حوزه‌های علمیه باید نقش دانشگاه را به خوبی بپذیرند
کد خبر: 3672839
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱

حوزه‌های علمیه باید نقش دانشگاه را به خوبی بپذیرند

گروه شهرستان‌ها: خطیب جمعه موقت کاشمر گفت: حوزه‌های علمیه باید نقش دانشگاه را به خوبی پذیرفته و توانایی دانشجویان را قبول کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی احدی، خطیب جمعه موقت کاشمر، ظهر امروز، 24 آذرماه در خطبه‌های این هفته نماز عبادی ـ سیاسی جمعه در مصلای این شهر با اشاره به فرا رسیدن 27 آذرماه روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: برای فهمیدن بیشتر اهمیت این مناسبت باید به گذشته نه چندان دور نگاه کرد.
وی با بیان اینکه دورانی در این کشور گذشت که بین دانشگاه و حوزه علمیه فاصله بسیاری به وجود آورده بودند به‌طوری که بدبینی زیادی بین حوزویان و دانشگاهیان به وجود آمده بود، اظهار کرد: دشمن فهمیده بود اگر این دو قشر به وحدت برسند و مکمل یکدیگر باشند کارها و اقدامات بسیاری انجام خواهد شد.
خطیب جمعه موقت کاشمر با اعلام اینکه یکی از میوه‌های تلخ جدایی دین از سیاست، خودش را در مسئله حوزه و دانشگاه نشان داد، بیان کرد: در آن زمان جو ضد دانشگاه در حوزه علمیه و همچنین جو ضد حوزه در دانشگاه به وجود آورده بودند.
وی با اشاره به اینکه دشمن مدام این دو نهاد را بر علیه یکدیگر تحریک می‌کرد، افزود: شهید مطهری و شهید مفتح از جمله کسانی بودند که تلاش کردند وحدت بین حوزه و دانشگاه را به وجود بیاورند.
احدی با بیان اینکه دشمن آیت‌الله مفتح یکی از نیروهای بسیار تأثیرگذار برقراری وحدت بین حوزه و دانشگاه را در سال 58 به شهادت رساند که به همین مناسبت روز 27 آذرماه از سوی امام راحل و مجموعه نظام به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه اعلام شد، افزود: حوزه و دانشگاه باید یکدیگر را به خوبی بشناسند.
وی با اعلام اینکه حوزه علمیه باید نقش دانشگاه را به خوبی بپذیرد، دانشگاه را مرکزی برای تربیت نیروهای متخصص، متعهد و مدیران آینده کشور دانست و گفت: بدون شک نمی‌توان خدماتی که دانشجویان ارائه داده‌اند را نادیده گرفت.
احدی با بیان اینکه از سویی دانشگاه باید بپذیرد که حفاظت از دین برعهده متخصصان آن یعنی حوزه علمیه است، بیان کرد: حوزه‌های علمیه متخصص امر دین هستند و برای این‌که دچار تفرقه نشویم باید از نظرات حوزویان استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه مرجعیت، روحانیت، افراد آگاه و درس خوانده و مسلط بر نفس متخصصان دین هستند، گفت: حوزه و دانشگاه باید به خوبی جایگاه یکدیگر را بشناسند.
خطیب جمعه موقت کاشمر با اعلام اینکه برای ایجاد وحدت باید اگر اختلافاتی بین حوزه و دانشگاه وجود دارد رفع شود، یکی از کمبودهای موجود در سطح کشور از جمله کاشمر را برگزاری جلسات صمیمی بدون تشنج‌های نامطلوب برای گفت و گو مسائل علمی دانست و افزود: برگزاری این‌گونه جلسات به رفع بسیاری از مشکلات کمک خوبی می‌کند.
وی با بیان اینکه این‌گونه نشست و بر خواست‌ها نه تنها موجب محبت و انس بیشتر شده، بلکه اختلافات را کمتر می‌کند، اظهار کرد: در کنار جلسات تشریفاتی و شعاری که در هفته وحدت برگزار می‌شود باید جلسات تخصصی تشکیل شود و مسائل با یکدیگر تبادل نظر شود.
احدی با اشاره به اینکه تا وقتی که بخواهیم از یکدیگر دور باشیم به اهداف نخواهیم رسید، عنوان کرد: نباید به گذشته دور برگشت و همچنان شاهد بدبینی بین حوزه و دانشگاه باشیم.
وی با اعلام اینکه امروزه دشمنان در تلاش هستند برای ایجاد تشنج‌های مستمر بین کشورهای اسلامی به روش‌های مختلف جهت آزمودن توانایی جهان اسلام برای اقدامات بعدی و همچنین به دنیا و کشور ایران ثابت کنند که نظام دینی کارآمد نیستند، بیان کرد: انرژی هسته‌ای و تسهیلات نظامی تمامی بهانه‌ای بیش نیست تنها می‌خواهند ثابت کنند که نظام دینی نمی‌تواند مشکلات را برطرف کند و نظام فقط باید سکولار باشد.
خطیب جمعه موقت کاشمر با بیان اینکه تاکنون با پیشرفت‌هایی که مردم ایران و جبهه مقاومت داشته است دشمنان یکی پس از دیگری ضربه خورده‌اند، افزود: در خصوص انتقال پایتخت رژیم غاصب صهیونیست به بیت‌المقدس تمام جهان اسلام برآشفت.
وی با اشاره به اینکه دشمنان به زودی می‌فهمند که هیچ‌گاه دیگر خواب خوش نخواهند داشت، عنوان کرد: ما باید نقطه مقابل بوده و برای متحد کردن جهان اسلام تلاش کنیم.
احدی با تأکید بر اینکه باید ثابت کنیم نظام دینی کارآمد است و می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند، اظهار کرد: هر کس دلسوز نظام است و به آرمان شهدا توجه دارد باید در راستای کارآمد نشان دادن نظام دینی در دنیا تلاش کند.
وی با بیان اینکه همه نظام و مردم هر کدام در جایگاه خود باید برای کارآمد نشان دادن نظام دینی تلاش کنند درغیر این صورت ضربه مهلکی خواهیم خورد، گفت: اگر بتوانند به دنیا ثابت کنند که نظام دینی نمی‌تواند مشکلات را رفع کند به اهداف اصلی خود رسیده‌اند.
احدی در بخش دیگری از سخنان خود به حوادثی اخیراً در جاده کاشمر به شادمهر و کشته شدن پنج نفر از هم‌وطنانمان براثر تصادف  اشاره کرد و افزود: تا کی می‌توانیم از تریبون نماز جمعه مدام به مردم بگوییم بودجه برای دوبانده شدن این جاده نیست.
وی ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه بار دیگر توجه مسئولان را به اهمیت دوبانده شدن این جاده جلب کرد و گفت: مسئولان محلی از هر طریق ممکن حتی فشارهای سیاسی باید برای دوبانده شده این محور تلاش کنند.
امام‌جمعه موقت کاشمر با تأکید بر رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان وسایط نقلیه، اظهار کرد: پلیس باید به خوبی و دقت با متخلفان برخورد کند.

captcha