هر جنگی در راه خدا خیر است
کد خبر: 3826501
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

هر جنگی در راه خدا خیر است

گروه معارف ــ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: جنگ‌های زمان پیامبر(ص) یا حتی واقعه کربلا و شهادت امام و یارانش در راه خدا خیر هستند، درست است جنگ، سخت و شر است اما اگر برای خدا باشد خیر است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی شب گذشته، ۲۱ تیرماه در نهمین شب از بیست و ششمین دوره تقویت مبانی اعتقادی و شبه‌زدایی دینی که با موضوع «‌تبیین گام دوم انقلاب» در مهدیه مصلی شهرکرد برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که در قسمت‎‌های مختلف قرآن کریم دستور داده شده است که با پیامبر(ص) باشید و تقوا پیشه کنید به دلیل این است که برای رستگار شدن و انجام اعمال صالح به پیامبر(ص) نیاز دارید و نام این عمل تقوا است.
وی تصریح کرد: در جنگ احد مسلمانان با سرپیچی از فرمان حضرت رسول(ص) شکست خوردند و این تصور غلط را در سر می‌پروراند که قطعاً راه انتخابیشان حق نبوده و اعتقاد داشتند زمانی که می‌گویند: «قولوا لا إله إلا الله تفلحوا»؛ (ای مردم! بگویید: «لا إله إلا الله» تا رستگار شوید» باید راه و مسیر جنگ برایشان هموار شود و به پیروزی برسند اما چون به پیروزی نرسیدند، پس راهشان حق نبوده است. درصورتی که این سخن پیامبر به این معنا نیست.
حجت‌الاسلام میرباقری به آیات ۱۱۹ و ۱۲۰ سوره مبارکه توبه اشاره و تصریح کرد: خداوند در این سوره مبارکه می‌فرماید: «‌يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ‌ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ [119] كانَ لِأَهْلِ الْمَدينَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللهِ ‌ وَ لا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ لا يُصيبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغيظُ الْکُفَّارَ وَ لا يَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنينَ؛ (اى کسانى که ایمان آورده‌اید، از خدا پروا کنید و با کسانى باشید که در گفتار و عقیده راستگویند. مردم مدینه و بادیه نشینان پیرامونشان حق ندارند از همگامى با رسول خدا باز بمانند و نباید به خود بپردازند و در خوشى به سر برند و او را در خطرها واگذارند. این تکلیف در برابر این است که هیچ تشنگى و رنج و گرسنگى در راه خدا به آنان نمى‌رسد و در هیچ سرزمینى که کافران را به خشم مى‌آورد گام نمى‌نهند و از هیچ دشمنى غنیمتى به دست نمى‌آورند مگر این که براى آنان در برابر هر یک از آن‌ها عملى شایسته نوشته مى‌شود و پاداش آن را مى‌بینند؛ چرا که آنان نیکوکارند و خدا پاداش نیکوکاران را تباه نمى‌کند.) یعنی زمانی که به شما می‌گویم با پیامبر باشید و تقوا پیشه کنید به دلیل این است که برای رستگار شدن و انجام اعمال صالح به پیامبر نیاز دارید که نام این عمل تقوا است و در این صورت از آسمان و زمین برای بندگان خیر و برکت می‌جوشد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی اظهار کرد: هر زمانی که انبیاء بر مردم نازل شدند سختی زمانه بیشتر از قبل شد که زمان فرعون نمونه کاملی برای این ادعا است.
وی ادامه داد: اگر به آیات پایانی سوره انبیاء دقت کنید می‌بینید که از سختی‌های زمان پیامبر می‌گوید و سوره بعد از آن یعنی سوره انشراح در رابطه با آسانی‌ها و آسودگی‌های بعد از سختی می‌فرماید یعنی اینکه اگر سختی نباشد به آسانی نمی‌رسیم. اگر بار تکلیف خدا را بر دوش بکشیم به معنای کلفتی نیست بلکه در خود این تکلیف آسودگی و راحتی است مانند خوابیدن که در آن رنج و عذاب است و در بیداری نیمه شب آسانی و سعادت اما انسان متوجه این مطلب نمی‌شود؛ لذا حرکت همراه پیامبر سخت نیست بلکه راهنما راه را به ما نشان می‌دهد و در واقع سختی راه بر دوش اوست.
حجت‌الاسلام میرباقری با بیان اینکه هر دولتی برای اینکه به توسعه برسد نیز باید زحمتی را متقبل شود حال اینکه این توسعه در راه خداپرستی باشد و یا در راه شرک و بت‌پرستی، گفت: اکنون سوالی پیش می‌آید که جنگ‌های زمان پیامبر و شهادت و یا حتی واقعه کربلا و شهادت امام و یارانش در این راه خیر است یا شر؟ مطمئناً همگی خیر هستند درست است جنگ سخت و شر است اما اگر برای خدا باشد خیر است؛ لذا هرجایی که امام محور باشد سراسر خیر است چه در زمان جنگ و چه در زمان صلح و اگر از امام دور باشیم همه شر است حتی قدم زدنمان نیز سبب شادی کفار خواهد شد.
وی اضافه کرد: مومنان با راهی که انتخاب کردند یک‌هزار و ۴۰۰ سال است که در رنج و عذاب هستند اما چرا خود را از رنج خلاص نمی‌کنند؟ زیراکه می‌دانند این رنج از همه خیرها خیرتر است؛ لذا حاضر نیستند از ائمه و امامان(ع) فاصله بگیرند و می‌دانند که همه این رنج‌ها روز قیامت توسط پیامبر(ص) جبران می‌شود. طرح پیامبر یک طرح ۴۰ الی۵۰ ساله نیست بلکه طرحی عظیم است و کسانی که افق نگاهی عظیم دارند متوجه این سعادت خواهند شد.
مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: مومن اگر بزرگ باشد ظهور و قیامت را نزدیک می‌بیند و می‌داند که پایان کار «‌فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا»، (آیه 5 سوره مبارکه الشرح) است لذا با امید و آرامش بیشتری به مسیرش ادامه می‌دهد اما اگر بزرگ نشود مسیر را طولانی می‌بیند و دیگر حوصله و تحمل ادامه مسیر را ندارد درواقع زمانی‌که دید انسان الهی باشد زمان برایش کوتاه می‌شود.
وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری در این بیانیه سختی‌های راه را برای مردم آسان کرده است و بحث تحدیث نعمت‌ها در این بیانیه مطلبی است که باید از آن رونمایی شود زیرا که در پاسخ به دشمنانی است که می‌گفتند ایران چهل سالگی انقلاب اسلامی را نخواهد دید و اکنون ما به چهل سالگی رسیده‌ایم و از نعمت‌های آن نیز استفاده می‌کنیم.
انتهای پیام

captcha