بقعه متبرکه آقاپلاسید(ع)؛ ملجا مومنان غرب مازندران
کد خبر: 3701522
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷

بقعه متبرکه آقاپلاسید(ع)؛ ملجا مومنان غرب مازندران

گروه اجتماعی - سادات رامسر به دوره تیره حسنی و حسینی تقسیم می‌شوند که نسب هر دو تیره به صاحب این بقعه یعنی سیدعلی پلاسید می‌رسد.

 به گزارش ایکنا از مازندران و به نقل از ستاد خبری طرح آرامش بهاری مازندران، سادات رامسر به دوره تیره حسنی و حسینی تقسیم می‌شوند که نسب هر دو تیره به صاحب این بقعه یعنی سیدعلی پلاسید می‌رسد.
آقامیرعلی سیدحسین معروف به پلاسید و پیر سید جد سادات پلاسیدی آخوند محله رامسر ظاهراً در اوایل سلطنت صفویه به منظورارشاد مردم وتصدی امورشرعی آنان به سخت ترمهاجرت و در آنجا رحل اقامت کرد.
در مرکز شهر سادات شهر از توابع شهرستان رامسر و در دامنه رشته کوه البرز مرقد مطهر دو تن ازامامزادگان واجب التعظیم به نام‌های آقاپلاسید و آقابسمل قرار دارد.
سیدمحمد ملقب به میرزاآقا یا میرآقامتخلص به بسمل ابن السیدحسین ابن میرعبدالمطلب بن میرمحمد تقی ازاحفاد آقاسیدعلی معروف به آقاپلاسید است. آقاپلاسیدعلی بن السید ابن السیدوکیل، جداعلای سادات سادات محله و رامسراست که در حدود ۹۴۰هجری وفات یافت و طبق وصیتش در مزار سادات محله مدفون است که بعدها بنایی بر روی آن ایجاد شده است که تاریخ اتمام این بنا ۹۴۶ هجری وصندوق قبر به تاریخ ۹۵۱ هجری قمری است مولد شریفش اصفهان است. ساختمان آستان مقدس آقاپلاسید و آقابسمل درسال ۱۳۸۳ بازسازی کامل شده و بروری قبر آن دو بزرگوار ضریح ساخته و نصب شده است.
آستان مقدس آقاپلاسید و آقابسمل سادات شهرآنچنان نزد مردم شهرستان و منطقه و حتی استانهای همجوارشناخته شده است که حضور پر شور زائران درایام مختلف سال بیانگراوج ارادت وعشق آنها به این بزرگواران می باشد در جوار بقاع مذکور دو باب مسجد بنامهای آقاسیدابوطالب با بنای بیش ازیکصد سال که به عنوان یک اثرفرهنگی با کنده کاریهای خاص در چوبهای سقف و ستونهای آن که بشکل بسیار زیبایی درسال ۱۳۸۵ توسط اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان رامسربازسازی شده قراردارد. و مسجد دیگری نیز به نام مسجدآقاپلاسید واقع است. یکی از نکات بسیار دیدنی و قابل ذکراینکه هنگام عزیمت و رجعت مسافران از سفر مکه وعتبات عالیات این مکان مقدس را انتخاب و قبل از رفتن به زیارت آنها رفته و پس ازبازگشتن نیز به شکرانه داشتن سفری خوب و پربرکت به پابوسی آنها می روند. و از امکانات قابل قبول نظیر سرویس بهداشتی و دیگرامکانات رفاهی نیز برخوداراست.

بقاع متبرکه مذکور دارای امکانات رفاهی مناسبی برای زائرین و مسافرین داخلی و خارجی دارد. در ایام مختلف سال مخصوصا مناسبتهای مذهبی مانند تاسوعا و عاشورای حسینی مکان این آستان مقدس شاهدخیل عظیم ازعزاداران وعاشقان حسینی است که از مناطق دور و نزدیک برای عرض ادب و احترام و زیارت وارد ساداتشهرمی شودند.

سیدمحمد ملقب به میرزاآقا یامیرآقا متخلص به بسمل ابن السید حسین ابن میرعبدالمطلب بن میرمحمدتقی ازاحفاد آقاسیدعلی معروف به آقاپلاسید، جداعلای سادات سادات محله و رامسراست که در حدود ۹۴۰هجری وفات یافت و طبق وصیتش در مزار سادات محله مدفون است که بعدها بنایی بر روی آن ایجاد شده است که تاریخ اتمام این بنا ۹۴۶ هجری قمری است که درسال ۱۳۸۳ بازسازی کامل شده و بروری قبرآن دوبزرگوار ضریح ساخته و نصب شده است.
این امامزادگان آنچنان نزد مردم شهرستان و منطقه و حتی استانهای همجوار شناخته شده است که حضور پرشور زائران در ایام مختلف سال بیانگر اوج ارادت وعشق آنها به این بزرگواران می باشد.
درمحوطه این امامزادگان قبوراموات شهر قراردارد. یکی از نکات بسیار دیدنی و قابل ذکر اینکه هنگام عزیمت و رجعت مسافران از سفر مکه و عتبات عالیات این مکان مقدس راانتخاب و قبل از رفتن به زیارت آنها رفته و پس از بازگشتن نیز به شکرانه داشتن سفری خوب و پربرکت به پابوسی آنها می روند.
مکان یادشده دارای امکانات رفاهی مناسبی از قبیل ۲ باب مسجد، سرویس بهداشتی و...است.
همچنین درایام مختلف سال مخصوصا "تاسوعا و عاشورای حسینی خیل عظیمی ازعزاداران وعاشقان حسینی ازمناطق دورونزدیک برای عزاداری وزیارت وارداین آستان مقدس می شودند.
آستان مقدس و مرقد مطهر امامزاده آقاپلاسید و آقابسمل (ع) در مرکز شهر سادات شهر از توابع شهرستان زیبا و توریستی رامسر و در دامنه رشته کوه البرز در کنار گورستانی وسیع و مسجدی قدیمی به نام میرابوطالب واقع شده است.
بنای ساختمان بقعه نوساز و داراي گنبدي هرمي شكل و ضريح فلزي بسيار زيبائی است، بيرون ساختمان سنگ كاري و داخل، بقعه تا كف پنجره سنگ كاري و اشعاري با نام دوازده امام منقش و مزين شده است.
قراردارد که دارای دیوارهای آجری و بامی حلب پوش است. مسجد جدیدی نیز در سمت چپ بقعه ساخته شده که زیبا و مجهز است.
آستان مقدس امامزادگان آقا پلاسید و آقابسمل (ع) به مساحت ۴۵۰۰ مترمربع در شهر سادات شهر از توابع رامسر واقع شده است. امکانات رفاهی این امامزاده شامل وضو خانه، سرویس بهداشتی، آب و برق و گاز و تلفن می باشد این آستان دارای هیئت امنا و خادمین است. امکانات فرهنگی شامل مراسمات مذهبی در طول ایام سال از جمله شب های دعای توسل، دعای ندبه و زیارت عاشورا در این آستان برگزار می شود. این امامزاده پذیرای زائرین بسیار زیادی است.

بقعه متبرکه آقاپلاسید(ع)؛ ملجا مومنان غرب مازندران

captcha