آمریکا و اروپا به‌عنوان قطعاتی از یک پازل علیه ایران عمل می‌کنند
کد خبر: 3701097
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
کوشکی:

آمریکا و اروپا به‌عنوان قطعاتی از یک پازل علیه ایران عمل می‌کنند

گروه سیاسی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: سیاست آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در قضیه برنامه هسته‌ای و دفاعی کشور یک سیاست واحد است و هر دو آن‌ها به صورت هماهنگ و به‌عنوان قطعه‌ای از یک پازل عمل می‌کنند که هدف‌شان این‌ است که توانمندی‌های موشکی و تسلیحاتی و نفوذ منطقه‌ای کشورمان را هر چه بیشتر محدود سازند.

«محمدصادق کوشکی»، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره پیشنهاد اخیر تعدادی از کشورهای اروپایی به منظور اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی و تلاش آن‌ها برای وارد اوردن محدودیت‌های بیشتر در حوزه دفاعی و نگاه داششتن آمریکا در برجام گفت: سیاست آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در قضیه برنامه هسته‌ای و دفاعی کشور یک سیاست واحد بود؛ یعنی اروپایی‌ها و آمریکا‌یی‌ها هر دو به صورت هماهنگ و هرکدام به‌عنوان قطعه‌ای از یک پازل عمل کردند. با هدف این‌که توانمندی‌های موشکی و تسلیحاتی و نفوذ منطقه‌ای کشورمان را هر چه بیشتر محدود سازند و حتی در صورت امکان آن‌را تخریب و نابود بکنند.
وی افزود: به همین دلیل این تصور که آمریکا و اروپا سیاست‌هایشان در قبال ایران متمایز است، کاملاً تصور خطا و اشتباهی است؛ بلکه این یک سیاست همگام و فازبندی شده است که هرکدام از این کشورها در این پازل یک نقشی را در قبال ایران بازی می‌کنند.
این استاد دانشگاه در ادامه با بیان این مطلب که طرف غربی از همان ابتدا غیر قابل اطمینان بود، تصریح کرد: از ابتدای حساس شدن غرب بر روی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بسیاری از آگاهان و فعالان هم این‌را پیش‌بینی کرده بودند و نسبت به آن هشدار دادند که نمی‌توان به آمریکا و متحدانش و حتی روسیه و چین در گفت‌وگو و مذاکره اطمینان کرد زیرا آن‌ها حاضر نیستند به جهوری اسلامی امتیازات چشمگیری بدهند.
کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اهداف اعلامی این کشورها این  است که نباید در منطقه غرب آسیا، یک قدرت مستقل و بزرگی به نام ایران وجود داشته باشد و کسانی‌که تصور و یا دقیق‌تر بگویم که تخیل می‌کردند، بین آمریکا و اروپا شکافی ایجاد خواهد شد و اروپایی‌ها طرف ایران را خواهند گرفت و آمریکا منزوی خواهد شد، کاملاً در اشتباه بودند.
وی در پایان افزود: این نگرش متعلق به کسانی بود که الفبای روابط بین‌الملل را نمی‌دانستند و تخیلات و توهمات خودشان را با واقعیت روابط بین‌الملل اشتباه گرفته‌اند. بنابراین روابط این دو بلوک قدرت ایجاب می‌کند که هیچ قدرت خودبنیان و مستقلی در خاورمیانه وجود نداشته باشد. بنابراین راه اساسی برای دفاع ازحقوق مشروع دفاعی کشور، مذاکره نیست زیرا هرچقدر ما مذاکره کردیم آن‌ها فقط توانستند خواسته‌های خودشان را پیش ببرند و ایران سهمی از مذاکرات عایدش نشده است و تنها راهی که پیش روی ما می‌باشد این است که مسیر خودمان را برای تبدیل شدن به یک کشور قدرتمند در منطقه پیش بگیریم و در این مسیر از گرد و خاک‌های تبلیغاتی‌شان علیه نظام واهمه نداشته باشیم.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

captcha