نگاه سیاسی و حکومتی کلینی در اصول کافی قابل توجه است
کد خبر: 3716802
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹

نگاه سیاسی و حکومتی کلینی در اصول کافی قابل توجه است

گروه معارف- معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه مازندران گفت: درج مباحث مربوط به انفال و خمس در بحث اعتقادي اصول كافي و آوردن بحث زكات در فروع دين بیانگر نگاه سياسي و حكومتي مرحوم كليني در كتاب اصول كافی است.

                                                                                                                                                                                                                                                                                       نگاه سیاسی و حکومتی کلینی در اصول کافی قابل توجه است

حجت‌الاسلام حمزه علی اکبری، معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه مازندران در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران با اشاره به شرح حال شیخ محمد کلینی، گفت: يكي از علما و محدثين بزرگ و سترگ تاريخ شيخ محمد بن يعقوب كليني ملقب به ثقة‌الاسلام كه تاريخ تولد وی 258 ه.ق و تاريخ وفات شان به 329 ه.ق  است، عمر وی بالغ بر 70 سال و فاصله زماني ما تا زمان حيات و زندگي پربار ايشان بالای 1100 سال می‌گذرد.

وی افزود: زمان حيات شیخ محمد کلینی مقارن با غيبت صغري امام زمان(عج) بوده و ايشان در اصل اهل ايران در روستاي كلين از توابع شهر ری و نزديك حسن آباد قم متولد شدند.

اکبری تصریح کرد: شيخ كلينی دروس معارف و دينی را ابتدا در محضر پدر بزرگوارشان و سپس در محضر دايي بزرگوارشان تلمذ می‌كنند و برای ادامه تحصيل به قم و سپس به بغداد و كوفه مهاجرت کرد.

وی افزود: از مشهورترين آثار شيخ كليني كتاب كافی است که در 8 جلد كه دو جلد آن اصول كافي است كه به سه بخش تقسيم می‌شود و حدود 5 جلد ديگر آن فروع كافي است. بخش اول اصول كافي كه مربوط می‌شود به اعتقادات مثل كتاب توحيد،كتاب الحجت،كتاب العقل و الجهل كه حاوي دو جلد است در اين بخش ذكر شده است.

اکبری عنوان کرد: حدود 5 جلد ديگر آثار کلینی فروع كافی است كه مربوط می‌شود به احكام اسلامی همچون كتاب طهاره و كتاب الصلات، حدود و ديات و قضات و يك جلد هشتم هم هست به نام روضه كافی كه مسائل متعددی را از جمله تاريخ اسلام و تاريخ پيامبر و تاريخ ائمه معصومين و اينگونه مسائل را نقل مي‌كنند.

وی درباره جايگاه شيخ كليني در بين علما و دانشمندان و اساتيد، اظهار کرد: از اين متكلم آنچه نقل شد از حدود چهل تن از مشايخ و اساتيد زمان خودشان اجازه نقل حديث دارد كه اين عظمت ايشان را در نزد علما و بزرگان دين نشان مي دهد.

این محقق دینی با بیان اینکه شیخ کلینی دارای شاگردان متعددی است، افزود: نظر بسياری از محدثين اسلام اين است كه احاديث ايشان مورد وثوق و قابل اعتماد و متقن و مورد تاييد است.

معاون حوزه علميه در پايان درباره اثرمشهور شيخ كليني عنوان كرد: كتاب كافی يكي از كتب معتبر اربعه شيعيان مثل؛ استبصار، تهذيب، من لا يذهب الفقيه است كه بيش از 16 هزار حديث نقل شده است.

وی ادامه داد: آنچه قابل توجه است نگاه سياسي و حكومتي مرحوم كليني در كتاب اصول كافي ست كه مباحث مربوط انفال و خمس را در بحث اعتقادي اصول كافي و بحث زكات را در فروع دين آوردند.در حاليكه ما از نگاه خودمان خمس و زكات را از فروع دين بيان می‌كنيم ولي مرحوم كلينی از اصول دين ذكر كرده و هچنين وظايف ائمه معصومين و حاكم و ولي امر مسلمين را هم بيان کرد  كه نشان دهنده نگاه سياسي مرحوم بوده است.

اکبری گفت: پيام مقام معظم رهبري در كنگره بزرگداشت كليني كه در سال 1388 در شاه عبدالعظيم به مسئوليت حجت‌الاسلام  ري شهري برگزار شد در يك صفحه درباره اين عالم بزرگوار فرمودند، اما از نظر بنده تجلیل از كلينی تجليل از دين و تجليل از علم و تجليل از دين تشيع است و اين نشان دهنده تاثير وافر اين عالم بزرگوار بعد از يازده قرن است كه همچنان علما و دانشمندان و محدثين از آن استفاده می‌كنند. 

انتهای پیام   

صدیقه اندی 

captcha