تجزیه کردن دانشگاه‌ها باعث ضعف آنهاست/ مراکز آموزش عالی ساماندهی می‌شوند
کد خبر: 3792438
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
منصور غلامی:

تجزیه کردن دانشگاه‌ها باعث ضعف آنهاست/ مراکز آموزش عالی ساماندهی می‌شوند

گروه دانشگاه ــ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین گرامیداشت یکصدمین سال تأسیس دانشگاه خوارزمی گفت: مصوبه ساماندهی مراکز آموزش عالی در حال تدوین است و بر این اساس شبکه‌های علمی با اتصال مراکز علمی متفرق در استان‌ها ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم گرامی‌داشت یکصدمین سال تأسیس دانشگاه خوارزمی که امروز شنبه، چهارم اسفند، در این دانشگاه برگزار شد اظهار کرد: مرز تاریخی داشتن دانشگاه در کشور را باید به عقب‌تر ببریم، طبق نظر یونسکو اولین دانشگاه جهان در ایران و منطقه دزفول، حدود ۱۷۳۴ سال پیش با عنوان دانشگاه جندی‌شاپور بوده است. در ادامه آن نظامیه‌ها تأسیس شد و بعد از آن دانشگاه‌هایی به وجود آمدند که بدون تلاش مستمر نمی‌توانستند ادامه حیات دهند.

به گفته وزیر علوم، مهم این است که در کشور توانسته‌ایم در طول تاریخ نهاد‌های دانشگاهی را تأسیس و به پیش ببریم. البته نقش اساتید پیشکوست در این مسیر مهم بوده است.

غلامی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحول بزرگی در تربیت نیروی انسانی داشته‌ایم. دانشگاه‌های ما با توجه به بنیه و توان کم و کمبود نیرو‌ها به این امر مهم می‌پرداختند. کارشناسان و برنامه‌ریزان امروز ما فارغ‌التحصیل همین دانشگاه‌ها هستند و باید قدردان اساتیدی باشیم که این افراد را تربیت کرده‌اند.

وی افزود: از نظر سطح علمی کشور جایگاه ۱۶ و یا براساس آماری که در بررسی‌های ۲۰۳۰ انجام شده جایگاه ۱۵ را دارد. تحولی در دنیا اتفاق افتاده و ما نیز تلاش می‌کنیم به سمت تأثیرگذاری بیشتر دانشگاه‌ها در حوزه کارآفرینی و حضور دانشگاه‌ها در جامعه برویم.

وزیر علوم ادامه داد: در دانشگاه‌ها خوشه‌های علمی تشکیل داده‌ایم. تحلیل‌هایی انجام و به مسئولان ارسال می‌شود و با قرار گرفتن در کنار نهاد‌ها و مؤسسات کشور تلاش می‌شود دستاورد‌های علمی در اختیار آن‌ها قرار داده شود. این ظرفیت وجود دارد که کشور از این توانمندی دانشگاه‌ها استفاده کند. اگر علاج مشکلات را در دانشگاه‌ها پیدا نکنیم ممکن است مجبور باشیم راه طولانی را طی کنیم.

وی در پایان با اعلام یک خبر گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین مصوبه ساماندهی آموزش عالی هستیم. تجزیه کردن دانشگاه‌ها باعث ضعف آن‌ها خواهد شد. ایجاد شبکه‌های علمی با اتصال مراکز علمی متفرق در استان‌ها و در کشور محور اصلی ساماندهی مراکز آموزش عالی در کشور است و تلاش می‌شود شبکه‌های علمی را بین دانشگاه‌هایی که در مأموریت‌های خود مشترک هستند ایجاد کنیم.

انتهای پیام
captcha