ارجحیت هدایت حداکثری بر جذب حداکثری در سیره علوی
کد خبر: 3748331
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
ویسکرمی مطرح کرد:

ارجحیت هدایت حداکثری بر جذب حداکثری در سیره علوی

گروه معارف ـ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که در سیره علوی و اهل‌بیت هدایت حداکثری جامعه بر جذب حداکثری ارجحیت دارد، اظهار کرد: گاهی باید امامی مانند حسین(ع) در گودال قتلگاه بیفتند تا عده‌ای هدایت شوند.

شبهات؛ آفت باورها/ارجحیت هدایت حداکثری بر جذب حداکثری در سیره علوی

 

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآن‌کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تشریح نکات تفسیری خطبه ۵۴ نهج‌البلاغه با مضمون «فيها يَصفُ أصحابه بصفّين حين طال منعهم له من قتال أهل الشام فَتَدَاكُّوا عَلَيَّ تَدَاكَّ الْإِبِلِ الْهِيمِ يَوْمَ وِرْدِهَا وَ قَدْ أَرْسَلَهَا رَاعِيهَا وَ خُلِعَتْ مَثَانِيهَا حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُمْ قَاتِلِيَّ أَوْ بَعْضُهُمْ قَاتِلُ بَعْضٍ لَدَيَّ. وَ قَدْ قَلَّبْتُ هَذَا الْأَمْرَ بَطْنَهُ وَ ظَهْرَهُ حَتَّى مَنَعَنِي النَّوْمَ، فَمَا وَجَدْتُنِي يَسَعُنِي إِلَّا قِتَالُهُمْ أَوِ الْجُحُودُ بِمَا جَاءَ بِهِ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه وآله). فَكَانَتْ مُعَالَجَةُ الْقِتَالِ أَهْوَنَ عَلَيَّ مِنْ مُعَالَجَةِ الْعِقَابِ وَ مَوْتَاتُ الدُّنْيَا أَهْوَنَ عَلَيَّ مِنْ مَوْتَاتِ الْآخِرَة»، اظهارکرد: در اين خطبه امام علی(ع) حال ياران خود را، در آن هنگام كه آن‌ها براى مدتى طولانى آن حضرت را از جنگ با شاميان نهى مى‌كردند، یا به عبارتی دیگر در تدبیر رهبر خود دچار شک شده بودند به بیان توضیح می‌پردازد.
وی با اشاره به این‌که در جنگ صفین اطرافیان از علل تاخیر جنگ با شامیان دچار شک می‌شوند و از امام علی(ع) علل این تاخیر را جویا می‌شوند، تصریح کرد: مولای متقیان در پاسخ به این افراد می‌عرماید به خدا باکی ندارم که مرگ بر من وارد شود.
ویسکرمی با بیان این مطلب که گاهی مرگ به ما نزدیک است و گاهی ما به مرگ نزدیک هستیم، ادامه داد: در جوانی مرگ به ما نزدیک است اما به ظاهر از مرگ دور هستیم اما در پیری هم مرگ به ما نزدیک است و هم ما به مرگ نزدیک هستیم.

فراهم کردن زمینه آزادی بیان در حکومت علوی

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که در حکومت امام علی(ع) زمینه آزادی بیان فراهم شده بود به‌طوری که امت اسلامی با آن حضرت به‌راحتی صحبت می‌کردند، خاطرنشان کرد: نکته مدیریتی این خطبه این است که امام علی(ع) با لشگریان بحث می‌کند در صورتی‌که امت نباید از امام جلوتر بیفتد چراکه در جامعه اسلامی محور رهبری است.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب از زاویه مدیریت جامعه اسلامی ذکر این مطلب ضروری است که امام علی(ع) چنان فضایی ایجاد کرده بود که با آن حضرت بحث می‌کردند، اضافه کرد: گاهی برای مردم در حیطه مدیریت کارهای خوبی می‌شود اما مردم نمی‌دانند در صورتی که مردم را باید با بیان گزارش عملکرد، توجیه کرد لذا باید به رفتارهای مدیریتی دقت شود.
وی به تردید برخی لشگریان در تدبیر امام علی(ع) اشاره کرد و با بیان اینکه بافت فرهنگی مردم کوفه در بحث امامت مشکل‌ساز بود، افزود: تشکیک لشگریان در امامت علی(ع) کار اشتباهی بود.

شبهات؛ آفت باورها

ویسکرمی با بیان این مطلب که گاهی جامعه اسلامی باورها بر اثر شبهات به شک می‌افتند، شبهات را آفت باورها و اعتقادات دانست و افزود: وظیفه حاکم اسلامی این است که شک را برطرف کند کمااینکه در نظام اسلامی ایران نیز اگر رهبری با بیان استدلال‌هایی، استکبار آمریکا را بیان می‌کند در همین راستاست.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که سیره اهل‌بیت ما را به عنوان انسان نگاه می‌کند و بصیرت را لازمه هدایت می‌داند، اضافه کرد: برای حفظ باورها و انگیزه‌های مردم باید کار فرهنگی کرد چراکه مردم با داشتن بصیرت راه صحیح را پیدا می‌کنند.
این مفسر قرآن کریم با ذکر این مطلب جامعه را باید با کارهای تربیتی به سمت عقلانیت برد و صدا و سیما باید از کارشناسانی که اهل فن هستند برای کارهای فرهنگی استفاده کند، عنوان کرد: امام علی(ع) پیروزی را به همراه حق می‌خواهد بدین معنا گاهی به هر وسیله‌ای نمی‌شود به هدف رسید.
وی با اشاره به این‌که شجاعت یعنی حق را تشخیص داده و پای حق بمانیم و هر وقت لازم بود فقط دفاع کنیم‌، اضافه کرد: بسیاری از مواردی که به عنوان شجاعت از آنان یاد می‌شود به واقع صحیح نیستند.
ویسکرمی با بیان این مطلب که در بحث حق و باطل ایستادن بر سر حق پیروزی است، تصریح کرد: بزرگ‌ترین پیروزی برای انسان پیروزی بر نفس است چراکه با تربیت نفس است انسان می‌تواند به جایگاهی برسد که زمینه ظهور امام زمان(عج) فراهم شود.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه امام علی(ع) در پاسخ به عقب انداختن جنگ با شامیان علت تاخیر جنگ را هدایت تعدادی از افراد می‌‌دانند، اضافه کرد: گاهی تاخیر در جنگ می‌تواند موجب هدایت افراد شود.
این مفسر قرآن‌کریم گفت: دو برادر در لشگر عمرسعد بودند و وقتی امام حسین(ع) فرمود کیست مرا یاری کند یکی از برادران شک کرد و به لشگر عاشورائیان پیوست لذا گاهی حسین(ع) باید در گودال قتلگاه بیفتند تا عد‌ه‌ای بیدار شوند کمااینکه قیام حسین(ع) منشا بیداری بود.
وی هدف امام علی(ع) را هدایت حداکثری دانست چراکه هدایت حداکثری برتر از جذب حداکثری است، ادامه داد: در حکومت اسلامی هدایت حداکثری بر جذب حداکثری ارجحیت و تقدم دارد.

انتهای پیام

captcha