ساماندهی مناطق «اجتماعی ویژه»؛ نیازمند تصمیمات ملی
کد خبر: 3773511
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
محرومیت‌زدایی در مناطق «ویژه اجتماعی» /۳

ساماندهی مناطق «اجتماعی ویژه»؛ نیازمند تصمیمات ملی

گروه اجتماعی ـ رئیس گروه امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران گفت: ساماندهی مناطق اجتماعی ویژه در این استان نیازمند تصمیماتی در سطح ملی است.

ساماندهی مناطق اجتماعی ویژه نیازمند تصمیمات سطح ملی

کبری کهنسال، رئیس گروه امور اجتماعی ـ فرهنگی استانداری مازندران در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: در سال 1392 نامه مناطق حاشیه‌نشین مصوب شورای اجتماعی وزارت کشور به استان‌ها ابلاغ شد و استان مازندران از سال 1393 در موضوع ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین ورود پیدا کرد.

وی با بیان اینکه شناسایی مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی در سال 93 به دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی واگذار شد، افزود: طبق شناسایی این دو دستگاه حدود 100 محله حاشیه‌نشین در استان مورد شناسایی قرار گرفت و 70 درصد از سکونت‌گاه‌های غیررسمی بازدید شد.

کهنسال با بیان اینکه در سال 95 برای سکونت‌گاه‌های غیررسمی سند تهیه شد، اظهار کرد: در سال 97 برای بازدید این 100 نقطه اقدام شد و تاکنون از 70 محله بازدید شده که 30 محله آن دارای شرایط اجتماعی ویژه و بقیه جزو مناطق برخوردار است.

مناطق ویژه اجتماعی در انتظار اقدامات ستاد بازآفرینی شهری
وی با بیان اینکه گروه بازرسی مناطق ویژه استانداری شامل؛ نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان و استانداری است، افزود: در سال 95 آیین‌نامه ساماندهی حاشیه‌نشینی در استان تغییر کرد و اکنون کارگروه ارتقای وضعیت امور اجتماعی و فرهنگی و سلامت در ذیل ستاد بازآفرینی شهری به این امور‌ رسیدگی می‌کند.

رئیس گروه امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران با بیان اینکه عده‌ای انسان در مناطق حاشیه شهرها در 30، 40 سال اخیر رها شده بودند، افزود: با تأکید مقام معظم رهبری در توجه به حوزه اجتماعی، موضوع ساماندهی مناطق ویژه اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: کارگروه مناطق ویژه اجتماعی ماهانه سه بار در استانداری برگزار می‌شود اما برای اجرای مصوبات این کارگروه نیازمند اعتبار است.

رئیس گروه امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران با تأکید بر اینکه ساماندهی مناطق اجتماعی ویژه، نیازمند تصمیماتی در سطح ملی است، گفت: ایجاد اشتغال یکی از نیازهای اصلی ساماندهی این مناطق است که این مهم در دستور کار این کارگروه نیست.

وی افزود: با توجه به درخواست مکرر از مسئولان کشوری درباره ساماندهی این مناطق ویژه، پاسخ درستی در این باره دریافت نکردیم.

کهنسال با بیان اینکه فقر اقتصادی موجب فقر فرهنگی می‌شود، بیان کرد: در گذشته پنج منطقه حاد پرخطر داشتیم که با تلاش استانداری و همه دستگاه‌ها از حالت حاد خارج و اکنون این مناطق جزو منطقه ویژه اجتماعی است.

شناسنامه مناطق ویژه اجتماعی تهیه می‌شود
وی با بیان اینکه، وجود مهاجرت‌های قومی قبیله‌ای، زیست‌محیطی، فقر، ناهنجاری اجتماعی از شاخصه‌های مناطق ویژه است، افزود: در حال حاضر فرمت خاصی به فرمانداری‌ها داده شده است تا شناسنامه اجتماعی از مناطق ویژه اجتماعی تهیه کنند.

رئیس گروه امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران اظهار کرد: چنانچه طرحی مناسب برای اشتغالزایی مناطق ویژه اجتماعی به این کارگروه ارائه شود بررسی و برای اجرای آن تلاش خواهد شد.

لینک خبر قبلی را اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام 

captcha