از واژه طب اسلامی سوء استفاده می‌شود
کد خبر: 3655221
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴

از واژه طب اسلامی سوء استفاده می‌شود

مشاور وزیر بهداشت و مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در همایش «نظام سلامت در اسلام» در استان گلستان، بر لزوم ورود حوزه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز به حوزه تبیین چگونگی استفاده از ظرفیت دین در حوزه سلامت تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) ایسنا نوشت: دکتر محمود خدادوست، با اشاره به سوء استفاده‌های اخیر از واژه طب اسلامی به عنوان یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، گفت: این موضوع نه فقط از باب اینکه این نگاه و رویکرد اخباری‌گری در استفاده از روایات، آسیب به نظام سلامت می‌زند، بلکه بیشتر از بابت آسیب آن به باورهای دینی مردم، سبب نگرانی است.

وی با اشاره به کارگاه‌ها و همایش‌های برگزار شده و مقالات بسیار ارزشمند ارائه شده برای بررسی موشکافانه در این حوزه، افزود: برگزاری چنین نشست‌ها و کارگاه‌هایی که به چگونگی استفاده از آموزه‌های دینی در عرصه سلامت می‌پردازند، در جهت تبیین و بررسی‌های کارشناسی در این حوزه است تا رویکرد جامعه دانشگاهی و آکادمیک و وزارت بهداشت در چگونگی استفاده از این ظرفیت مشخص شود.

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه پرداختن به بحث چگونگی استفاده از آموزه‌های دینی در عرصه سلامت، نیازمند ورود افراد متخصص و خبرگان حوزه قرآن‌شناسی و حدیث‌شناسی است، گفت: از آنجایی که بخشی از این حوزه به مسایل طبی و پزشکی بازمی‌گردد و تولیت سلامت بر عهده وزارت بهداشت است، ما نیز اجازه ورود پیدا می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه کلیدواژه‌هایی مانند طب اسلامی، طب روایی، طب‌الصادق، طب‌الرضا، طب نبوی و ... سال‌ها قبل تنها در بحث‌های نظری مطرح بود، افزود:این واژه ها اخیرا وارد فاز عملکردی شده و بعضا افرادی با استفاده از همین عناوین، متاسفانه در مساجد و محافل عمومی طبابت کرده و داروی امام رضا(ع) و امام کاظم(ع)، بخور حضرت مریم(س) و به عنوان جدیدترین نوع آن، قرص خون امام رضا(ع) تجویز می‌کنند.
خدادوست در ادامه با اشاره به قوانین و اسناد بالادستی و فراتر از قانون، سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که تولیت سلامت را بر عهده وزارت بهداشت قرار داده و تکلیف را روشن کرده است، گفت: مقام معظم رهبری در بند ۱۲ سیاست‌های کلی سلامت، در خصوص طب سنتی فرمودند و در ۶ جزء، به مسایل بسیار تخصصی و فنی اشاره کردند که استاندارد و روزآمد کردن و استفاده تلفیقی از آن در تعاملی منطقی با طب رایج، از جمله مهم‌ترین آن‌هاست.

مشاور وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در سیاست‌های کلی سلامت نامی از طب اسلامی نیامده است، یادآور شد: در قانون نیز از قانون تشکیلات وزارت بهداشت در سال ۶۷ گرفته تا قانون برنامه ششم توسعه که جدیدترین آن‌ها است، هیچ‌کجا کلمه‌ای به اسم طب اسلامی وجود ندارد.

وی افزود: در اینکه این نوع اقدامات سوء استفاده است، شکی نیست اما عده‌ای عالمانه و عامدانه و برای منافع اقتصادی خود سوء استفاده می‌کنند و عده‌ای ندانسته وارد این وادی شده‌اند که در نهایت بازتاب آن، آسیب به باورهای دینی مردم است.

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به پرونده‌ای در پزشکی قانونی که فردی سودجو از این دست با تضمین محکم بهبودی، داروهای نوجوان ۱۳ساله مبتلا به ویلسون را قطع کرده و پمادی برای کبد وی داده بود که منجر به فوت وی شده بود، تاکید کرد: گاهی تصور می‌شود تنها مردم عادی فریب این سودجویی‌ها را می‌خورند ولی پدر این نوجوان فوق لیسانس پرستاری و خود، دست‌اندرکار نظام سلامت بوده فریب ادعای کاذب این فرد را خورده، درحالی‌که فرزندش در نوبت پیوند کبد قرار داشته است.

خدادوست با اشاره به اینکه طبق اصل انتخاب، هر کس مختار است نوع روش درمانی خود را انتخاب کند و تنها نگرانی ما از این اتفاقات، بعد سلامت آن نیست، افزود: طبیعی است که بازتاب چنین کارهایی با نام اسلام و دین، آسیب به دین و مذهب مردم است و متولیان این حوزه باید وارد عمل شوند؛ چراکه همه در این خصوص مسئولیم.

مشاور وزیر بهداشت تاکید کرد: در اینکه میراث عظیمی از روایات داریم که به حوزه بهداشت، درمان و سلامت بازمی‌گردند، تردیدی نیست؛ اما آیا با این روایات می‌خواهیم مکتب طبی درست کنیم یا برای ابعادی فراتر از ابعاد جسمانی و روانی و برای ارتقای انسان با آن پیچیدگی و آن تعریف از سلامت از آن‌ها استفاده کنیم؟ اسلام و شریعت در جنبه هدایتی کامل است، اما منابع استنباط احکام ما قرآن، سنت، اجماع و عقل است؛ پس چطور برای سلامت افراد تنها بر اساس روایات و بدون در نظر گرفتن دیگر منابع استنباطی به خصوص عقل، تصمیم می‌گیریم!؟

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تعمیم روایات طبی صرف نظر از بررسی اسنادی و دلالی بر روی آن‌ها، نیاز به کار تحقیقاتی و انجام پژوهش دارد و نگاه اخباری‌گری در روایات حوزه سلامت یا سایر نظام‌های اجتماعی، خطایی راهبردی است که کل نهادهای زندگی مدرن را دچار مشکل می‌کند، گفت: باید نگاه راهبردی و اساسی را از دین بگیریم و در دل این ساختار از عقل و تجربه و دستاوردهای روز بشر استفاده کنیم و تردیدی هم در آن نیست. در حوزه چگونگی استفاده از ظرفیت دین در حوزه سلامت از بعد تبیینی، امیدوار به ورود حوزه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستیم تا با افرادی که آسیب به مصالح ملی کشور می‌زنند، برخورد شود.

بنابر اعلام وب‌دا، در همایش «نظام سلامت در اسلام» در استان گلستان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی معلمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدکاظم رحمان ستایش، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز به ارائه مباحثی با عناوین رابطه علم و دین و ملاحظات علم دینی در پزشکی، تاریخچه بحث علم و دین و تفاوت زبان علم و دین، تعریف علم دینی و بررسی تاثیرات دین بر علم، بررسی معنا و مفهوم طب اسلامی، اصول استنباط دستورات پزشکی از روایات طبی، ملاحظات روش‌شناختی در برداشت از احادیث پزشکی و آسیب‌های فهم و نقد احادیث پزشکی پرداختند.
captcha