آغاز مرمت گلدسته شمالی ایوان نجف با همت استادکاران ایرانی+تصاویر
کد خبر: 3792474
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴

آغاز مرمت گلدسته شمالی ایوان نجف با همت استادکاران ایرانی+تصاویر

معاون صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات از آغاز عملیات مرمت گلدسته شمالی ایوان تاریخی نجف اشرف با همت استادکاران ایرانی خبر داد.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: محمد کریمی معاون صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات از آغاز عملیات مرمت گلدسته شمالی ایوان تاریخی نجف اشرف با همت استادکاران ایرانی خبر داد و گفت: پس از اتمام موفقیت‌آمیز عملیات مرمت بخش جنوبی ایوان حرم مطهر علوی که چندی پیش صورت گرفت، کار بازسازی بخش شمالی با کد‌گذاری روی خشت‌های مطلای مناره شمالی آغاز شد.

 

وی ادامه داد: خشت‌های مسی آسیب دیده حرم مطهر علوی که در زمان نادرشاه و به دست استادکاران ایرانی با روکشی از طلا پوشانده و نصب شده بود، پس از قرن‌ها دوباره توسط متخصصان کشورمان مرمت می‌شود.

به گفته وی، طرح مرمت خشت‌های مطلای ایوان نجف در سه فاز تعریف شده که در مرحله نخست عملیات مرمت بخش جنوبی و گلدسته آن صورت گرفت و اکنون فاز دوم طرح با کدگذاری و جداسازی خشت‌های آسیب دیده مناره شمالی در جریان است.

معاون صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: فاز سوم و پایانی این طرح نیز شامل بخش مرکزی، سردر ورودی و تاج ایوان است.

 

 

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود عملیات ترمیم دوفاز باقی مانده ظرف یکسال ونیم آینده به اتمام برسد، تصریح کرد: تدابیری اندیشیده شده است تا در زمان اجرای طرح، در روند تشرف زائران به حرم مطهر خللی ایجاد نشود.

کریمی گفت: طلای مورد نیاز این طرح با همت خیرین عراقی و عتبه مقدسه علوی تامین می‌شود و استادکاران ایرانی مسئولیت اجرای آن را برعهده دارند.

 

 

به گفته وی، در این طرح خشت‌های آسیب دیده پس از کدگذاری از ایوان جدا و پس از ترمیم، با روکشی از نیکل و سپس طلای اهدایی حرم مطهر به قطر 10تا میکرون آبکاری شده و دوباره در محل خود نصب می‌شود.

کریمی افزود: مجموع کل خشت‌های بکار رفته در ایوان نجف به حدود 25هزار قطعه در ابعاد و اشکال مختلف از ساده تا خشت‌های منقش، میناکاری شده و دارای کتیبه و خطاطی می‌رسد که تا کنون بیش از 6هزارو500 خشت مرمت شده است.

 

انتهای پیام

captcha