غربت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
کد خبر: 3771207
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵

غربت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

گروه جامعه ــ آنچه در سال‌های اخیر می‌بینیم کم‌توجهی یا شاید حتی بتوان گفت بی‌توجهی به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فرهنگ است؛ مصوبات شورا به وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ می‌شود و وزارتخانه‌ها موظف به اجرا هستند، ولی ضمانت اجرایی وجود ندارد.

«مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی كه امری اسلامی است و خواست ملت مسلمان می‌باشد، اعلام شده است و تاكنون اقدام مؤثری انجام نشده است و ملت اسلامی و خصوصا دانشجويان با ايمان متعهد، نگران آن هستند و نيز نگران اخلال توطئه‌گران كه هم‌اكنون گاه‌گاه آثارش نمايان می‌شود و ملت مسلمان و پايبند به اسلام خوف آن دارند كه خدای نخواسته فرصت از دست برود و كار مثبتی انجام نگيرد و فرهنگ همان باشد كه در طول مدت سلطه رژيم فاسد كارفرمايان بی‌فرهنگ، اين مركز مهم اساسی را در خدمت استعمارگران قرار داده بودند. ادامه اين فاجعه كه مع‌الاسف خواست بعضی گروه‌های وابسته به اجانب است، ضربه‌ای مهلک به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی وارد خواهد كرد و تسامح در اين امر حياتی، خيانتی عظيم بر اسلام و كشور اسلامی است.»

این جملات بخشی از سخنان امام خمينی(ره) در 23 خردادماه سال 59 پس از تعطيل رسمی دانشگا‌ه‌ها است. پیامی که مبنی بر فرمان تشكيل ستاد انقلاب فرهنگی بود.

در اين فرمان، حضرت امام(ره) به عده‌ای از اساتيد حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مأموريت دادند تا ستادی تشكيل دهند و از افراد صاحب‌نظر و متعهد، از ميان اساتيد مسلمان و كاركنان متعهد و با ايمان و ديگر قشرهای تحصيل‌كرده، متعهد و مؤمن به جمهوری اسلامی برای تشكيل شورايی دعوت كنند و برای برنامه‌ريزی رشته‌های مختلف و خط‌‌‌مشی فرهنگی آينده دانشگاه‌ها، براساس فرهنگ اسلامی انتخاب و آماده سازی اساتيد شايسته، متعهد و آگاه و ديگر امور مربوط به انقلاب آموزشی - اسلامی اقدام کنند.

در شهريورماه سال 62 با توجه به نظر امام خمينی(ره) مبنی بر لزوم ترميم و تقويت ستاد و به‌خصوص حضور مسئولان اجرايی در آن و به دنبال پيشنهاد و تكميل ستاد انقلاب فرهنگی از طرف رئيس جمهور وقت (حضرت آيت‌الله خامنه‌ای)، امام امت برخی از مسئولان اجرايی مانند نخست وزير، وزرای فرهنگ و آموزش عالی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و دو نفر دانشجو به انتخاب جهاددانشگاهی را به تركيب ستاد اضافه کردند.

با بازگشايی دانشگاه‌ها و توسعه مراكز آموزشی و گستردگی فعاليت ستاد انقلاب فرهنگی ضرورت تقويت اين نهاد بيش از پيش احساس شد، به‌طوری حضرت امام(ره) در آذرماه سال 1363 برای دومين بار ستاد انقلاب فرهنگی را ترميم كردند و به اين ترتيب شورای عالی انقلاب فرهنگی با تركيبی جديد تشكيل شد.

سومين دوره شورای عالی انقلاب فرهنگی به سال 1375 برمی‌گردد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در 14 آذرماه سال 75 با صدور پيامی تركيب جديد اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را تعیین کردند. در شرح وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی از هدايت و ساماندهی مديريت كلان دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی و رسانه‌های كشور و طراحی سازوكارهای مناسب برای اجرايی شدن مصوبات شورا در دستگاه‌های مختلف كشور و نظارت مؤثر بر اجرای مصوبات یاد شده است؛ اما یکی از ایرادات وارده از سوی کارشناسان فرهنگی به این شورا عدم نظارت بر روند اجرایی شدن مصوبات و در نتیجه به ثمر نرسیدن اهدافی است که پیرامون آن مصوباتی تعیین شده است.

آنچه در سال‌های اخیر می‌بینیم کم‌توجهی یا شاید حتی بتوان گفت بی‌توجهی به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فرهنگ است. شورایی که اعضای آن متشکل از نخبگان و مسئولان رده بالای کشور هستند قوانینی را تصویب می‌کنند که ضمانت اجرایی ندارد. مصوبات شورا به وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ می‌شود و وزارتخانه‌ها موظف به اجرا هستند، ولی ضمانت اجرایی وجود ندارد.

طی سالی که گذشت و به ویژه روزهای گذشته بر آن بودیم تا با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت‌و‌گویی داشته باشیم تا از دغدغه‌های شورا و مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی که دنبال می‌کنند جویا شویم. اینکه چه موانعی سبب شده است تا مصوبات شورا به مرحله عملیاتی شدن نرسد؛ اما برای انجام گفت‌و‌گو با محمدرضا مخبردزفولی، دبیر این شورا موفق نشدیم و زمانی برای مصاحبه اختصاص داده نشد.

امید است که مسئولان فرهنگی کشور بیش از پیش نسبت به اهمیت همکاری با رسانه توجه داشته باشند و در تعاملی دو سویه و مطالبه‌گری از نهادهای ذیربط راه را برای اجرای مصوبات فرهنگی در کشور هموار‌تر کنند.

انتهای پیام

captcha