اشتراکات فرهنگی، پل توسعه ارتباطات ایران و عراق
کد خبر: 3771385
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
در نشست نجف مطرح شد؛

اشتراکات فرهنگی، پل توسعه ارتباطات ایران و عراق

گروه بین‌الملل ــ در نشست بعثه مقام معظم رهبری در عراق که با حضور مسئولان فرهنگی ایران در این کشور برگزار شد، از این موضوع سخن به میان آمد که اشتراکات فرهنگی،‌ پل ارتباط فرهنگی ـ معنوی میان دو کشور است.

به گزارش ایکنا از عراق؛ آیت‌الله سیدمجتبی حسینی، نماینده مقام معظم رهبری در عراق در نشست با مسئولان نهادهای فرهنگی ایران در عراق، با یاد کردن از صفات مؤمنان و روایاتی از امام صادق (ع) درباره اهمیت ایجاد ارتباط با دیگر مسلمانان گفت: همایشی با عنوان «ملتقی الفکر الاسلامی» در دانشگاه نهرین بغداد برگزار کردیم که مؤسسات و گروه‌های مختلف شیعه و سنی در این همایش حضور پیدا کردند. مقالات بسیاری با محوریت گسترش همکاری و همدلی بین ادیان و مذاهب از کشورهای مختلف اسلامی در این همایش ارائه شد.

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق نیز که در این نشست حضور داشت،‌ با برشمردن برخی از رخدادها در فضاهای سیاسی و امنیتی کشور عراق، افزود: تلاش برای توسعه همکاری میان دو کشور ایران و عراق که سابقه طولانی در اشتراکات فرهنگی، دینی و مذهبی دارند، ضروری است.

وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: در سفر برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق به جمهوری اسلامی ایران و دیدار وی با مقام معظم رهبری، معظم‌له تاکید کردند که همکاری‌ها و ارتباط میان دو کشور ایران و عراق نسبت به گذشته افزایش پیدا کند. ایشان با اشاره ویژه به زیارت اربعین و حضور زائران ایرانی و دیگر کشورها در عراق به منظور شرکت در این حرکت عظیم و بی‌نظیر بین‌المللی جهان اسلام، از میزبانی مردم و مسئولان عراقی قدردانی کردند. 

حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق و دبیر کمیسیون فرهنگی سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی ایرانی حاضر در عراق، گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در این کشور ارائه کرد و افزود: مهمترین رخداد بزرگ فرهنگی و مذهبی که بین دو کشور در سال‌های اخیر شکل گرفته، زیارت اربعین است. هر دو کشور تلاش فراوانی در برگزاری بهتر این رخداد بزرگ دینی، مذهبی و فرهنگی کردند.

رایزن فرهنگی ایران در بغداد گفت: مطالبه مقام معظم رهبری درباره توسعه روابط بین دو کشور را باید سرلوحه فعالیت‌های همه سازمان‌ها و نهادها قرار داد؛ چرا که دو کشور ایران و عراق علاوه بر همکاری‌های اقتصادی و سیاسی، اشتراکات فرهنگی فراوانی با هم دارند و نقش سازنده و مثبت مسئولان نهادهای فعال ایرانی در عراق، پل ارتباطی توسعه روابط دو کشور به شمار می‌آید.

گفتنی است، حجت‌الاسلام علم‌الهدی (مسئول بعثه مقام معظم رهبری در نجف)، حمید مکارم (سرکنسول ایران در نجف) و نمایندگان اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی، بعثه مقام معظم رهبری در کاظمین، ستاد بازسازی عتبات عالیات، جامعه المصطفی العالمیه، صدا و سیمای ایران در عراق نیز در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام

captcha