مناجات مقبول بندگان با پاسداری از حرمت اهل بیت(ع)
کد خبر: 3701505
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
حجت الاسلام رحمانی در گفتگو با ایکنا تاکید کرد:

مناجات مقبول بندگان با پاسداری از حرمت اهل بیت(ع)

کانون خبرنگاران نبأ _ مردم ایران ملتی شریف و انقلابی و خودشان قطعا پاسدار حرمت اهل بیت(ع) هستند و چه نیایشی مقبول تر از همزمان شدن شب شهادت امام هادی(ع) با تحویل سال است.

مناجات مقبول بندگان با پاسداری از حرمت اهل بیت(ع)

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، امسال لحظه سال تحویل و اولین روز سال جدید مقارن با شب و روز شهادت دهمین امام شیعیان حضرت امام هادی(ع) است، شهادت هر امامی بسیار مهم است، مخصوصا امام هادی(ع) که به دلیل اهانت‌های چندسال اخیر نسبت به مقام ایشان، اقتضای حساسیت بسیار بیشتری نسبت به بزرگداشت و شهادت این امام بزرگوار آن هم در همزمانی با عید نوروز وجود دارد. از این رو با حجت الاسلام و المسلمین محمد علی رحمانی، از شاگردان و اعضای دفتر امام خمینی(ره) که در زمان تبعید امام راحل به عراق از همراهان و ملازمان ایشان بوده و سابقه فرماندهی بسیج مستضعفان کشور و نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی را نیز در پرونده خود دارد و اکنون عضو دفتر مقام معظم رهبری است، درباره عید نوروز و تقارن آن با شهادت امام هادی(ع) به گفت و گو پرداختیم.

حجت الاسلام و المسلمین رحمانی، از شاگردان امام خمینی(ره) و عضو دفتر مقام معظم رهبری در این گفت و گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، درباره نقش امام هادی(ع) در ترویج معارف اسلامی، گفت: یک بخش مهم و عمده معارف شیعه توسط امام هادی(ع) برای ما به جا مانده است. اصول اعتقاداتی که حضرت عبدالعظیم حسنی خدمت این امام بزرگوار عرضه کرد و حضرت برای باقی ماندش بر همین عقاید حقه و حقیقیه دعا کرد.

زیارت جامعه کبیره مهمترین یادگار امام هادی(ع)

وی با اشاره به مهمترین یادگار امام هادی(ع) بیان کرد: زیارت جامعه کبیره مهمترین یادگار امام هادی(ع) است، و ما در برابر این زیارت جامع و کبیر کسی نیستیم که بخواهیم نظری در مقابل عظمت این حدیث که کلام امام هادی(ع) است، بدهیم. اگر این زیارت نبود بسیاری از بزرگان ما در مقابل احادیث صحیح و ناصحیح آن جلالت و عظمت امر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و رسول الله(ص) و خاندان مکرمش را نمی شناختند.

این عضو دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: ما وام دار همه اهل بیت(ع) هستیم، ولی برای بعضی از اهل بیت(ع) شرایطی فراهم شد و افرادی پیدا شدند تا بخشی از این معارف را بیان کردند که تا به امروز آن معارف به یادگار مانده و به ما رسیده است. بنابراین جلالت و عظمت امام هادی(ع) فوق این است که یک بنده ناچیزی مثل من بیان کنم، اما ما قلبمان مالامال از عشق اهل بیت(ع) است.

مردم متدین ایران اسلامی حرمت شب شهادت را نگه خواهند داشت

حجت الاسلام رحمانی در پاسخ به اینکه با توجه به تقارن سال تحویل و شب شهادت امام هادی(ع) چه توصیه ای به مردم دارید که حرمت این شب و روز را نگه دارند، گفت: همه مردم ما مردم متدینی هستند و این کسانی که فکر می کنند چون یک عده از مردم چون لباس و ظاهر و صورتش مناسب نیست، و اینها حرمت قائل نمی شوند چنین نیست بلکه این ظواهر هیچ کدام مبین دل و واقعیت نیست.

