قم میزبان دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال می‌شود
کد خبر: 3805515
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸

قم میزبان دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال می‌شود

گروه فناوری اطلاعات ــ شهر مقدس قم میزبان دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال کشور با عنوان نمایشگاه تعاملی کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی صبح امروز، دوشنبه دوم اردیبهشت‌ماه، با حضور سعید مشهدی، دبیر نمایشگاه و رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی، محمدصادق افراسیابی، معاون فرهنگ‌سازی و توسعه کسب و کارهای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمیدرضا ضیایی‌پرور، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان، مدیران و فعالان کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال برگزار شد.

افراسیابی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه در گذشته ما شاهد برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بودیم که تماما به صورت دولتی و با حضور بخش‌های مختلف برگزار می‌شد، گفت: با توجه به رویکرد جدید دولت و تأکید بر حمایت از بخش خصوصی، مقرر شد تا دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با عنوان نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی توسط اتحادیه این صنف و اصناف مرتبط برگزار شود.

وی با بیان اینکه این اولین دوره از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال است که با مدیریت کلان وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی برپا می‌شود، اما برگزاری کامل نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار شده است، افزود: تمام مسئولیت نمایشگاه این دوره بر عهده بخش خصوصی خواهد بود و مقرر شده است که سالانه چهار دوره از این گونه نمایشگاه‌ها در کشور برگزار شود. امسال دو نمایشگاه «بی تو بی» برگزار می‌شود. نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در قم و دیگری هم در یکی از شهرهای کشور که هنوز مکان آن مشخص نشده است، برگزار می‌شود.

معاون فرهنگسازی و توسعه کسب و کار‌های مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه صنف ناشران مذهبی کشور تمهیدات بسیاری در این نمایشگاه در نظر گرفته‌اند، گفت: به چند دلیل از جمله عملکرد خوب و فعال صنف ناشران دیجیتال و فعالان مذهبی استان قم در این حوزه، مقرر شد تا قم میزبان برگزاری این نمایشگاه شود. در تهران به علت کثرت رویداد‌ها این نوع برنامه‌ها خیلی زود از محوریت فرهنگی کنار می‌رود، ولی در استان‌های دیگر مدت زمان و گستره جغرافیایی بیشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ علاوه بر این، شهر قم در کنار مشهد سهم بالایی از تولید اپلیکیشن‌ها را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به ظرفیت بهره‌مندی از حضور مراجع در شهر قم و ارتباط آن با همراه‌سازی گروه‌های مرجع در حوزه دیجیتال نیز گفت: شهر قم، ظرفیت همراه‌سازی گروه‌های مرجع را به دلیل حضور روحانیت و مراجع عظام تقلید دارد. علاوه بر آن، همت خانه ناشران دیجیتال مذهبی در برگزاری نمایشگاه نقش مهمی داشته است.

افراسیابی در ادامه به تعامل میان سازندگان محتوا‌های دیجیتال و اپلیکیشن‌ها و اپراتورها، اپ‌استورها، بخش دولتی و سایر فعالان بخش خصوصی به منزله اضلاع اصلی کسب و کار در فضای دیجیتال اشاره کرد و گفت: نمایشگاه قم به صورت «بی تو بی» (Business-to-Business) برگزار می‌شود که از این لحاظ تفاوت عمده با سایر نمایشگاه‌های مشابه دارد که اغلب به شکل «بی تو سی» (business-to-consumer) هستند بر همین اساس هدف ما این است که این ارتباطات به عقد قرارداد منجر شود.

معاون فرهنگسازی و توسعه کسب و کار‌های مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در کنار نمایشگاه مذکور رویداد مهم دیگری هم داریم که «جشنواره رسانه‌های دیجیتال» است. این نمایشگاه امسال به صورت موضوع‌محور برگزار می‌شود و موضوعات امید و نشاط، مقاومت و انقلاب اسلامی، خانواده و سبک زندگی، اقوام ایرانی، مسجد و مناسک دینی، کسب و کار‌های نوپا و حکمرانی و مدیریت محور‌های اصلی جشنواره مذکور هستند.

