برنامه‌های ویژه برای ارتقای کیفیت زندگی جامعه کارگری
کد خبر: 3791840
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کار:

برنامه‌های ویژه برای ارتقای کیفیت زندگی جامعه کارگری

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه در جهت ارتقای کیفیت زندگی جامعه کارگری به مقوله مهم نیروی کار از منظر قرآن کریم و حمایت اجتماعی و اندیشه‌های تعالی‌خواهانه باتوجه به آیات الهی در مقوله کار تاکید کرد و گفت: انس با قرآن کریم قناعت، صرفه‌جویی و انضباط کاری را در اموال بیت‌المال به همراه دارد و یکی از ثمرات پایبندی به کسب حلال است.

ابرهیم صادقی‌فر، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به ضرورت شناخت و درک مفاهیم قرآنی و تبیین آن برای جامعه کار و کارگری بیان کرد: اسلام کار کردن را نوعی عبادت دانسته که به همراه آن توصیه‌ها و تذکراتی را هم بیان کرده است. توجه و رعایت این نکات، جامعه را به سمت موفقیت و تعالی حرکت می‌دهد؛ لذا مسئله کار باید همراه با تفکر قرآنی باشد؛ چراکه قرآن بر کسب رزق حلال تاکید و توجه ویژه دارد و جامعه‌ای که رزق حلال را به همراه داشته باشد و همواره همسو با تدابیر قرآنی باشد از گزند بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات در امان خواهد بود.

وی ادامه داد: طی تحقیقات و مشاهداتی که انجام شده، افرادی که همواره با قرآن مأنوس بوده و به قرآن نزدیک‌تر هستند روحیه تعاون‌گری و اصل وجدان کاری بسیار بالا‌تری دارند. انس با قرآن کریم قناعت، صرفه‌جویی و انضباط کاری را در اموال بیت‌المال به همراه دارد و انس با قرآن یکی از ثمرات پایبندی به کسب حلال است.
 
پیگیری حمایت اجتماعی و اندیشه‌های تعالی‌خواهانه با توجه به آیات الهی
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تصریح کرد: ما در وزارت مقوله مهم نیروی کار از منظر قرآن کریم مورد بررسی قرار داده‌ایم و بر همین اساس حمایت اجتماعی و اندیشه‌های تعالی‌خواهانه را که ازجمله موارد مورد تاکید در آیات الهی است، دنبال می‌کنیم؛ لذا جامعه‌ای که با تدابیر قرآن و اهل بیت (ع) همسو و همراه باشد بدون شک برای آینده خود برنامه‌های اثرگذار و مفیدی پیش‌بینی خواهد کرد.

صادقی‌فر در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه برای ارتقالی کیفیت زندگی جامعه کارگری و خانواده‌های آنان هم به ایکنا، گفت: وضعیت ما در وزارتخانه به این شکل است که ما در سه سطح در حوزه خانواده کار می‌کنیم. هم برای کارگرانمان که ۱۴ میلیون کارگر بیمه شده هستند و هم برای خانواده‌هایشان؛ البته وارد شدن در سطح خانواده با توجه به وجود نهاد‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی محدود است، ولی با توجه به این فرصتی که با ما می‌دهند در حد توان و اختیارمان ورود جدی داریم.
 
تلاش می‌کنیم با کمک سفیران فرهنگی کار‌های فرهنگی را گسترش دهیم
وی ادامه داد: بخش دیگر از فعالیت‌های ما در این حوزه مربوط به موارد فرهنگی است و در این زمینه ورود جدی داریم؛ لذا تلاش می‌کنیم با کمک رابطین فرهنگی که در بنگاه‌ها داریم، کار‌های فرهنگی را انجام می‌دهیم. کار‌های فرهنگی در این حوزه دامنه وسیعی دارد و از مسائل دینی و قرآنی آغاز و تا آداب کار و مواردی از این دست ادامه پیدا می‌کند. ما برای همه این فعالیت‌ها باتوجه به جامعه تحت نظر خود از جمله کارگران و خانواده‌های آنان برنامه‌ریزی می‌کنیم.
 
افتتاح همزمان ۹۸ خانه بهداشت
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: به عنوان مثال در حوزه فرزند‌پروری فعالیت‌های ویژه‌ای را انجام می‌دهیم و یا در بالا بردن کیفیت زندگی کار می‌کنیم و این اتفاقات در حال رخ دادن است. در حوزه اجتماعی هم بحث آسیب‌ها را پیگیری می‌کنیم. در این مسئله هم به صورت جدی ورود کرده‌ایم و در این زمینه کار‌های پژوهشی، اجرایی و کاربست‌های عملیاتی بسیار خوبی داشته‌ایم. این مسائل از اعتیاد گرفته تا مسائلی مانند طلاق و سلامت‌روان و مسائلی از این دست را پوشش می‌دهد. در این زمینه خانه‌های بهداشت را هم داریم که در آن‌ها هم کارگاه‌های ۵۰ تا ۵۰۰ نفره داریم. همچنین یکی از مواردی که به تازگی در دهه فجر به بهره‌برداری رسید افتتاح همزمان ۹۸ خانه بهداشت بود که این خانه‌ها به مسائل بهداشتی کارگران و خانواده‌های آنان می‌پردازند.

صادقی‌فر با اشاره به فعالیت‌های ورزشی در این زمینه گفت: بخش دیگری از فعالیت‌های ما ورزشی است و ما قریب به ۱۸۰ مجموعه ورزشی را آماده‌کرده‌ایم که درحال عملیات و ساخت در سطح کشور است. همه این‌ها به فرزندان کارگران و خانواده‌های کارگران اختصاص دارد و می‌توانند در این مراکز ضمن آموزش به ورزش و نشاط هم بپردازند.

وی در خصوص اقدامات این وزارتخانه در حمایت از کالا‌های داخلی هم به ایکنا گفت: ابتدای سال با حضور رهبر معظم انقلاب نمایشگاهی را در حسینه امام خمینی(ره) داشتیم و مطالب بسیاری را ایشان فرمودند و ما هم مکلف به پیگیری آن‌ها شدیم و کارهایشان را انجام دادیم و ضمن اینکه برنامه‌های اجرایی وزارتخانه منوط به یک‌سال و یک دوره خاص نیست و همه ساله سعی می‌کند که این آیتم‌ها را داشته باشد.

انتهای پیام
captcha