اعتراض به رأی داوران فقط در مسابقات قرآن ایران ممکن است
کد خبر: 3803713
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
عبایی در پاسخ به سؤال ایکنا:

اعتراض به رأی داوران فقط در مسابقات قرآن ایران ممکن است

گروه مسابقات ــ رئیس هیئت داوران سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران گفت: در هیچ یک از مسابقات قرآن دیگر کشورها، به جز مسابقات قرآن ایران، شرکت‌کنندگان حق ندارند به داوری‌ها اعتراض کنند.

اعتراض به رأی داوران تنها در مسابقات قرآن ایران ممکن استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، امروز، 25 فروردین‌ماه، در مصلای امام خمینی(ره) با حضور عبدالرسول عبایی، رئیس هیئت داوران، محمد عصفور از مصر، سیدالحسینی منور از اندونزی، خیریه عچرش، رئیس هیئت داوران در بخش بانوان و برخی دیگر از اعضای هیئت داوران بانوان و محمدتقی میرزاجانی، مسئول فنی این دوره از مسابقات، برگزار شد. این برنامه با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه از سوی داور الجزایری آغاز شد.
عبدالرسول عبایی، رئیس هیئت داوران، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص اینکه قاریان ایرانی به دلیل اشراف به آیین‌نامه کامل مسابقات، مسابقه‌ای تلاوت می‌کنند، اما گویا داوران خارجی در هیئت داوران مساحت صدا و صوت و لحن را نسبت به تجوید مورد توجه قرار می‌دهند؟ گفت: باید دقت کنیم. ما قرآن را برای مسابقه نمی‌خوانیم، چنانکه در قرآن کلمه «اقرأ» داریم. لذا در قرائت باید اخلاص را در نظر گرفت. همچنین، باید گفت از طریق فضای مجازی آیین‌نامه‌ها به اعضای هیئت داوران و تک‌تک  متسابقان در بخش حفظ و قرائت ارسال شد و همه با اشراف کامل به آیین‌نامه و مسائل فنی در مسابقات حضور پیدا می‌کنند و داوران نیز براساس مفاد آیین‌ نامه امتیاز می‌دهند.

وی در خصوص فرصت اعتراض قاریان و حافظان از زمان پایان مرحله فینال مسابقات تا اعلام نتایج و اعطای کارنامه و چگونگی رسیدگی به آن، اظهار کرد: مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران تنها مسابقه قرآنی است که در آن حق اعتراض البته به اندازه محدود وجود دارد. لذا این امر در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است تا در صورت ابهام در مورد نمره دریافتی، متسابقان بتوانند اعتراض خود را از مجاری قانونی به هیئت داوران اعلام کنند.

مراحل برگزاری مسابقات

در بخش ابتدایی این نشست نیز میرزاجانی، مسئول فنی این دوره از مسابقات، ضمن تشکر از اصحاب رسانه برای تبیین و انعکاس فعالیت‌های قرآنی در قالب مسابقات، اظهار کرد: امسال مسابقات قرآن در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی برگزار شد که از نقاط برجسته این مسابقات برگزاری مرحله مقدماتی به صورت غیرحضوری بود و این امر موجب شد تا شاهد شرکت‌کنندگان ضعیف در مسابقات جمهوری اسلامی نباشیم.
میرزاجانی اضافه کرد: این پالایش اسباب ارتقای سطح فنی مطابقت را فراهم کرد که اتفاق مبارکی است. همچنین تلاش کردیم تا متسابقان و داورانی که به مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران می‌آیند، پیش از ورود، تصویر شفافی از مسابقات کشور ما به ویژه در حوزه فنی و آیین‌نامه داشته باشند و برای این امر از ظرفیت فضای مجازی نیز استفاده کردیم.
مسئول فنی این دوره از مسابقات با تأکید بر اینکه متسابقان تا حدود زیادی با سازوکار مسابقات ایران آشنا بودند، گفت: دیگر اینکه پیوست آموزشی قابل توجهی برای این دوره از مسابقات پیش‌بینی شده بود؛ به این معنا که مشاوره‌های تخصصی و راهنمایی‌های تخصصی را از یک ماه پیش از مسابقات آغاز کردیم که در قالب ارسال فایل‌های ویدئویی و صوتی بود.

وی ادامه داد: لذا قراء و حفاظ به طور کامل با آیین‌نامه مسابقات ایران آشنایی کامل داشتند و هین امر موجب پیشی گرفتن نمایندگان برخی کشورها از نماینده جمهوری اسلامی ایران شد. همچنین در بخش داوری نیز قضاوت با حساسیت و دقت دنبال شد. برای رعایت عدالت و انصاف هیچ کدام از داوران در اتاق هیئت داوران از نام و کشور شرکت‌کنندگان مطلع نبودند و فقط صدای متسابقان را می‌شنیدند.

