برگزاری نشست علمی با موضوع «بررسی زمینه‌ها و تاریخچه تروریسم در کردستان»
کد خبر: 3672766
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵

برگزاری نشست علمی با موضوع «بررسی زمینه‌ها و تاریخچه تروریسم در کردستان»

گروه سیاسی: نشست علمی با موضوع «بررسی زمینه‌ها و تاریخچه تروریسم در کردستان» به همت بنیاد هابیلیان، 23 آذرماه با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، نشست علمی با موضوع «بررسی زمینه‌ها و تاریخچه تروریسم در کردستان» به همت بنیاد هابیلیان، 23 آذرماه با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج برگزار شد.
سیدمحمدجواد هاشمی‌نژاد، دبیرکل بنیاد هابیلیان جهت آشنایی اساتید و کارشناسان حاضر در جلسه گزارشی از فعالیت‌های بنیاد هابیلیان در حوزه‌های داخلی و بین‌الملل و شهدای ترور کشور ارائه کرد.
وی در ادامه با تأکید بر حرکات و فعالیت‌های مردمی در زمینه معرفی ایران به عنوان قربانی تروریسم، این فعالیت‌ها را بسیار تاثیرگذار دانست که باید گسترش یابند.
هاشمی‌نژاد به کم‌کاری مسئولان در حوزه‌های حقوقی و بین‌المللی نیز اشاره کرد و افزود: باید در حوزه‌های حقوقی تلاش بیشتری انجام شود و از حقوق خانواده‌های شهدای ترور در مجامع بین‌المللی دفاع شود.
دکتر سیدمحمد شیخ‌احمدی، استادیار رشته تاریخ سخنران بعدی این نشست بود که به موضوع «نگاهی کلی به ترور و تروریسم با اشاره به کردستان» پرداخت.
وی با معرفی منابع مختلف جهت مطالعه درخصوص ریشه‌های تروریسم به سخنرانی خود ادامه داد و تروریسم را در دوره‌های مختلف تاریخی بررسی کرد.
محمدرضا سرابندی، کارشناس مسائل تروریسم سخنران بعدی این نشست بود. وی با موضوع «نگاهی آماری به گروه‌ها و شهدای ترور کردستان» سخنرانی خود را آغاز کرد.
محمدرضا سرابندی به اهمیت کردستان از جنبه‌های مختلف به‌خصوص بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و توضیحاتی دراین‌رابطه ارائه کرد.
وی سپس به مشکلات و کم‌کاری دولت موقت درباره کردستان پرداخت و آن را بستری برای رشد گروهک‌های تروریستی در این منطقه دانست.
در ادامه سرابندی درباره حضور منافقین در کردستان و نقاط مرزی غرب کشور صحبت کرد و همکاری منافقین با صدام را عاملی مهم در سرکوب اکراد ایران و عراق عنوان کرد.
دکتر عباد روحی، استادیار حقوق بین‌الملل یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که با موضوع «تروریسم از منظر حقوق بین‌الملل» به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به لیست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا گفت: بسیاری از این گروه‌ها از منظر ما گروه‌های مقاومت محسوب می‌شوند و تروریست نیستند.
وی نبودن معیاری حقوقی و صحیح برای معرفی و شناسایی گروه‌های تروریستی و همچنین دولت‌محور بودن معیارهای موجود را از مشکلاتی دانست که باعث شده است تا حقوق بین‌الملل نتواند به‌خوبی با تروریسم مقابله کند.
سیدرضا قزوینی، کارشناس تروریسم سخنران بعدی این نشست تخصصی، موضوع «پیشینه ورود گروه‌های تکفیری و افراطی به کشور به محوریت کردستان و مقایسه با سیستان‌وبلوچستان» را بررسی و تبیین کرد و نقاط مشترک بین افراط‌گرایی در سیستان‌وبلوچستان و کردستان را برشمرد.
وی حرکات میانه‌رو و افراطی اهل‌سنت را در این استان‌ها تحت تاثیر عوامل خارجی دانست و همین امر را دلیلی بر ریشه‌دارنبودن حرکات افراطی و رادیکال بیان کرد که به عناصر خارجی متکی هستند.

captcha