تأسیس سپاه؛ معجزه امام خمینی (ره)/ سردار سلامی، پاسدار دانشمند و فرمانده «ژئوپلیتیسین»
کد خبر: 3805495
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
حقیقت‌پور بیان کرد:

تأسیس سپاه؛ معجزه امام خمینی (ره)/ سردار سلامی، پاسدار دانشمند و فرمانده «ژئوپلیتیسین»

گروه سیاسی ــ مشاور رئیس مجلس، تأسیس سپاه را معجزه امام خمینی(ره) ارزیابی کرد و گفت: امام (ره) سپاه را با تکیه به جوانان بر مبنای شور انقلابی و مدیریت جهادی شکل داد و این نهاد انقلابی از ابتدا هم گرایش خاص نظامی نداشت و به منزله یک سازمان یادگیرنده و انعطاف‌پذیر، قادر است براساس وضعیت محیطی و زمانی سازمان و ساختارش را بازسازی کند.

منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی و فرمانده پیشین سپاه پاسداران فرودگاه‌ها و امنیت پرواز کل کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به مناسبت روز 2 اردیبهشت، سالروز تأسیس سپاه پاسداران، درباره مسیر طی شده این نهاد انقلابی و تبدیل آن به یک نیروی مهم و برجسته در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: سپاه را به جرئت می‌توان معجزه امام خمینی(ره) دانست. امام(ره) با شکل دادن سپاه نشان دادند که درایت بسیار عمیق و کارسازی داشتند. در واقع امام(ره) برای حفظ و نگهداری انقلاب اسلامی نهادی را خلق کردند که امروز تبدیل به قدرت بزرگی شده که نه تنها انقلاب را حفظ می‌کند بلکه در صحنه دفاع از محرومان، مظلومان و مستضعفان «هل من مبارز» می‌طلبد و جبهه بزرگ مقاومت را در مقابل محور ارتجاع و استکبار جهانی با موفقیت پیش برده است.

امام سپاه را بر محور شور انقلابی و مدیریت جهادی شکل داد

وی ادامه داد: امام (ره) سپاه را با تکیه به جوانان بر مبنای شور انقلابی و مدیریت جهادی شکل داد و از ابتدا هم این نهاد گرایش خاص نظامی به خودش نگرفت و قابلیت عمل برپایه نیازهای متفاوت کشور را از ابتدا در خود ایجاد کرد و توسعه داد. امروز اگر سپاه در زلزله، سیل، امدادرسانی، محرومیت‌زدایی، عمران، خانه‌سازی، امنیت، دفاع از کشور و نهضت‌های آزادی‌بخش ایفای نقش می‌کند به خاطر این است که یک نهاد چندمنظوره است و برپایه اقتضائات محیطی و زمانی شکل گرفته است.

حقیقت‌پور با بیان اینکه سپاه یک سازمان یادگیرنده و انعطاف‌پذیر است، گفت: سپاه با دیدن وضعیت محیطی و زمانی سازمان و ساختارش را بازسازی می‌کند. شاید سپاه در طول چهل سال گذشته بیشترین تحول سازمانی را داشته است. عده‌ای این امر را غیر علمی تلقی کنند اما من آن را کاملا عملی می‌دانم. زیرا سپاه مثلا برای امنیت پروازها شکل نگرفت ولی وقتی مشاهده کرد دشمن هواپیماربایی را در دستور کار قرار داده وارد عمل شد و مسئولیت امنیت پرواز‌ها را بر عهده گرفت، یا سپاه برای حفاظت از شخصیت‌ها که ایجاد نشد اما وقتی گروه‌های تروریستی مانند منافقین مقامات و شخصیت‌های کشور را ترور کردند این مسئولیت را عهد‌ه‌دار شد.

سپاه؛ سازمان یادگیرنده انعطاف‌پذیر

مشاور رئیس مجلس تأکید کرد: به عبارتی اقدامات موشکی، نظامی، هوایی امنیتی، فرهنگی و ... سپاه بر مبنای اقتضائات زمان است و این بیانگر آن است که یک سازمان یادگیرنده است که می‌تواند به راحتی در خود انعطاف ایجاد کند به نحوی که در سیل گلستان، لرستان، خوزستان به طور مؤثری به خدمات‌رسانی به مردم و اقدامات فنی و مهندسی از قبیل ایجاد سیل‌بند و سد بپردازد و با اینکه وظیفه ذاتی‌اش این نیست اما وقتی که وارد عمل می‌شود از دستگاه‌هایی که چنین مسئولیت‌هایی در کشور دارند موفق‌تر عمل می‌کند.

وی یادآور شد: این را باید به حساب درک عمیق امام(ره) در خلق و تولید یک نهاد جهاد‌محور و عقیده‌محور ارزیابی کرد و تا زمانی که این روحیه در سپاه وجود دارد این نهاد می‌تواند هم در داخل و هم در فضای منطقه‌ای و بین‌المللی اقدامات اساسی انجام دهد. امروز دنیا اعتراف می‌کند که اگر سپاه نبود لااقل عراق، سوریه و لبنان دچار مشکلات اساسی از ناحیه داعش و تروریسم تکفیری می‌شد و این سپاه بود که توانست به داد مسلمانان منطقه برسد.

حقیقت‌پور درباره اقدام ترامپ و دولت امریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه گفت: این اقدام امریکا دقیقا به خاطر عصبانی بودن از سپاه و اثرگذاری بالای آن است. اگر امریکایی‌ها ما را تحریم نمی‌کردند ما باید در خودمان شک می‌کردیم. اینکه امریکایی‌ها برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران دست به چنین اقداماتی می‌زنند نشان می‌دهد که سپاه و مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران موفق بوده است.

انتصاب سردار سلامی، نویدبخش تحول عمیق ژئوپلیتیک در سپاه

وی درباره انتصاب سردار سلامی به فرماندهی کل سپاه پاسداران با تبریک این انتصاب گفت: سردار سلامی یک پاسدار دانشمند، علم‌پایه و منطق‌مدار است که روابط بین‌الملل و ساختارهای قدرت در دنیا را می‌شناسد و به علوم جدید آگاهی دارد. سردار سلامی یک فرمانده «ژئوپلیتیسین» است که هم دارای ایده‌های ژئوپلیتیک است و هم مجری خوبی برای این ایده‌ها خواهد بود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این یک انتخاب بسیار شایسته و خوب در این مقطع زمانی است، گفت: حضور سردار سلامی نویدبخش یک تحول عمیق ژئوپلیتیک و علمی در سپاه خواهد بود. در عین حال به سردار عزیز جعفری خسته نباشید و خدا قوت‌ می‌گویم و ذخایر تجربی، علمی و انقلابی ایشان برای نظام محفوظ است و از آن استفاده خواهد شد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha