کتابفروشی‌های بزرگ؛ حلال مشکل نشر/ ویترینی جزء نمایشگاه کتاب نداریم
کد خبر: 3805429
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

کتابفروشی‌های بزرگ؛ حلال مشکل نشر/ ویترینی جزء نمایشگاه کتاب نداریم

گروه ادب ــ مدیر انتشارات کتاب ناب گفت: بدون کتابفروشی‌های بزرگ و نبود ویترین کتاب، تمام حلقه‌های نشر و شبکه‌های پخش از هم گسیخته خواهد بود.

کتابفروشی‌های بزرگ؛ حلال مشکل نشر/ ویترین‌هایی که جایشان خالی استحجت الاسلام والمسلمین محمدکاظم شمس، پژوهشگر و مدیر انتشارات کتاب ناب در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اینکه مکتوبات ایرانی ویترینی جزء نمایشگاه کتاب ندارند گفت: ناشران در طول سال از وضعیت کتاب و کتابخوانی انتقاد می‌کنند و گرانی کاغذ باعث شده تا با کاهش شدید شمارگان کتاب مواجه‌ شویم، اما وقتی به نمایشگاه کتاب تهران مراجعه می‌کنیم و شاهد ازدحام مراجعه‌کنندگان هستیم، در واقع شاهد یک تضاد فاحش خواهیم بود، یعنی هم آمار کتابخوانی اندک است و هم شلوغی نمایشگاه کتاب ما را غافلگیر می‌کند.

وی افزود: اگر قدری در این مسئله تأمل کنیم، درمی‌یابیم که ازدحام جمعیت در نمایشگاه به این دلیل است که اگر مخاطب کتابی را که به آن نیاز و علاقه دارد، در نمایشگاه کتاب تهران خواهد یافت.

شمس درباره راه‌اندازی نمایشگاه دائمی کتاب گفت: در طول سال نمی‌توان نمایشگاه کتاب برپا کرد و این امر شدنی نیست. اما باید عوامل بروز این معضل را شناسایی کنیم، ما در طول سال ویترینی برای کتاب و انتشارات نداریم و اطلاع‌رسانی مناسبی درباره تازه‌های نشر صورت نمی‌گیرد. یعنی حداقل اگر ویترین مناسب نداریم، سیستم اطلاع‌رسانی درستی داشته باشیم که متأسفانه در هر دو زمینه مشکل وجود دارد.

وی با اشاره به راهکار حل این مشکل بیان کرد: در کلانشهر‌ها باید کتابفروشی‌های بزرگی که دست کم دارای ۵۰ هزار عنوان کتاب باشند، ایجاد کنیم تا اگر کسی در شهرستان‌ها زندگی می‌کند و می‌خواهد کتاب مورد نیازش را تهیه کند، به نزدیکترین کلان‌شهر محل زندگی‌اش مراجعه و کتاب مورد نیازش را خریداری کند. در واقع این معضل با مهندسی معکوس حل می‌شود و در رقابت‌های بعدی نیز هر کتابی اعم از دینی، علمی، رمان و ... در سبد کالای مخاطبان قرار می‌گیرد. فکر می‌کنم گام نخست و مؤثر راه‌اندازی همین کتابفروشی‌هاست.

شمس ادامه داد: مشابه این کتابفروشی‌ها در شهر‌هایی مانند قم و مشهد وجود دارد و تعداد کتب پردیس کتاب مشهد بیش از سایر مکان‌هاست، به همین دلیل پرفروش‌ترین کتابفروشی در شهر مشهد واقع شده است زیرا مخاطب می‌تواند به کتاب مورد نظرش دسترسی داشته باشد، اما در غیر این صورت برای تهیه یک کتاب با مراجعه مکرر به کتابفروشی‌ها خسته می‌شود و تهیه کتاب را به نمایشگاه کتاب ارجاع می‌دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به متمرکز شدن تازه‌های نشر در کتابفروشی‌های بزرگ و دسته‌بندی آن‌ها در یک گروه و موضوع، مخاطب این امکان را می‌یابد که از میان کتاب‌ها اثر مورد نیاز و علاقه خود را جستجو کرده و بیابد وگرنه بسیاری از تازه‌های نشر در انبار‌ها می‌ماند و کسی هم از انتشار آن‌ها خبر ندارد.

وی در ادامه گفت: بنابراین بدون کتابفروشی‌های بزرگ و نبود ویترین کتاب، تمام حلقه‌های نشر و شبکه‌های پخش از هم گسیخته خواهد شد، اما وجود این کتابفروشی‌ها باعث می‌شود کتاب‌هایی که قبلاً دیده نمی‌شدند دیده شوند و فروش بیشتری هم عاید کتابفروشی‌ها خواهد شد و شبکه‌های پخش نیز این رغبت و انگیزه را خواهند یافت که کتاب‌ها را در سایر کتابفروشی‌ها توزیع کنند، از این رو به نظر می‌رسد بدون انجام این مهم به بن بست برخورد می‌کنیم، زیرا کتابفروشی‌های بزرگ بقیه حلقه‌های نشر را فعال خواهند کرد.

شمس یادآور شد: با فعالیت دولتی در این زمینه مخالفم و باید انگیزه‌های شخصی برای این کار وجود داشته باشد. شروع این فرآیند نیاز به ارقام کلان ندارد و اگر این کتابفروشی‌ها احداث شوند قطعاً به سوددهی خواهند رسید.

انتهای پیام

captcha