آب آمد و آبرو برد
کد خبر: 3756267
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۳

آب آمد و آبرو برد

گروه اجتماعی - سیلی در کار نبود بلکه بی‌مدیریتی‌ها و بی‌برنامگی‌ها سبب شد بخش اعظم آب بی‌صاحب رها شود و آب بیچاره هرچه رفت دید راهی نیست، سرزده وارد خانه مردم شد و از در و پنجره شهر به سمتی که دوست نداشت گریخت و راه مردم را نیز گم کرد.

 گمراه شد گمراه کرد

به گزارش ایکنا از مازندران، مدت‌ها است فریاد مسئولان آبی از شمال تا جنوب کشور و حتی در مجامع بین‌المللی درخصوص کمبود آب و اینکه جنگ جهانی سوم جنگ آب است گوش‌ها را کر کرده اما چه داستانی است تا خدای ممنان ضجه‌ زمینیان لب تشنه را می‌خواهد اجابت کند ظرفیت چنان محدود می‌شود که خیلی‌ها در این موهبت الهی مجازات می‌شوند و این بار شیون سیل با کم آبی همصدا می‌شوند هزینه می‌آفرینند، تخریب می‌کنند، فضا، اجتماع، اقتصاد و سیاست را.

اینجاست که باید مدیریت علمی و نوین به کمک بیاید و به مهندسان ما بیاموزد اگر پل می‌سازید پیش‌بینی چنین روزی را هم داشته باشید، اگر خانه‌ای عَلَم می‌کنید مواظب باشید در حیاط رودخانه نباشد.

سنگ‌های غول پیکر حریم رودخانه هشداری برای حریم نشینان

همه آنهایی که در حریم رودخانه سرمایه‌شان را پهن کردند بهتر است کمی به اطراف رودخانه سرک بکشند و سنگ‌های غول پیکری که در جای جای آن در حکم هشدار برای هر عاقلی است بنگرند و بدانند آنکه این سنگ‌ها را در این مسیر قرار داده همین رودخانه است که اکنون ساکت و آرام مچ پایتان را نوازش می‌دهد.

سیل نبود سیلی بود

گمراه شد گمراه کرد

این روزها شاهد بودیم که همه گفتند «سیل آمد! سیل آمد!» کدام سیل این سیل نبود بلکه سیلی طبیعت بود بر ظلمی که سال‌ها بر او روا داشتیم این آب چیزی نیست که کسی ندیده باشد ما همه ساله در این فصل منتظریم سیل بیاید و جولان آن را به نظاره بنشینیم! و چقدر به خسارت دادن عادت کرده‌ایم.

از شما می‌پرسم، ما عده‌ای از متخصصان و مدیران حاذق و باهوش و ذکاوت‌مان را سرکار آوردیم و از پول بیت‌المال به آنها حقوق می‌دهیم،  تا چه کنند؟  در کنار ما بایستند و شاهد باشند که چگونه بی‌تدبیری‌شان جهیزیه دختری را به غارت می‌برد، چگونه بی‌مدیریتی در هدایت آب‌های سطحی هر سال برای برخی خانواده‌ها کابوس می‌سازد و  برچمی سیاه بر در برخی خانه‌ها  فرود می‌آورد.

گمراه شد گمراه کرد

من یک خبرنگارم اهل سیاه‌نمایی نیستم و همیشه بوسیدن خاک پای مسئول مسئولیت‌پذیر جهادی افتخارم بوده و هست. اما انتظار است مدیران و مسئولان  فراتر از یک فرد عادی، با دقت و ژرف‌نگری بالا امورات مردم را مدیریت کنند.
به نظر شما اهمیت هدایت آب‌های سطحی و وقوع سیلی که هر ساله علاوه بر خسارات سنگین، برخی خانواده‌ها را داغدار  می‌کند و  این دور غلط هر ساله برایمان عادت شده، موضوع کم اهمیتی است؟ آیا نمی‌تواند در دستور اکید دولت مجلس یا مسئولان محلی همچون؛ شهردار، فرماندار، مدیریت بحران، پدافند غیر عامل، راهداری، محیط زیست، جنگلداری، حمل و نقل، کشاورزی و صنعت و معدن و... قرار گیرد تا راه‌کارهای پیشگیری و کاهش خسارات احصا و به اجرا درآید.
من متخصص بحران نیستم ولی دیده‌ام یک باغبان روستایی برای آنکه آب باران در باغش سیل به پا نکند چندین جوی ایجاد می‌کند تا قدرت آب را بکاهد و اجازه نمی‌دهد تا باران به یک سیل ویرانگر تبدیل شود. چطور مسئولان ما هر ساله از تکرار سیل، طغیان رودخانه، برف سنگین و... درس نمی‌گیرند و مدیریتی برای کنترل آن ندارند.
مسئولان! زمستان پیش رو را دریابید

