چگونه هنرمند آئینی شویم
کد خبر: 3805516
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴

چگونه هنرمند آئینی شویم

گروه فرهنگی ــ رئیس حوزه هنری فارس با بیان اینكه هنرمند برای آنكه آئینی و دینی باشد، باید شرایطی را به جای آورد، به تشریح این شرایط پرداخت.

به گزارش ایكنا از فارس، همزمان با فرارسیدن نیمه شعبان، شب شعری با عنوان «شب انتظار» با حضور و نغمه‌سرایی شاعران آئینی استان فارس شب گذشته، اول اردیبهشت‌ماه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد.
محمد كرم‌اللهی، رئیس حوزه هنری فارس در این مراسم گفت: هنرمند برای اینکه هنرمند آیینی و دینی باشد، باید شرایطی را به جای بیاورد تا به اعتبار این رفتار در این دایره جای بگیرد. نخست اینکه اهل «تسبیح» باشد.
وی ادامه داد: اهل تسبیح بودن بدان معناست که هنرمند و شاعر آیینی باید در همه احوال حمد حضرت حق را به جای آورد و قلم به دست گرفتن و قدم زدنش در کوچه‌های سرودن جلوه حمد الهی باشد.
كرم‌اللهی گفت: شرط دیگر این است که اهل «تهلیل» باشد. همان‌گونه که در حج و هنگام رسیدن به پیشگاه دوست تهلیل می‌گوییم در زندگی نیز باید مکررا به یگانگی خدا مقر باشیم.
رئیس حوزه هنری فارس ادامه داد: اهل «تکبیر» بودن شرط دیگر این عرصه است چرا که تکبیر شعار بزرگ اهل ایمان است و شاعر آیینی اهل ایمان باید همواره به بزرگی خداوند تبارک و تعالی مقر باشد.
وی اهل «استغاثه» بودن را چهارمین شرط این عرصه خواند و گفت: هنرمند و شاعر آیینی باید اهل دعا و استغاثه و راز و نیاز با خدا باشد بدون خلوت حقیقتی بر شاعر جلوت نمی‌کند و خلوت با استغاثه است که غنا می‌یابد.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس اظهار كرد: شرط دیگر این است که هنرمند و شاعر اهل «تطوع» باشد و به عبارتی در ادای نماز و طاعات خویش اعم از مستحب و واجب اهتمام جدی داشته باشد.
وی، شرط پایانی را اهل «استغفار» بودن دانست و گفت: در روایات متعددی درباره استغفار و اهمیت ان سخن گفته شده و حتی حضرات معصومین(ع) که اسوه عصمت بوده‌اند نیز بر این کار تأکید داشته‌اند.
کرم‌اللهی تأكید کرد: کسی می تواند شاعر هنرمند یا ادیب در تراز تفکر اسلامی باشد که در شعر او حتی در یک بیت یا در حداقلی از مقدمه این مفاهیم مستتر باشد.
وی افزود: رعایت این شروط با سه وظیفه همراه است: این سه وظیفه همان سه درس نخست مکتب حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) است که همه ما از ایشان آموخته‌ایم.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس تأكید كرد: نخستین وظیفه ما آمر به معروف و ناهی از منکر بودن است یعنی همان وظیفه‌ای که حضرت امام حسین(ع) به ما آموخته است.
وی افزود: وظیفه دوم سر خم نکردن برای طاغوت است آن هم در هر شرایطی یعنی آنچه در عاشورا یاد گرفته‌ایم و در قالب «هیهات منا الذله» آموخته‌ایم که جان بدهیم و تن به ذلت طاغوت‌ها ندهیم.
کرم‌اللهی در پایان سخنانش گفت: وظیفه آخر نیز تلاش برای دست یافتن به خط کشی است که همیشه آدمی را به یاری دین خدا تذکر دهد تا اعمالش پاسخی به فریاد «هل من ناصر ینصرنی» خون خدا باشد.
یادآور می‌شود، در این مراسم جمعی از شاعران برجسته کشور و استان از جمله علیرضا قزوه، محمدحسین انصاری‌نژاد، مجتبی صادقی، هاشم کرونی، اصغر پرویزی، محمدعلی جهاندیده و... شعرهای مهدوی خویش را قرائت کردند.
انتهای پیام

captcha