طبیعت؛ جلوه‌ای از جمال حق، تخریبش نکنیم
کد خبر: 3817679
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
به مناسبت هفته محیط زیست؛

طبیعت؛ جلوه‌ای از جمال حق، تخریبش نکنیم

گروه فرهنگی- استاندار مازندران طی یادداشتی تاکید کرد: بیائیم تا با شعار «کاهش آلاینده ها و پسماند، آسمان آبی و زمین سبز» با طبیعت به عنوان جلوه‌ای از جمال حق، عهد ببندیم که دیگر هرگز اقدامی در جهت تخریب و تضعیفش انجام ندهیم.

طبیعت؛ جلوه‌ای از جمال حق، تخریبش نکنیمبه گزارش ایکنا از مازندران احمد حسین زادگان، استاندار مازندران  در یادداشتی به مناسبت هفته محیط زیست که از 15 تا 21 خردادماه ادامه دارد، آورده است: ما گام نخست حفظ محیط زیست را با طرح مازندران پاک آغاز کرده‌ایم و می‌دانیم که این طرح، یک مبدا و آغاز کوچک برای اجرای طرح‌های بزرگ برای صیانت از مازندران پاک است و در این راه نه تنها هموطنان مازنی که بیش از آن‌ها، هموطنان ایرانی و میهمانان جهانی ما باید تعصب خود را برای جایی که در آن آرامش خود را به آب‌ها، دشت‌ها، کوهستان‌ها و جنگل‌هایش می‌سپارند، نشان دهند. 
در این یادداشت آمده است؛ کره زمین به عنوان زیست بوم مشترک انسانی، فلات ایران در مقام زیست بوم مشترک ایرانیان و مازندران به عنوان خانه، گستره تنفس، محیط زیست و زندگی و مکانی برای تحقق رویاهای سبز و آباد ما؛ امروز به دلیل وجود آلاینده‌های فراوان و خطرناک، گسترش روبه تزاید صنعت، بی‌تعهدی برخی کشورهای صنعتی و تولید کننده گازهای گلخانه‌ای و حمله‌ور شدن میلیون‌ها تن پلاستیک و پسماندهای صنعتی و خانگی به آب‌های لطیف و آسیب‌پذیر رودخانه‌ها، دریاها و اقیانوس‌ها؛ در معرض صدمات و خسارت‌های جبران ناپذیری قرار دارد.
 
همه این‌ها در حالی است که چه قوانین بالادستی جهانی برای انسان معاصر و چه اصل پنجاهم قانون اساسی ایران اسلامی بر حفظ و صیانت از محیط زیست و گونه‌ها و واریته‌های مختلف حیات بشری نظیر آب، خاک، هوا، جنگل و ... تاکید دارد و به رغم خروج برخی کشورهای صنعتی از قرارداد توکیو و یا عدم رعایت این قرارداد، بشر چه برای تنفس و تداوم حیات خود در طول سالیان باقی مانده و چه برای نسل‌های آینده؛ ضرورت انکارناپذیر حفاظت از محیط زیست را به عنوان یک تعهد والای انسانی در برابر خود دارد.
 
با این همه مسئله محیط زیست دیگر موضوعی عادی و روزمره نیست و ابعاد نگرانی‌ها و چالش‌های آن دارد به یک تراژدی جهانی تبدیل می شود و برای کشور ما نیز وضع چندان متفاوت نیست بطوری که به اذعان سازمان حفاظت محیط زیست؛  کشور با بحران‌های متعددی مانند آلودگی هوا در کلانشهرها، بحران زباله و پسماند‌، افزایش گازهای گلخانه‌ای و تغییرات اقلیمی و علاوه بر آن به طور خاص نیز با تهدیداتی نظیر؛ کاهش تنوع زیستی، عدم آمایش سرزمین و چینش نامتعارف جمعیت، سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی ناسازگار با محیط زیست، تخریب جنگلها و سایر مسائل بغرنج زیست محیطی مواجه و روبرو است.
 
حال که شرایط و وضعیت محیط زیست جهان، ایران و مازندران سبز ما تا این حد واضح و شفاف است، راه چاره چیست؟ آیا راهی بجز آموزش صحیح و متواتر با بهره‌گیری از انواع شیوه‌های رسانه‌ای و تبلیغی و استفاده از خلاقیت هنری و فرهنگی، مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و مردم و مسئولیت پذیری مدیران بویژه مسئولین مرتبط با این حوزه‌ها وجود دارد؟ آیا می‌توان با نادیده گرفتن حقیقت و حرکت در مسیر توسعه ناپایدار و بی توجه به محیط زیست و عدم اجرای برنامه‌های مرتبط با حفاظت از محیط زیست و بدون بکارگیری عزم ملی آنهم برای استانی که نه تنها پذیرای گردشگرانی از سراسر کشور و جهان؛ بلکه خود، کشوری است در سینه پرمهر فلات ایران، کاری برای این زیست بوم متنوع و کهن انجام داد.
 
ما در مازندران گام نخست را با طرح مازندران پاک که امروز می‌رود تا به پویشی ملی بدل شود، آغاز کرده‌ایم و می‌دانیم که این طرح، یک مبدا و آغاز کوچک برای اجرای طرح‌های بزرگ، همه جانبه و متوسط برای صیانت از مازندران پاک است و در این راه نه تنها هموطنان مازنی که بیش از آنها، هموطنان ایرانی و میهمانان جهانی ما باید تعصب خود را برای جایی که در آن آرامش خود را به آب‌ها، دشت‌ها، کوهستان‌ها و جنگل‌هایش می‌سپارند، نشان‌دهند و البته که باید تمهیدات اجرای چنین طرحی از سوی نهادها و دستگاه‌های مسئول به درستی در سراسر استان فراهم شود. 
 
ما نیاز به اجرای طرح‌های علمی‌تر و وسیع تر برای کنترل آلاینده ها و بویژه ساماندهی پسماند در مازندران و حفاظت از آب‌ها و جنگل‌های استان داریم. همه این‌ها هنگامی؛ همسفر با تیر عزم و اراده به قله های حقیقت می‌رسد که گام نخست و راه آغاز یعنی مازندران پاک را درست و محکم و پویا برداریم و هریک؛ چه در مقام فرد و چه در مقام مدیر و مسئول؛ با درک عمق مساله، همه عزم خود را برای تحقق این مهم؛ بلند و پراراده برداریم.
 
15 لغایت 21 خرداد، به عنوان هفته محیط زیست با شعار «کاهش آلاینده ها و پسماند، آسمان آبی و زمین سبز» نامگذاری شده است، بیاییم در این هفته با طبیعت به عنوان جلوه‌ای از جمال حق، عهد ببندیم که دیگر هرگز اقدامی که به تخریب و تضعیف آن بینجامد را انجام ندهیم و تلاش کنیم، با ارتقای سطح آموزش، گسترش فرهنگ زیست محیطی و نهادینه کردن آن در بین تمامی اقشار جامعه با بهره گیری از مشارکت مردم و سمن‌ها در این مسیر قدم‌های بزرگ و موثرتری برداریم.
انتهای پیام
captcha