ابوالفضل حاجعلیخانی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: «تماشاخانه سرو» ویژه تولید و اجرای آثار نمایشی ارزشی و انقلابی در حالی به جای جدید خود در مجموعه فرهنگی و دانشجویی 13 آبان(لانه جاسوسی) منتقل شد که به نظر میرسد جای قبلی آن با وجود نواقص عمدهای که داشت به جهت مرکزیت و اینکه به یکی از میادین اصلی شهر یعنی فردوسی، نزدیک بود بیشتر مناسب ایجاد یک فضای تئاتری باشد که البته به هر حال این نقل و انتقال به انجام رسید.
وی در پاسخ به این پرسش که امکانات این سالن نمایشی را تا چه اندازه استاندارد اجرای آثار مختلف نمایشی در حوزه ارزشی و انقلابی میداند، ادامه داد: نخست باید بگویم که تاکنون فرصتی برای حضور در مکان جدید این تماشاخانه به منظور تماشای کار نمایشی دوستانم پیدا نکردم که با ارزیابی سالن بتوانم اینک به این پرسش پاسخ بدهم اما به نظرم عمده مسئله ما این نیست که در حال حاضر «تماشاخانه سرو» دارای چه امکانات و تجهیزاتی است و اینکه آیا این میزان امکانات و تجهیزات فنی صحنه قادر است جوابگوی اجراهای گوناگون تئاتر در حوزه انقلاب و دفاع مقدس باشد که برمبنای آن بگوییم این سالن استاندارد است یا خیر، بلکه اولویت در مبحث فضای نمایشی ویژه موضوعات ارزشی و انقلابی، جانمایی درست برای احداث و ایجاد یک سالن نمایشی است.
حاجعلیخانی تصریح کرد: ما معمولاً در امر یافتن مکان و فضای مناسبی برای ایجاد سالن به منظور تولید و اجرای آثار نمایشی دینی و ارزشی به دنبال اماکنی مطرح و در تیررس و تردد مستمر و چشمگیر مردم نیستیم و مثلاً این فضا را در مکانی همچون لانه جاسوسی ایجاد میکنیم که کمتر در معرض دید است و لذا همواره افراد خاصی از جامعه هنری و علاقهمندان به هنرهای نمایشی انقلاب و دفاع مقدس هستند که چون از برنامه چنین سالنهایی مطلع بوده، از آن استقبال میکنند.
کارگردان نمایش انقلابی «بزرگراه» در ادامه گفت: به نظرم حداقل بهتر است که دوستان مسئول در بنیاد فرهنگی روایت فتح در انجام چنین کارهایی به مواردی مشابه و موفق که در حال انجام است نگریسته و در ادامه فعالیتهای خود چنین رویهای را الگو قرار دهند؛ به طور مثال مجموعه «پردیس تئاتر شهرزاد» را یادآور میشوم که مدیریت این مجموعه توانست با استفاده از جلب نظر و اعتماد مسئولان در نهادها و سازمانهای مختلف از سپاه گرفته تا شهرداری، مجموعهای را در مکان مناسبی از مرکز شهر به منظور اجرای آثار نمایشی حرفهای برپا کند؛ مکانی که به فاصله کوتاهی توانست پاتوق خوب و درخوری برای اهالی فرهنگ و هنر به ویژه هنرهای نمایشی شود تا جایی که اکنون شاهد تردد هر روزه اهالی تئاتر به ویژه پیشکسوتان در آن هستیم؛ به راستی چرا چنین اتفاقی در مورد تئاتر ارزشی، انقلاب و دفاع مقدس نمیافتد؟ پاسخ این پرسش کاملاً مشخص است، چون همیشه در حوزه دفاع مقدس و موضوعات ارزشی و انقلابی به دنبال مکانهایی ناآشنا که کمترین کنجکاوی را برای پیگیری آثار تولیدی و اجرا شده، متوجه خود میسازند هستیم.
برگزیده سومین سوگواره نمایشی«خمسه» افزود: چنین مکانی قطعاً باب طبع هنرمند حرفهای تئاتر و حتی مخاطبی که به شکلی حرفهای تئاتر را دنبال میکند، نیست و لذا برای روشن ماندن چراغ چنین سالنهایی دوستان مسئول به دنبال جلب نظر کارگردانانی از نسل جوان و بعضاً ناآشنا و گمنامی هستند که آثار ایشان حتی به فرض داشتن قابلیتهای فنی و هنری اما کمترین رغبتی را در مخاطب برای تماشای آنان برمیانگیزد و نتیجه این میشود که آثار نمایشی اجرا شده در این سالنهای نمایشی با کمترین استقبال از سوی مخاطبان مواجه شده و در خوشبینانهترین شکل، سالن با مخاطب میهمان و مدعوینی که از نهاد و سازمانهای گوناگون فراخوانده میشوند، پُر میشود.
وی اظهار کرد: واقعاً چرا نباید سالنهای نمایشی آثار دینی و ارزشی محل تردد نخبگان عرصه تئاتر و هنرهای نمایشی باشد؟ چرا نباید با سرمایهگذاری و تخصیص بودجههای مناسب شرایطی به وجود آید تا کارگردانان حرفهای به مدد در اختیار داشتن بازیگران خبره و چهره که حضور آنها تضمینکننده گیشه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است، موجبات رونق اینگونه تئاتری را فراهم آورند؟ تئاتر ارزشی و انقلابی منحصر به طیف خاصی از هنرمندان فعال در این عرصه شده است و باقی بدنه حرفهای تئاتر که اتفاقاً فعالیت آنها موجب ترغیب بیشتر مخاطب برای تماشای تئاتر میشود، با آن قهر و غریبه هستند!
حاجعلیخانی تأکید کرد: به جرئت میتوان گفت به شرط داشتن برنامهای درست و هدفمند میتوان بودجهریزی خوبی در عرصه تولیدات نمایشی حوزه انقلاب و دفاع مقدس داشت و با تخصیص مبالغی قابل توجه چهرههای نامی تئاتر را به منظور فعالیت در این عرصه و تولید آثاری درخور برانگیخت که چنین امری به دور از ذهن نیست.
وی در واکنش به این موضوع که گویا بنیاد فرهنگی روایت فتح به فکر احداث مجتمع فرهنگی و هنری شامل چندین سالن سینما و تئاتر درمحوطه قدیمی بنیاد فرهنگی روایت فتح است، گفت: صحبت از وضعیت موجود و برونرفت از این بنبست به وجود آمده و نگرش منفی که مردم نسبت به این تولیدات دارند، است و از آینده دور و یا نزدیکی که ممکن است به واسطه ساخت چنین مجموعهای شاهد آن باشیم فعلاً تصوری نمیتوان داشت؛ حال آنکه مثل اینکه گفته شده است چنین مجموعهای ظرف دو سال به بهرهبرداری میرسد که چندان دور از ذهن است.