مسئولان سهم قرآن را در اعتبارات سنواتی افزایش دهند
کد خبر: 3672874
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
مهدی قره‌شیخلو:

مسئولان سهم قرآن را در اعتبارات سنواتی افزایش دهند

گروه مسابقات: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) گفت: انتظارمان از دولت این است که سهم قرآن را در اعتبارات سنواتی کشور افزایش دهد و از مجلس می‌خواهیم در بررسی لایحه بودجه 97 نیز نه تنها بودجه کاهش یافته را افزایش دهد، بلکه رقم آن را نسبت به سال 96 نیز ارتقا دهد.

مسئولان سهم قرآن را در اعتبارات سنواتی افزایش دهند

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم در آیین اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) ضمن تشکر از بانیان این برنامه، اظهار کرد: حضور تعداد بیش از هفت هزار شرکت‌کننده بانو در این مراسم، موجبات افتخار را فراهم می‌کند که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بانوان به این میزان به قرآن علاقه و ارادت دارند و این تعداد حافظ و قاری قرآن خانم در کشور ما هست.
وی ادامه داد: در آزمون‌های حفظ تخصصی که در سطح کشور برگزار می‌شود بیش از 83 درصد شرکت‌کنندگان از بانوان هستند و این افتخاری برای بانوان این کشور اسلامی و قرآنی است.
قره‌شیخلو با اشاره به مسئولیتی که برعهده بانوان قاری و حافظ قرآن است، بیان کرد: هر کدام از شما باید بنیانگذار و بانی جلسه آموزش قرآن چه در بخش حفظ و چه در بخش قرائت در کشور باشید، اگر مجموعه شرکت‌کنندگان که در این مسابقات حضور پیدا کردند که حدود چهار هزار نفر است از همین امروز قصد کنند که بانی اداره جلسه قرآن در کشور شوند شاهد جهش قرآنی خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه بر این اساس بیش از 4 هزار جلسه آموزش قرآن یا در بخش قرائت و یا حفظ برگزار خواهد شد، پیشنهاد داد: شاید اگر کار کارشناسی انجام شود قرار بر این است که جلسات آموزش قرآن را به ویژه با محوریت حفظ در کشور تقویت کنیم و تعدادی از این جلسات را به صورت تخصصی در کشور با همت دارالقرآن امام علی(ع) و مؤسس آن راه‌اندازی کنیم.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با تأکید بر اینکه شاید سیستم این مسابقات از سال آینده تغییراتی کند که اگر قطعی شود اطلاع‌رسانی می‌شود، اظهار کرد: شاید در سال آتی شرکت‌کنندگان در این مسابقه از جلسات آموزش قرآن معرفی شوند و استاد جلسه نفرات منتخب را برای حضور و رقابت در این مسابقات معرفی کند. چیزی شبیه به لیگ‌های ورزشی که در کشور مطرح و اجرایی می‌شود، شبیه آن در حوزه قرآن نیز اتفاق بی‌افتد که هم موجب رونق جلساتی قرآنی شود و هم افرادی که توانایی تشکیل جلسات قرآن دارند تشویق شوند که این جلسات را برگزار کنند و هم فیلترهایی برای حضور متسابقین در این مسابقه داشته باشد.
وی ادامه داد: قطعا کمک شما بانوان می‌تواند موجبات توسعه کار قرآن در کشور شود و خیلی از مردم در کشورما علاقه‌مندند که با قرآن ارتباط برقرار کنند و مهارت‌های قرآنی خود را افزایش دهند و راه این کار، حضور در جلسات آموزش قرآن است.
قره‌شیخلو با تأکید بر اینکه مراد از آموزش قرآن، آموزش صرف ظاهر قرآن نیست، بیان کرد: آموزش قرآن در یک کلام و خلاصه مساوی با آموزش دین است. هر فردی که پای جلسه قرآن می‌آید و به محضر استاد قرآنی می‌رسد هم باید درباره اصول اعتقاد، رفتار، اخلاق و هم احکام شرعی اطلاعات لازم را کسب کند.
وی ادامه داد: ما هنگامی که در محضر قرآن می‌نشینیم و آیات آن را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که این آیات در سه بخش کلی شامل اعتقادات، احکام شرعی و بخشی دیگر از آیات مربوط به اخلاق اسلامی است. افرادی که با قرآن مأنوس هستند و قاری و حافظ قرآن هستند، انتظار مردم این است که اخلاق آنها نیز قرآنی باشد و فکرشان نیز قرآنی باشد و نوع تعامل مردم با افراد از این منظر قابل توجه است که مردم احساس می‌کنند که افرادی که با قرآن مأنوس هستند در جنبه‌هایی با دیگر افراد متفاوت هستند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: لذا همه ما باید تلاش کنیم تا مؤدب به آداب قرآنی باشیم و اگر این مسابقات برگزار می‌شود اگر برنامه‌های متنوع قرآنی در کشور ما است هدف اصلی این است که به فرهنگ قرآنی در جامعه نزدیک شویم و امید است که اینگونه برنامه‌ها که بدون استفاده از بودجه‌های رسمی کشور و دولتی و با اتکا به خیرین تأمین می‌شود با این عظمت و کیفیت و کمیت در حال اجرا است روز به روز توسعه پیدا کند و خیرین و افرادی که تمکن مالی دارند کمک کنند تا موضوعات قرآنی در کشور در بستر مردمی انجام شود.
وی ضمن تأکید بر اینکه کار قرآنی در کشور باید در بستر مردمی انجام شود، تصریح کرد: اما دولت، نظام و مجلس و دیگر مسئولان کشور وظیفه دارند که نسبت به حمایت از فعالیت‌های قرآنی اقدام کنند و متأسفانه شاهد هستیم که برای بودجه سال 97 بودجه‌های قرآنی در بودجه‌ سنواتی کشور کاهش یافته است و این زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تأکید کرد: همه ما انتظارمان از مسئولان کشور این است که سهم قرآن را در اعتبارات سنواتی کشور افزایش دهند و ان شاءالله مجلس شورای اسلامی این مشکل را در بررسی لایحه بودجه برطرف کند و نه تنها بودجه قرآنی کشور کاهش پیدا نکند، بلکه نسبت به بودجه سال 96 نیز افزایش داشته باشد.
یادآور می‌شود، یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) از ۱۵ تا ۲۴ آذرماه در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در تهران، بهارستان، چهارراه سرچشمه، یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد.

مطالب مرتبط
captcha