وی ادامه داد: حالا اگر احیانا در این ایام کسانی در گوشه ای توجه به معارف اسلامی ندارند، نباید به این دلیل آنها را با چشم معاند نگاه کرد، بلکه باید اگر جای مناسبی بود به آنها احترام به اهل بیت(ع) را یادآوری نمود و گفت این ساعت زمان نیایش و خلوت با خداوند است و چه نیایشی مقبول تر از همزمان شدن شب شهادت امام هادی(ع) با سال تحویل و نوروز است.

حجت الاسلام رحمانی با بیان اینکه نوروز سنتی ملی و مورد تایید اهل بیت(ع) است، گفت: نوروز یک سنت ملی است که قرن ها بوده و بسیار عید نوروز سنت خوبی است، چون خوبی آن این است که مورد تایید اهل بیت(ع) هم واقع شده است. چرا می گویند و دعا می خوانند یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال.

وی افزود: بنابراین در مکتب اهل بیت(ع) نوروز و سال نو محترم شمرده شده است، پس می بینیم در ایرانی ها که از معارف اهل بیت(ع) استفاده کردند، شلوغ ترین این مزارات و امامزادگان شریف در شب عید نوروز است که مردم اهل بیتی ایران اسلامی می آیند و آغاز سال جدید و نوروزشان را در این اماکن مقدس شروع می کنند.

صله رحم در نوروز بالاترین عمل

رئیس سابق عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی با توصیه به صله رحم در عید نوروز و زنده نگه داشتن سنت های حسنه در این ایام، گفت: طبیعی است که اولا توصیه ما این است که این سنن خوب و حسنه ای که در ایام نوروز برای ما ایرانیان از نیاکان قبل به ما رسیده و مورد تقریر و تثبیت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است باید بزرگ بداریم.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) فرمودند شیعیان ما اهل مراوده هستند؛ پس یکدیگر را زیارت کنید و این ایام عید نوروز فرصت مناسبی برای دیدار یکدیگر است و این بالاترین صله رحم و یقینا از خیلی از اعمال دیگر ثوابش بیشتر است. در این ایام این سنت های حسنه را زنده نگه دارید و صله رحم کنید. و در کنار آن باید مراقب باشید که این اعمال نیک، اندیشه های نیک، به گناه آلوده نشود.

توصیه به سفر و مراعات جوانب آن در نوروز / 5 فایده سفر در شعری از امام علی(ع)

حجت الاسلام رحمانی مردم را به سفر در این ایام نوروز توصیه نمود و گفت: در این ایام توصیه به مسافرت می شود اما این مسافرت باید با رعایت همه جهات آن باشد. که سفر و مسافرت مورد تاکید معصومین نیز بوده است و چه فرصتی مناسب تر از این ایام نوروز که انسان با رعایت جوانب آن به مسافرت برد.

وی به 5 فایده مسافرت اشاره و بیان کرد: در شعری که منسوب به امام علی(ع) است 5 فایده مسافرت اشاره شده که حضرت در این شعر می فرماید: «تَغَرَّبْ عَنِ الاوْطَانِ فِی طَلَبِ الْعُلَی وَ سَافِرْ فَفِی الاسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِد تَفَرُّجُ هَمٍّ وَ اكْتِسَابُ مَعِیشَةٍ وَ عِلْمٌ وَ آدَابٌ وَ صُحْبَةُ مَاجِدٍ»؛ با مسافرت انسان یک مقدار از این امورات روزمره فارغ می شود، و نباید همه اش در روزمرگی خود فرو برود و در اخبار بد، حوادث بد، مشکلات بد باشد؛ این اولین اثر مسافرت است.

