عبور از هفت خوان رستم برای ازدواج/تبعات طولانی شدن دوران عقد
کد خبر: 3805520
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱

عبور از هفت خوان رستم برای ازدواج/تبعات طولانی شدن دوران عقد

نیک نام با بیان اینکه جوانان برای ازدواج باید ازهفت خوان رستم عبور کنند گفت: طولانی بودن دوره عقد از دلایل مهم طلاق در جامعه است.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: «محمد کاظم نیک نام» در خصوص عدم تمایل جوانان به ازدواج گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ازدواج و تشکیل خانواده سنت من است، هر کس از آن سر بازند از من نیست، مساله ازدواج در دین مبین اسلام بسیار تاکید شده است، زن و مرد تا در کانون خانواده در زیر یک سقف قرار نگیرند، کامل نمی شوند، نشان کمال زن و مرد در کانون خانواده، تربیت فرزند و بقاء نسل بشر است.

این استاد دانشگاه بیان  کرد: متاسفانه در موقعیت فعلی نزدیک به 13 میلیون  دختر و پسر جوان در آستانه ازدواج قرار دارند که تشکیل خانواده ندادند، این مساله عوارض و تبعات زیادی همچون، مشکلات روحی، روانی و افسردگی برای افرادی که متدین بوده و پایبند به اعتقادات دینی هستند به وجود می آورد و برای افرادی هم که مقید نبوده و مسایل دینی برایشان زیاد مهم نیست به انحراف کشیده می شوند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل مهم آمار بالای عدم ازدواج جوانان، مشکلات موجود در امر تشکیل خانواده است، افزود: امروزه ازدواج نیازمند، امکانات اولیه و شرایط  مالی مناسب  است، هزینه های سرسام آور خرید عروسی، تهیه جهیزیه و تالار عروسی دست و پای جوانان را برای ازدواج بسته است، هر چند بخشی از این مسایل مربوط به خود خانواده ها بوده و با چشم و هم چشمی در تهیه جهیزیه و سایر تشریفات عروسی  ازدواج جوانان را سخت کردند. در گذشته بزرگان فامیل با کمترین هزینه، زمینه ازدواج جوانان را در فامیل فراهم می کردند و تا 60 سال در نهایت پاکی و سعادت در کنار هم زندگی می کردند ولی اکنون مشاهده می شود که دختران و پسران سر عقد، پشیمان شده و می گویند دل هم را می زنند. ولی امروز باید تشریفات آن چنانی باشد تا یک ازدواج سر بگیرد ضمن اینکه تداوم زندگی ها نیز بسیار کاهش یافته است.

این استاد حوزه در ادامه افزود: لذا امروز جوانان برای تشکیل خانواده باید با تهیه، هزینه های سرسام آور عروسی، هفت خوان رستم را عبور کنند، چون نمی داند وقتی گام اول را برای ازدواج بر می دارد، بعد از آن دست همشرش را بگیرد به کجا برود آیا نبایدیک سر پناهی داشته باشد تا زیر یک سقف قرار بگیرند لذا تهیه مسکن نیز یکی از مشکلات مهم سر راه ازدواج جوانان است.

وی اشتغال را از دیگر مشکلات امروز جوانان برای ازدواج عنوان کرد و افزود: میان بلوغ جنسی و بلوغ اقتصادی جوانان فاصله زیادی افتاده و احساس نیاز به کنار هم بودن هم امر قابل انکاری نیست، تحصیل جوانان سپس شاغل شدن آنها که یک پروسه زمانی زیادی را می طلبد، موجب مشکلات زیادی در جامعه امروز در حوزه جوانان شده است لذا این مساله باعث گرایش آنها به آلودگی و سایر مشکلات اخلاقی و رفتاری شده است.

نیک نام بر لزوم برگزاری کلاس آموزشی تاکید کرد و افزود: طبق گزارش های ارایه شده  از هر پنج ازدواج سه مورد به طلاق منجر می شود که دلیل عمده آن عدم آموزش زوج ها است و بیشتر جوانان هم فقط از روی هوس انتخاب می کنند و جوانان تشکیل خانواده را یک کانون مقدس تلقی نمی کنند، در گذشته طلاق یک امر قبیح بود ولی امروزه قبح آن ریخته و گفته می شود مهرم حلال جونم آزاد.

وی با بیان اینکه مسایل آموزشی، فرهنگی ،خانوادگی و رفتاری از عوامل مهم طلاق در جامعه محسوب می شوند تصریح کرد: طبق بررسی هایی که انجام دادم، طولانی بودن دوره عقد به دلیل عدم توانایی در تهیه منزل و سایر مسایل و هزینه های ازدواج ار دلایل مهم طلاق در کشور  است.

وی با بیان اینکه مسئولان وظیفه ایجاد اشتغال برای جوانان در جامعه هستند بیان کرد: سوال اینجاست یک جوان فارالتحصیل از دانشگاه، چند سال باید کار کند تا بتواند هزینه سنگین ازدواج خود را تامین کند این مساله ای است که هم به خانواده ها و هم به مسئولان مربوط می شود و نیازمند بررسی و مطالعه می باشد.

وی با بیان اینکه خانواده ها باید فرهنگ ازدواج صحیح را در جامعه نهادینه کنند اظهار کرد: البته این امر نیازمند آموزش از طریق رسانه ملی و اصحاب رسانه است، مسئولان فرهنگی و آموزشی باید ازدواج اسان  را با اقدامات فرهنگی ترویج دهند و به جوانان یاد دهند که چه گونه در زندگی مشترک خود رفتار کنند تا روز به روز علاقه شان به یکدیگر  بیشتر  و از فکر طلاق فاصله بگیرند.

انتهای پیام

captcha