کمرنگ شدن ‌اکثر موقوفات مدارس علمیه کشور
کد خبر: 3820425
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳

کمرنگ شدن ‌اکثر موقوفات مدارس علمیه کشور

گروه معارف ــ مسئول مدرسه علمیه آیت‌الله صالحی ساری موقوفات را پشتوانه مناسبی برای اداره حوزه‌های علمیه دانست و گفت: در حال حاضر اکثر موقوفات مدارس علمیه کشور به دلایل مختلفی محو شده است.

کمرنگ شدن ‌اکثر موقوفات مدارس علمیه کشوربه گزارش ایکنا از مازندران، به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه مازندران، حجت‌الاسلام سید‌جلال صالحی، مسئول مدرسه علمیه آیت‌الله صالحی ساری امروز، 28 خردادماه با اشاره به نقش وقف در حفظ و گسترش فرهنگ دینی در جامعه اسلامی، گفت: وقف نشان از دور اندیشی اسلام برای تقویت و گسترش ارزش‌های دینی در جامعه بوده است.

وی با بیان این که بسیاری از مفاهیم دینی در سایه فرهنگ وقف حفظ مانده است، افزود: امروز نیز یکی از بهترین راه‌های حفظ دین و ارزش‌های معنوی در جامعه اسلامی تقویت فرهنگ وقف است.

صالحی با اشاره به اینکه در طول تاریخ بسیاری از حوزه‌های علمیه با پشتوانه موقوفات اداره شده است، تصریح کرد: متأسفانه به دلیل گذشت زمان بخش مهمی از این موقوفات به فراموشی سپرده شده‌اند.

مسئول مدرسه علمیه آیت‌الله صالحی ساری موقوفات را پشتوانه مناسبی برای اداره حوزه‌های علمیه دانست و افزود: در حال حاضر اکثر موقوفات مدارس علمیه کشور به دلایل مختلفی محو شده است.

وی با اشاره به اینکه علما و مراجع دینی خود از پیشگامان فرهنگ وقف بوده‌اند، افزود: در همین راستا موقوفات بسیاری برای اداره بهتر مدارس علمیه در نظر گرفتند، اما متأسفانه امروز به دلیل عدم نظارت مناسب بسیاری از موقوفات در اختیار سایر افراد جامعه قرار گرفته است.

صالحی بر ضرورت شناسایی و ساماندهی موقوفات حوزه‌های علمیه تأکید کرد و گفت: در صورت احیاء این موقوفات بسیاری از مشکلات مدارس علمیه رفع و حوزه میتواند در مسائل مالی خودکفا شود.

مسئول مدرسه علمیه آیت‌الله صالحی ساری، وقف را یکی از پشتوانه‌های ارزشمند برای حفظ استقلال حوزه‌های علمیه دانست و افزود: علمای گذشته برای جلوگیری از دولتی شدن حوزه و حفظ استقلال این مراکز مهم دینی موقوفات را به عنوان یک پشتوانه مالی مناسب در حوزه در نظر گرفتند.

این مدرس حوزه علمیه مازندران با تأکید بر اینکه احیای موقوفات حوزه‌های علمیه باید به طور جدی پیگیری شود، اظهار کرد: نباید بگذاریم این میراث ماندگار علما و بزرگان دینی ما به راحتی در اختیار افراد سودجو قرار گیرد.
انتهای پیام

captcha