتار خادمان با زائران توضیح دهید.

زائران ائمه و امامان از جانب ملائک مقرب الهی گرامی داشته می‌شوند، از سوی خدام نیز باید به بهترین نحو مورد اکرام و احترام قرار گیرند تا زیارتی خاطره انگیز و سرشار از آرامش داشته باشند لذا کوچکترین قصور در گرامیداشت زائران رضوی جایز نیست.

ایکنا : خادمی حرم رضوی بر روی زندگی شخصیتان آثار و برکاتی داشته است؟

خادمی حرم شریف طی این دو سال خط قرمزی برایم ایجاد کرده است که تا بسیاری از اعمال و رفتارم منطبق و متناسب  با خادمی امام رضا(ع) باشد. خادمی مشوقی در زندگی معنوی و مادی حقیر بوده که برکات بسیار زیادی برایم داشته است و در کنار نوکری امام حسین(ع) خادمی امام رضا(ع) تکمیل کننده عنایت خاص اهل بیت(ع) به حقیر بود که قابل دانستند و بنده را به عنوان خدمت‌گذار پذیرفته‌اند که مایه امید و افتخار برای ادامه زندگی دنیا و آخرت است.

ایکنا : به نظر شما انتظار و خواسته امام رئوف از جامعه چیست؟

مودت، محبت اهل بیت(ع) و پیروی از قرآن و احکام دین از جمله انتظارات این امام همام از جامعه است. همچنین بیشترین تآکید اهل بیت(ع) بعد از انجام واجبات بر روی خدمت به خلق خدا و برطرف کردن مشکلات مردم به خصوص نیازمندان است لذا باید بکوشیم تا انتظارات امامان را برآورده کنیم.

ایکنا : در رابطه با نواختن نقاره‌خانه حرم بگویید. آیا تا به حال شاهد شفای بیماری در حرم بوده‌اید؟

بنده این موضوع را از یکی از خادمان پیشکسوت حرم که سابقه‌ای ۶۰ ساله دارند و در نقاره خانه حرم نیز مشغول به فعالیت هستند، پرسیدم، ایشان در پاسخ بیان کردند که سابقه این کار به ۴۰۰ سال پیش بر می‌گردد. در آن زمان یکی از سلاطین به واسطه این که فرزند ایشان که مبتلا به بیماری صعب العلاجی بوده است، توسط حضرت شفا یافته بود، برای ابراز قدردانی از آقا شروع به نواختن نقاره در حرم کردند و این آیین از آن زمان تا کنون باقی مانده است. پس فلسفه نواختن نقاره در حریم رضوی برای تشکر کردن از امام رضا (ع) است که ریتم نقاره‌ها بر مبنای یک شعر خاص است و در روزهای آغازین خدمتم زمانی که به حرم رسیدم نقاره خانه در ساعتی خارج از برنامه روزانه به صدا درآمده بود که گویا دختر بچه‌ای شفا گرفته بود.

ایکنا : در رابطه با طرح‌ها و آدابی که در حرم اجرا می‌شود صحبت کنید.

خدا را شکر طرح‌های معنوی بسیاری و آداب زیبایی توسط خادمین در حرم رضوی اجرا می‌شود از جمله طرح «معین الضعفا» که در ایام هفته در حرم برگزار می‌شود و در این طرح افراد ناتوان و سالمند ساکن مشهد مقدس را به حرم می‌آورند و ما طی برنامه خاصی این عزیزان را جهت زیارت به صحن انقلاب اسلامی منتقل می‌کنیم که روبروی پنجره فولاد برنامه مناجات و روضه خوانی انجام می‌شود و این زائران با حال و هوای خاص خود اشک می‌ریزند و بعد از مراسم جهت استفاده از غذای تبرک حرم به بست شیخ طبرسی منتقل می‌شوند.

ایکنا: از خاطره‌های خوبتان در حرم امام رضا(ع) بگویید.

به لطف آقا در مناسبت‌های مختلفی در حرم خدمت کرده‌ام و هر روزش برایم جزء بهترین روزها و ساعات عمرم بوده است. اما زمانی که برای خادمی به مشهد رفته بودم شش روزی از اقامت و خادمی‌ام در حرم می‌گذشت ولی توفیق زیارت ضریح نصیبم نشده بود. در روز ششم به علت جابه جایی سه تن از زائران که شرایطی خاصی داشتند (یکی از آن‌ها پسر فلج، دیگری جوان مریض و سومی پیرزنی بود که در لحظه تحویل شیفت وارد حرم شد و مسیر مورد نظرش نیز جزء برنامه من نبود اما بخاطر امام زائر را رساندم) خسته شده بودم امام رضا(ع) این خستگی را برایم جبران کرد و در ساعت پایانی کارم در همان روز به ازای این سه خدمت، سه بار زیارت بالای سر نصیبم شد.

ایکنا: توصیه‌ای به جوانان دارید.

از جوانان می‌خواهم زمان خود را غنیمت بدانند و برای یک بار هم که شده نام خود را در لیست خادمان امام رضا(ع) ثبت کنند. همچنین احادیث ائمه و بخصوص امام رضا(ع) طرق بندگی را به ما آموزش می‌دهند که باید این احادیث را در زندگی شخصی خود بکار ببریم از جمله اینکه حضرت می‌فرمایند: « اگر بنده‌ای تا ۴۰ روز زبان خود را از یاوه‌گویی و سخنان بی‌فایده حفظ کند، خداوند چشمه‌های حکمت را از قلبش به زبانش جاری می‌سازد.»

انتهای پیام

captcha