گمراه شد گمراه کرد

آب آمد و آبرو برد
آب آمد و آبرو برد، اما مسئولان! زمستان پیش رو را دریابید. برف سنگین در کمین است  و لازم است تا مسئولان از هم اکنون برای کاهش خسارات برنامه داشته باشند و چه خوب است مسئولان قبل از پهن شدن چادر سپید طبیعت دسته جمعی به بازدیدهای میدانی بروند و نقاط حساس و مشکل ساز را بررسی و تمهیدات لازم را برای تامین سوخت جایگزین و غذا و دارو و... بیندیشند و حتی آموزش‌های مواقع بحرانی را به مردم گوشزد کنند.
با این تفاسیر بنده معتقدم سیلی در کار نبود بلکه بی‌مدیریتی‌ها و بی برنامگی‌ها  سبب شد بخش اعظم آب که قرار بود در مخزنی برای روزهای مبادا جمع‌آوری شود، بی‌صاحب رها شود و آب بیچاره هرچه رفت دید راهی برای عبورش نیست، این بود که سرزده وارد خانه مردم شد و از در و پنجره شهر به سمتی که دوست نداشت گریخت؛ او گمراه شد و راه مردمان را هم گم کرد.
از گفتمان گزارش به گویش خبر برمی‌گردیم تا از بالاترین شخصیت اجرایی استان از پساسیل بپرسیم.
به گزارش ایکنا از مازندران جاری شدن سیل در هفته گذشته خسارات جدی به راه‌های ارتباطی غرب استان از جمله شهرهای رامسر،  تنكابن، عباس آباد و شهرستان نوشهر وارد کرد و اغلب مسئولان کشوری و استانی پس از فروکش سیل از مناطق سیل زده تا رده معاونت رئیس جمهوری بازدید کردند و تلاش داشتند که دست کم در مدیریت بحران به وجود آمده تسکینی برای مردم باشند. 

گمراه شد گمراه کرد

در این باره محمد اسلامی استاندار مازندران در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران اظهار کرد: خسارات سیل 14 مهرماه 97 در قالب نامه‌ای به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گزارش شد. 
وی افزود: در پی بارندگی شدید و کم سابقه در روزهای جمعه و شنبه مورخ 13 و 14 مهرماه 97 که منجر به جاری شدن سیل به ویژه در غرب استان شد، خسارات زیادی در بخش‌های مختلف تاسیسات زیربنایی، مسکونی، کشاورزی، دامی، طیور و آبزیان به استان تحمیل شد.
برآورد استاندار از خسارات سیل
استاندار گفت: طبق کارشناسی‌های انجام شده خسارت سیل در تاسیسات زیربنایی 5 هزار و 16 میلیارد و 582 میلیون ریال، در  بخش مسکونی و معیشتی  208 میلیارد و 240 میلیون ریال در  بخش کشاورزی و  دام و طیور یکهزار و 833 میلیارد و 529 میلیون ریال و جمع کل خسارات 7 هزار و 58 میلیارد و 351 میلیون ریال برآورده شده است.

گمراه شد گمراه کرد

وی با بیان اینکه این سیل پنج کشته برجای گذاشت، ادامه داد: انتظار است مبلغ 3 هزار و 500 میلیارد ریال به منظور ایمنی سازی و بازسازی پل‌های تخریبی و خسارت دیده، راه‌های اصلی و روستایی، آبخیزداری، احداث دیوراه‌های حفاظتی، شبکه‌های آبرسانی، خطوط انتقال برق، شبکه گارزسانی تامین اعتبار شود.
اسلامی تامین یکهزار و  500 میلیارد ریال را جهت اجرای طرح مدیریت رودخانه و کنترل سیلاب استان ضرروی دانست و اظهار کرد: کمک معیشتی بلاعوض به واحدهای مسکونی 53 میلیارد ریال، تسهیلات تعمیراتی 119 میلیارد ریال، تسهیلات بازسازی 10 میلیارد ریال، تسهیلات تعمیراتی 26 میلیارد ریال، تسهیلات کم بهره بخش کشاورزی، دامی، طیور و آبزیان یکهزار و 830 میلیارد ریال طی یک نامه از معاون رئیس جمهور درخواست شده است.
اتصال 100 درصدی آب و برق در مناطق سیل زده

گمراه شد گمراه کرد

در ادامه علی‌اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران اظهار کرد: در حال حاضر برق و آب مناطق سیل‌زده 100 درصد وصل شده و همه راه‌ها به صورت حداقلی باز است.
وی افزود: تا کنون خسارت مسکن و برق و گاز خانگی و در امور باغات حدود 705 میلیارد تومان  برآورد شده و طی نامه‌ای از سوی استاندار به معاون رئیس جمهور گزارش شد.
احمدی تصریح کرد: قرار است در این هفته طی نشستی در تهران تصمیماتی درباره جبران خسارت سیل مازندران به تصویب برسد.
وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت از لحاظ بحرانی خارج و لایه‌روبی رودخانه‌ها آغار شده است.
رعایت حریم‌ها؛ راه‌کاری برای کاهش خسارات

گمراه شد گمراه کرد

مدیرکل مدیریت بحران مازندران عنوان کرد: جلوگیری از ساخت و ساز در حاشیه و حریم رودخانه و  جلوگیری از ایجاد باغات در این مسیر و تاکید بر رعایت حریم برق، گاز، دریا، جنگل از جمله راه‌کارهای کاهش خسارت ناشی از سیل است.
وی با بیان اینکه خسارت ناشی از حوادث طبیعی سنگین و دولت به تنهایی قابل جبران نیست، افزود: بیمه املاک یکی دیگر از راه‌کارهایی است که می‌تواند بار جبران خسارات حوادث طبیعی را برای دولت آسانتر کند. 

گمراه شد گمراه کرد

به گزارش ایکنا از مازندران، باران، رحمت الهی است لطفا ضعف در مسائل مدیریتی و نداشتن برنامه برای پیشگیری و کاهش خسارت‌های احتمالی ناشی از حوادث طبیعی را دائم به پای طببعت و مردم ننویسیم. شما مدیر و مسئول هستید تخصصی اقدام کنید تا خسارت‌ها را به حداقل برسانید.
در پایان ایکنا ضمن تسلیت به خانواده‌هایی که در این حادثه قربانی دادند آماده انعکاس مسائل و مشکلات شهروندان سیل زده برای انتقال به مسئولان است.
علی پاداشی
انتهای پیام

captcha