میرزاجانی افزود: 57 داور در بخش مهارتی و آوایی از 13 کشور جهان و 10 داور در بخش پایان‌نامه‌های قرآنی حاضر بودند. همچنین بیش از 50 درصد داوران برای نخستین بار بود که رقابت‌های پنج گروه بزرگسالان، بانوان، نابینایان، طلاب و دانش‌آموزان را قضاوت می‌کردند.

مراحل شکل‌گیری آیین‌نامه

در ادامه، عبدالرسول عبایی، رئیس هیئت داوران این دوره از مسابقات با اشاره به افتخار حضور از چهارمین دوره این مسابقات تاکنون گفت: آیین‌نامه داوری مسابقات در ابتدا شامل نصف یک برگه A4 بود و پس از مدت‌ها و با حضور در مسابقات قرآن مختلف، نکاتی را جمع‌آوری کردیم تا در حال حاضر این آیین‌نامه را به صورت مجلد داریم.
وی ادامه داد: مرحله مقدماتی موجب شد که متسابقان با غربال بهتری به مرحله نیمه‌نهایی و نهایی راه پیدا کنند و لذا در مرحله نهایی هر روز به قضاوت هفت متسابق می‌پرداختیم. همچنین فاصله نمرات شرکت‌کنندگان بسیار به هم نزدیک بود.
عبایی اضافه کرد: داوران از کشورهای ترکیه، اردن، مالزی، اندونزی، مصر، عراق، لبنان، افغانستان و الجزایر در هیئت داوران بودند و این‌ها از اساتیدی هستند که در کشور خود دارای جایگاه و کرسی تلاوت و همچنین علم قرائت هستند و به نوعی مقری هستند.

کیفیت عالی در بخش بانوان 
سپس خیریه عچرش، رئیس هیئت داوران در بخش بانوان به ارائه گزارشی مختصر پرداخت و گفت: سومین دوره مسابقات بین‌المللی بانوان با قضاوت 9 داور ایرانی و 5 داور خارجی از کشورهای کویت، بحرین، لبنان، عراق و افغانستان همراه بود.
وی ادامه داد: مجموع شرکت‌کنندگان مرحله نیمه نهایی 73 نفر شامل 48 متسابق بانوی بزرگسال از 29 کشور و 26 دانش‌آموز از 19 کشور بود.
عچرش افزود: مسابقات قرآن ایران بارتاب خودش را به ویژه در بخش بانوان دارد. چنانکه جمهوری اسلامی ایران مسابقات قرآن را در عرصه دانش‌آموزان دختر و بانوان گسترده کرده است و سعی در برگزاری مسابقات بانوان با کیفیت عالی داشته است.

هیچ‌گاه گرد کهنگی بر کلام وحی نمی‌نشیند
براساس گزارش ایکنا، تأکید بر پیشگامی جمهوری اسلامی ایران در حرکت راهبردی، بر پایه اسلام ناب محمدی، وجود حقایق شگرف در کلام وحی که هیچ‌گاه گرد کهنگی بر آن نمی‌نشیند و شعار این دوره از مسابقات «یک کتاب، یک امت» از جمله صحبت‌های شیخ محمد عصفور، داور مصری بود.
سید الحسینی المنور، داور اندونزی دیگر سخنران این نشست بود و گفت: به عنوان فردی که از دهه 90 میلادی در مسابقات بودم، شهادت می‌دهم که این مسابقات پیشرفت محسوسی از ابعاد گوناگون چون تلاوت‌ها، سطح متسابقین و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه داشته است.
وی بیان کرد: آیین‌نامه قوی مسابقات و وجود مرحله مقدماتی در این مسابقات، تأثیر قوی و عمیقی در بالا بردن سطح متسابقان داشته است و سعی کردیم این آیین‌نامه را در مسابقات قرآن کشور اندونزی اجرا کنیم.

 زن مسلمان؛ مورد تهاجم دشمنان
سپس بدریه عبدلی، استاد کشور کویت گفت: این مسابقات نیز برای من همراه با تجربیاتی بوده است که سعی در انتقال این تجربیات هنگام برگشت به کشورم، خواهم داشت.
زینب موحد، داور بخش حسن حفظ کشور افغانستان اظهار کرد: امروز تبیین الگوی زن مسلمان در جهان لازم و ضروری است، چرا که زن مسلمان مورد تهاجم دشمنان اسلام است.
سپس ایمان صحاف، ناظر هیئت داوران مسابقات قرآن، تصریح کرد: تمامی پرسنل و کادر اجرایی این بخش از بانوان بودند که این نشان‌دهنده اقتدار مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران در بخش بانوان است.
یادآور می‌شود، سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در بخش بزرگسالان، نابینایان و دانش‌آموزی از 21 تا 24 فروردین ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد. همچنین در کنار آن نیز مسابقات دختران دانش‌آموز و بانوان در هتل همای تهران و مسابقات طلاب در شهر مقدس قم برگزار شد.

انتهای پیام

captcha