وحدت حوزه و دانشگاه یک راهبرد است
کد خبر: 3672856
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹

وحدت حوزه و دانشگاه یک راهبرد است

گروه معارف: مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه هدف نیست بلکه یک راهبرد است و اگر تقابلی بین آنها نباشد، می‌توانند آینده جمهوری اسلامی را به سوی دانش رهبری کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام علی خدیوی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های استان، امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه‌ این هفته تبریز،اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه باید راهبردی برای تحقق اهداف عالی نظام از جمله مبارزه با تهاجم فرهنگی، نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی -ایرانی و ارائه‌ی الگوی پیشرفت اسلامی در سطح کشوری و فرامنطقه‌ای باشد .
وی افزود: حوزه و دانشگاه هر دو در مسیر واحدی به نام دانش حرکت کرده و اقدامات، جلسات پژوهش و تفاهم‌نامه‌های مشترکی را به منظور تحقق وحدت روز افزون بین این دو نهاد برگزار و منعقد می‌کنند.
وی با تاکید بر این که وحدت حوزه و دانشگاه زمینه‌ پیروزی انقلاب اسلامی ایران را فراهم کرد، گفت: طرفداران اندیشه‌ی امام (ره) در دانشگاه و حوزه در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ هشت سال دفاع مقدس نقش تاثیرگذاری داشتند؛ به طوری که شهیدان باکری، مطهری، مفتح و امثال آن‌ها همگی فرزندان دانشگاه و حوزه بودند.
حجت‌الاسلام خدیوی عنوان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه لازمه‌ رسیدن کشور به مرجعیت علمی - اسلامی برای تمامی کشورها، دستیابی به بانکداری بدون ربا و اقتصادی اسلامی، فرهنگ دینی، حوزه‌ی انقلابی و دانشگاه اسلامی است.
وی با تاکید بر لزوم تداوم راه انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران پس از این نیز راه زیادی برای پیمودن دارد. تعریف الگوی ایرانی - اسلامی به منظور پیشرفت در علوم نظری و تجربی، تدوین نظریات دینی و خودکفایی باید در تمامی دوران مورد توجه قرار گیرد. 
وی با اشاره به وجود اندیشه‌های انحرافی گوناگون در جهان، گفت: الگوی اسلامی به پیشرفت اندیشه و فکر، فقه و معنویت و توحید در مقابل شرک، انسان پرستی و خرافات اشاره دارد. معنویتی که در کارخانه‌جات غربی تولید شود، شرک است که وحدت حوزه و دانشگاه مبارزه با آن را ممکن می‌سازد.
حجت‌الاسلام خدیوی در ادامه با اشاره به تغییر سبک زندگی‌ بیان کرد: سبک زندگی در گذشته از نظر همه‌ی مردم ایران یکسان بود. اما امروزه بر اثر جهانی شدن، سبک زندگی تغییر یافته است و به منظور بازگشت به سوی الگوی اسلامی - ایرانی باید تدابیری اندیشیده شود که این نیز بر لزوم وحدت بین حوزه و دانشگاه اشاره دارد. 
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی، افزود: وحدت در هدف و جهت است که ما را برای حل مسئله‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، آینده پژوهی و فتنه‌های جدید سیاسی آماده می‌کند.
وی با بیان این که وحدت خوبی بین حوزه و دانشگاه در استان ما برقرار است، خاطرنشان کرد: حضور روحانیت و نماینده‌ی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان، برگزاری نشست‌ها و وجود تفاهم‌نامه‌‌ها مختلف بین حوزه و دانشگاه در استان دلیلی بر وجود ارتباط تنگاتنگ بین حوزه و دانشگاه است.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی با اشاره به علل نامگذاری روز وحدت بین حوزه و دانشگاه، گفت: حوزه‌ها در گذشته بزرگ‌ترین و اولین نهاد علمی در کشور بودند که به عنوان متولی آموزش و پژوهش عمل می‌کردند. اندیشه‌های حوزوی منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شدند و در قرن اول تا پنجم هجری حوزه‌ها به عنوان منبع رسمی علمی و دانش در کشور به شمار می‌آمدند. زمانی که دنیای غرب را انحطاط قرار گرفته بود، دنیای اسلام در حال شکوفایی بود؛ به طوری که بزرگترین دانشمندان دنیا در جهان اسلام بودند و تمدن‌های مختلفی در جغرافیای اسلام شکل گرفته بود.
 
captcha