گردش مالی صنعت محتوای دیجیتال ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان است
در ادامه این نشست سعید مشهدی، دبیر نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کار‌های فرهنگی در فضای مجازی، درباره این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه، به گونه‌ای طراحی شده است که صاحبان کسب و کار‌های دیجیتال، پلت‌فرم‌ها، تولید‌کنندگان محتوا و مصرف‌کنندگان بتوانند در آن تعامل داشته باشند. طی سال‌های اخیر به علت نبود رابطه مناسب بین اجزای اکوسیستم کسب و کار مجازی، مدیریت خوبی در این بخش انجام نشده است.

وی ادامه داد: پلتفرم‌ها (تولیدکننده‌های اپلیکیشن و محتوای دیجیتال)، اپراتور‌ها و اپ‌استور‌ها به عنوان سه ضلع یک کسب و کار مجازی هستند. مشکل اصلی در این سه ضلع، نداشتن ارتباط مؤثر با همدیگر است. بنابراین این فضا به‌گونه‌ای ترسیم شده است که همه با هم ارتباط خواهند داشت و زنجیره ارزشی را تکمیل کنند. در نمایشگاه قم که ۲۸ تا ۳۱ خرداد‌ماه، برگزار می‌شود، مهم‌ترین هدف ما این است که این شناخت و تعامل منجر به قرارداد شود.

مشهدی با بیان اینکه گردش مالی صنعت محتوای دیجیتال که در حوزه اپراتور‌ها اتفاق می‌افتد حدود پنج تا شش هزار میلیارد تومان در سال است که توزیع متوازنی نشده و یکی از اهداف ما توزیع متوازن در این بخش است، گفت: تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاه‌های برگزار شده، تکمیل زنجیره ارزش محتوایی است.

دبیر نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کار‌های فرهنگی در فضای مجازی در ادامه به بخش‌های مختلف این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: بخش‌های نمایشگاه به حوزه کسب‌وکارها، آموزش و تولید محتوا، خبرگزاری‌ها، آی‌پی تی‌وی، پیام‌رسان‌ها، سبک‌زندگی، دین، اپراتور‌ها و بازی‌های رایانه‌ای تقسیم می‌شود.

در بخش دیگری از این مراسم امین کمال همدانی، عضو کارگروه واحد‌های فرهنگی دیجیتال کشور و سخنگوی نمایشگاه، به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه کسب و کار دیجیتال اشاره کرد و گفت: امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه تکمیل زنجیره ارزش رخ دهد و قطعا بخش خصوصی نقش مهمی در این رونق اقتصادی ایفا می‌کند.

در ادامه  یاسر طاهرخانی، نماینده رسانه‌های دیجیتال در کارگروه فرهنگی رسانه‌های دیجیتال نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: اصل و شالوده نشر دیجیتال سیال است و در مدت کوتاه اتفاقات بزرگی می‌افتد که سرنوشت رسانه‌های دیجیتال را تغییر می‌دهد؛ اگر چابکی مرکز رسانه‌های دیجیتال نبود، فضای لازم برای فعالان این بخش مهیا نمی‌شد. بخش‌های مختلف کشور از جمله آموزش و پرورش و آموزش عالی که گستره بزرگی از مخاطبان را پوشش می‌دهند می‌توانند در این رویداد سهیم شوند و از خروجی‌های آن استفاده کنند.

ابوالقاسم خداوردی‌لو، نماینده معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی دیگر سخنران این نشست بود. وی گفت: در حوزه اپ‌استور توانستیم بخش عظیمی از نیاز‌های کشور را پوشش دهیم. در حوزه‌های وی او دی، گیم و آموزش ما بسیار موفق بودیم. درواقع نخبگان ما و ظرفیت‌هایی که در نیروی انسانی داریم برگ برنده ما در این بخش هستند.

وی افزود: رونق تولید بدون تحریک تقاضا امکان‌پذیر نیست و در این بخش رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. برگزاری کرسی‌های نقد و بررسی و نگارش مقالات و مصاحبه‌های مرتبط در رسانه‌ها می‌تواند در تحریک تقاضا مؤثر باشند.

انتهای پیام

captcha