حجت الاسلام رحمانی اظهار کرد: اثر دوم سفر کسب معیشت است، خود این سفرهای نوروزی باعث تحول در جامعه و خرید و فروش می شود. و سوم فایده سفر باعث دانش افزایی انسان می شود، وقتی انسان به سفر می رود و فلان ساختمان سه هزار ساله و تاریخی را می بیند باعث تفکر و اندیشدن انسان می شود، نکته دیگر از فواید سفر اینکه انسان ادب و نحوه معاشرت و گفتمان با دیگران را یاد میگیرد، و فایده دیگر اینکه با سنن ارزشی اقوام و ملل مختلف در مسافرت آشنا می شود.

وی ادامه داد: بنابراین این 5 چیز در سفرها وجود دارد که خوب است در این سفرهای نوروزی انسان به سفر برود که هم باعث بالا بردن روحیه خود و خانواده بشود و هم از این گرفتاری های روزمره دور گردد و از طرف دیگر جهات معنوی و هم معیشت زندگی را ارتقا دهد تا در مابقی سال از برکات آن استفاده کند. به هر حال انسان باید سال بعدش نیکوتر از سال قبلش چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی باشد.

افضل بودن مردم ایران اسلامی از مردم دوران پیامبر(ص)

این شاگرد امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه مردم ایران بهترین امت ها و مردمی انقلابی و مومن هستند، گفت: امام خمینی(ره) درباره مردم عزیز ایران فرمودند: این ملت و این امت ما امت انقلابی هستند و از کسانی که در دوران رسول الله(ص) بودند افضل هستند. این نکته قابل ذکر است که امام خمینی(ره) هرگز شعاری حرف نمی زدند و آنچه را بیان می فرمودند واقعیت بود. اصلا کی در زمان پیامبر(ص) این همه ایثارگری بود؟ کی در زمان اهل بیت(ع) مردم جوانانشان را برای دفاع از اسلام اینجور تقدیم می کردند؟ بودند نه اینکه نبودند اما به این حد نبود.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) دست روی شانه جناب سلمان زد و فرمودند: « يخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيوَطِّئونَ لِلمَهدي سُلطانَه»؛: مردمی از شرق قیام می کنند و زمینه را برای حرکت و قیام جهانی حضرت مهدی(عج) فراهم می کنند و حضرت خطاب به سلمان گفت این ها از قوم تو هستند، اما این ها مردمی افضل از امروز ما هستند.

این عضو دفتر مقام معظم رهبری افزود: آن روز که پیامبر(ص) این حدیث را بیان فرمود به خیلی ها برخورد و گفتند یا رسول الله(ص) ما بدر، حنینف احد ایثارگری کردیم پس چرا این ها افضل هستند؟ پیامبر(ص) هم فرمود شما مرا دیدید، معجزات آیات قرآن کریم را دیدید و ایمان آوردید اما آنها ندیده به کتاب الله ایمان دارند در راه خدا فی سبیل الله جهاد می کنند و ایثارگر هستند. بنابراین مردم ما امروز کسانی هستند که رسول خدا(ص) را ندیده ولی سنت رسول خدا(ص) فکر او را در امام خمینی دیدند و راه افتند و قیام نمودند.

توصیه به انفاق به نیازمندان در ایام نوروز

این شاگرد امام خمینی(ره) در پایان مردم را به انفاق نمودن به نیازمندان در ایام نوروز توصیه نمود و گفت: خوب است در عید نوروز ما به فکر تعالی خودمان باشیم و به طبقه مستضعفی که سخت در این ایام نیاز به محبت دارند نیز رسیدگی کنیم. اگر می خواهید واقعا این ایام را گرامی بدارید مناسب ترین کار در این ایام کمک به نیازمندان، مستمندان و ایتام است.

وی ادامه داد: خیلی ها در این روز و شب هایی که ما برای خود جشن و عید می گیریم و شاد هستیم علاوه بر اینکه آنها شاد نیستند بلکه حتی نان شب هم ندارند و لازم و واجب است آنهایی که توانایی بیشتری دارند به فکر طبقه زیر دست جامعه هم باشند و به آنها کمک کنند، و اصلا این عید نوروز ایام معرفت افزایی است و چه بهتر دست گیر دیگران باشیم.ا

امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام

captcha