شهرداری تهران آماده همکاری گسترده با کانون‌های مساجد است
کد خبر: 3725390
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
شجاع‌پوریان:

شهرداری تهران آماده همکاری گسترده با کانون‌های مساجد است

گروه جامعه ــ معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سومین نشست شورای سیاستگذاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ضمن تأکید بر نقش اثرگذار مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی، نحوه هم افزایی و همکاری شهرداری تهران با ستاد عالی کانون‌های فرهنگی مساجد کشور را تشریح نمود.

به گزارش ایکنا؛ ولی‌الله شجاع‌پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سومین نشست شورای سیاستگذاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ضمن تأکید بر نقش اثرگذار مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی، نحوه هم افزایی و همکاری شهرداری تهران با ستاد عالی کانون‌های فرهنگی مساجد کشور را تشریح کرد.
 
شجاع‌پوریان در این نشست که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس مرکزفعالیت‌های دینی شهرداری تهران و رؤسای سازمان‌های تبلیغات اسلامی، اوقاف و امورخیریه و بسیج کشور برگزار شد ضمن ارائه پیشنهادات شهرداری تهران جهت هم افزائی و همکاری با ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: بازگشت به کارکرد‌های اصلی مسجد و سوق دادن جوانان به سوی خانه‌های خداوند بر روی زمین، باعث می‌شود تا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش یابد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در مورد آسیب‌های اجتماعی و تاکید معظم له بر تلاش همه دستگاه‌ها برای کاهش این آسیب‌ها در کشور، گفت: ۳۵۴ سرای محله در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند که می‌توانند با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران برنامه‌ریزی کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران برنامه‌های گسترده‌ای در حوزه تبلیغ آموز‌ه‌های دینی دارد، خاطرنشان کرد: این سازمان می‌تواند از ظرفیت مبلغان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای اجرای برنامه‌های دینی و فرهنگی در مساجد بهره‌مند شود.

شجاع پوریان با تاکید بر آمادگی این سازمان برای همکاری گسترده با ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در حوزه‌های گوناگون اظهار کرد: شهرداری تهران آماده همکاری با کانون‌های فرهنگی هنری در حوزه‌هایی مانند اوقات فراغت و آسیب‌های اجتماعی است.

کارکرد مساجد در کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی بی‌بدیل است

حجت‌الاسلام صادق‌زاده، رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران نیز در حاشیه این نشست اظهار کرد: پس از سال‌ها آزمون و خطای مسئولان در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف برای کاهش آسیب‌های اجتماعی چون اعتیاد، بزهکاری و طلاق، امروز دیگر برای همه مسجل شده است که اگر مردم پای کار نباشند، نه فقط خبری از کاهش نیست، بلکه برنامه‌های پیشگیرانه هم اثرگذار نخواهد بود و به همین دلیل، حالا همه دست به دامن مسجد، این مهم‌ترین پایگاه مذهبی- اجتماعی جامعه اسلامی ما شده‌اند تا با همکاری‌اش گره از کار اختلافات خانوادگی، اعتیاد و بیکاری بگشایند.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی در ادامه گفت‌: باید تلاش کنیم نقش مساجد در مناسبات اجتماعی تقویت شود تا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم و از این منظر مساجد می‌توانند پنجره‌ای برای عرضه خدمات اجتماعی باشند. پنجاه سال پیش اگر کسی نیازمند بود یا مشکلی داشت، به مسجد به عنوان مکان تجمع افراد محل مراجعه می‌کرد تا آنها گره از کارش بگشایند، بویژه در ایام خاص مانند ماه رمضان تشکیلات مسجد بود که به محرومان جامعه و محل کمک‌رسانی و خدمت‌رسانی می‌کردند که متاسفانه هم‌اکنون این جایگاه تضعیف شده است.

افتتاح سامانه «سحاب» / دوری از تصدی گری و تقویت نقش نظارتی ستاد

سیدعباس صالحی نیز در این نشست که در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با بیان اینکه چابک‌سازی این ستاد اقدامی مناسب در راستای پویایی بیشتر فعالیت‌های آن و کانون‌های مساجد است، گفت: رویکرد ما در ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، تقویت نقش نظارتی این ستاد و دوری آن از تصدی‌گری است.

وی در ادامه با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۲۰ هزار کانون فرهنگی هنری در سامانه پرتال جامع آمار و اطلاعات کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ‌سجا‌ خاطرنشان کرد: این کانون‌ها همچون شبکه مویرگی هستند که به صورت پویا در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت ۲۶ ساله کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد کشور، بیان کرد: مدیران و اعضای این کانون‌ها افرادی متدین و انقلابی هستند که به صورت جهادی در خدمت مساجد هستند.

همچنین در پایان این نشست از سامانه حمایت از طرح‌های بومی و خودجوش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد «سحاب» در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

بنا بر این گزارش، حمایت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و دبیرخانه‌های استانی این کانون‌ها از طرح‌های بومی و خودجوش، با توجه به شرایط و مشخصات منطقه‌ای و مطابق با سیاست‌های بالاستی و سند تحول ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد انجام می‌گیرد.

حمایت از کانون‌ها در این طرح، در سه قالب «فرهنگی ـ اجتماعی»، «هنری ـ ادبی» و «سایبری» خواهد بود و الویت انتخاب طرح‌ها برای حمایت، بر اساس خلاقیت، ابتکار، کارآمدی، اثرگذاری، ماندگاری و استمرار آن‌ها است.

انتهای پیام

captcha