حفظ زمین در گرو باور مشترک مردم و مسئولان است
کد خبر: 3804704
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
صیدایی به بهانه روز زمین پاک در گفت‌و‌گو با ایکنا:

حفظ زمین در گرو باور مشترک مردم و مسئولان است

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه راه محفوظ ماندن طبیعت، فرهنگ‌سازی و تقویت اعتقاد مردم و مسئولان است، افزود: باید به حفظ زمین باور داشته باشیم و باور خود را به قانون تبدیل کنیم.

انسان باید در قبال طبیعت احساس مسئولیت داشته باشدسیداسکندر صیدایی، عضو هیئت علمی گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در رابطه با دلایل دخل و تصرف بشر در طبیعت اظهار کرد: انسانی که به قوانین توحید معتقد نباشد، تنها منافع اقتصادی و مادی خودش را در نظر می‌گیرد، علاوه بر این، با تکنولوژی امروز نیز این امکان برای بشر وجود دارد که به هر میزانی که اراده کرد از منابع مختلف طبیعی استفاده کند.
وی ادامه داد: نفع اقتصادی انسان می‌طلبد که او بیشترین بهره‌برداری را از آب، خاک، پوشش گیاهی، جنگل‌ها و همه پدیده‌های طبیعی داشته باشد. این استفاده بی‌رویه قطعاً تعادل اکوسیستم و منابع حیاتی را بر هم زده و موجب نابودی یا ایجاد محدودیت برای این منابع می‌شود. 
عضو هیئت علمی گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی دانشگاه اصفهان افزود: آنچه که می‌تواند از این شرایط جلوگیری کند، بیش از اینکه قانون و قانونگذاری باشد، تعهد فرد در مقابل این پدیده‌ها است، فرد باید خودش احساس کند که نباید از منابع طبیعی بیش از حد استفاده کند.
صیدایی بیان کرد: در واقع هرجا استفاده بی‌رویه‌ای در حال انجام است، عمدتاً پای منافع شخصی و مادی نیز در میان می‌باشد و افرادی که تنها به این مسئله توجه دارند، بدون در نظر گرفتن بحث حیات طبیعت به این اقدام دست می‌زنند.
عضو هیئت علمی گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: ما در قبال زمین مسئول هستیم که در قبال آبادانی آن قدم برداریم و راه آباد کردن زمین این است که در حدی معقول و منطقی از منابع آن استفاده کنیم، هرجا محدودیتی برای استفاده از منابع وجود دارد ما هم استفاده‌مان را محدود کنیم و تا جایی که می‌توانیم به احیا و حفظ و نگهداری زمین کمک کنیم.
وی گفت: راه محفوظ ماندن طبیعت، فرهنگسازی و تقویت اعتقاد مردم و مسئولان است. آنها باید به این مسئله باور داشته و باور خود را به قانون تبدیل کنند و بر آن به خوبی نیز نظارت داشته باشند.
انتهای پیام

captcha