ساختمان امامزاده یوسف رضا(ع) قائمشهر احیا می‌شود
کد خبر: 3822469
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶

ساختمان امامزاده یوسف رضا(ع) قائمشهر احیا می‌شود

گروه اجتماعی ــ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قائمشهر و سیمرغ از احیای ساختمان امامزاده یوسف رضا(ع) پس از تکمیل مکان جدید بیمارستان رازی خبر داد.

ساختمان امام‌زاده یوسف رضا(ع) قائمشهر احیا می‌شودحجت‌الاسلام عبدالله ولی‌نژاد، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قائمشهر و سیمرغ در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: قدیمی‌ترین موقوفه شهرستان قائم‌شهر که در سطح استان هم به عنوان قدیمی‌ترین موقوفه مطرح شده مربوط به زمینی در منطقه فوریجا در حاشیه رودخانه تلار قائمشهر است که واقف در سال ۹۲۶ هجری قمری بعد از ساخت و تجدید بنای ساختمان امامزاده یوسف رضا(ع)، درآمد حاصله موقوفه را برای تعمیر ساختمان، خدمات‌رسانی به زائران و مخارج دیگر امامزاده وقف کرد.

وی افزود: فضای امامزاده یوسف رضا(ع) در ابتدا دارای ساختمان حرم، ایوان، مسجد محوطه وسیع و درختان كهنسال بوده است كه از این درختان تنها یك درخت چنار باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه، محوطه امامزاده یوسف(ع) قبرستان قدیمی شهر بوده و تمام دسته‌روی‌های شهر در ماه محرم در این مکان تجمع می‌کردند، افزود: ساختمان امامزاده یوسف رضا(ع)، تا زمان رضا شاه ملعون موجود بود و یک امامزاده شاخص در سطح استان بوده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قائمشهر و سیمرغ گفت: چون امامزاده یوسف رضا(ع)، برادر امام رضا(ع) است، حتی در استان‌های همجوار نیز مطرح بود و زائران در راه زیارت به حرم امام رضا(ع) یک شب در جوار امامزاده یوسف رضا(ع) استراحت می کردند و بعد به راهشان ادامه می‌دادند.

عبدالله‌نژاد تصریح کرد: حدود سال ۱۳۱۳ به دستور رضا‌شاه این ساختمان تخریب شد و جایش بیمارستان رازی قائم شهر ساخته شد. در حالی که فضای زیادی در سطح شهر برای ایجاد بیمارستان وجود داشت؛ رضا شاه ملعون تعمداً دستور داد تا امامزاده را تخریب کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قائمشهر و سیمرغ درباره سابقه تاریخی امامزاده یوسف‌رضا(ع) گفت: این امامزاده سابقه تاریخی زیادی دارد و در گزارشات آمده که درب ورودی امامزاده ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال قدمت داشت و این نشان‌دهنده جایگاه و عظمت بالای امامزاده در طول تاریخ است.

وی با بیان اینکه، ساختمان امامزاده هم ساختمان تاریخی و میراثی است و نشان دهنده تاریخ مذهبی این شهرستان است، افزود: بعد از تخریب ساختمان امامزاده بعد از انقلاب، اداره اوقاف پیگیر شد و برای احیای ساختمان امامزاده و برگرداندن ساختمان امامزاده و حفظ حرمت امامزاده، تشکیل پرونده داد و مقرر شد مکان جدید بیمارستان رازی زودتر ساخته شود و مکان اصلی امامزاده هر چه زودتر احیا شود.
انتهای پیام

captcha