ضرورت مشارکت خیرین در ذخیره‌سازی خون‌ بندناف عمومی
کد خبر: 3655209
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹

ضرورت مشارکت خیرین در ذخیره‌سازی خون‌ بندناف عمومی

گروه اجتماعی: مدیر عامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از توان خیرین برای ذخیره سلولی بند خون ناف رویان، گفت: مازندران دارای یک مرکز پیوند بسیار خوبی دارد که چنین مرکزی را در استانهای دیگر نداریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران مرتضی ضرابی  عصر امروز  29 مهرماه 95 در کنفرانس سلول های بنیادی که در دانشکده نصیبه علوم پزشکی مازندران برگزار شد، گفت: دانش سلول بنیادی به عنوان انقلابی در پزشکی مطرح و دارای اهمیت بسیار است.
وی با اشاره به اینکه از ابتدا مسائل اخلاقی در تحقیقات سلول های بنیادی مطرح شد، افزود: مقام معظم رهبری اجازه فعالیت به پژوهشگاه سلول بنیادی را برای انجام پیوند اعضای انسان داده است.
مدیر عامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با بیان اینکه سلول بنیادی دارای خودنوزادی  و قدرت تکثیر سلول مشابه خود را دارد، تصریح کرد: همه بافت‌های بدن ما سلول بنیادی خود را دارند و بند ناف مملو از سلول بنیادی است که اگر مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
وی یکی از راه‌های دریافت سلول بنیادی مغز استخوان است، افزود: استفاده از این روش  و نیز روش خون محیطی مشکلات خاص خود را دارد و دریافت از طریق خون بند ناف راحت‌ترین نوع دریافت سلول بنیادی است.
ضرابی اظهار کرد: برای دسترسی به منبع خون بند ناف پنج تا 10 دقیقه زمان است و صدمه‌ای در نوزاد و مادر و روند زایمان ایجاد نمی‌کند.
وی افزود: اولین پیوند موفق سلول های بنیادی خون بند ناف در سال 1988 در فرانسه انجام شد که فرد در شش سالگی این پیوند انجام شد و اکنون زندگی عادی خود را دارد.

مدیر عامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با بیان اینکه خون بند ناف طی فرایند جمع آوری، فریز و در نهایت ذخیره سازی در بانک های بند ناف ذخیر و نگهداری می‌شوند، ادامه داد: افراد می‌توانند خون بندناف را برای استفاده خود و یا دیگران اهداء کنند.
 
ضرابی با اشاره به اینکه 3 نوع بانک خون بند ناف «خانوادگی»، «عمومی» و «خصوصی و عمومی» وجود دارد که بانک ذخیره رویان از نوع دوگانه «خصوصی و عمومی» است، تصریح کرد: در بانک ذخیره خون بند ناف رویان  15 هزار  نمونه خون عمومی و 85 هزار نمونه خصوصی وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود تا سال 97 این بانک 100 هزار نمونه ذخیره سازی کند.
وی افزود: در سطح کشور در 29 استان دفاتر نمایندگی داریم و هزینه اولیه نمونه گیری 2 میلیون 500 هزار تومان و هزینه نگهداری سالانه 120 هزار تومان است.
ضرابی عنوان کرد: 160 کارشناس خونگیری در کشور داریم که بیشترین کارشناسان در مازندران هستند.
 
وی افزود: قرار است در بیمارستان امیرکلای بابل در آبان ماه  سال جاری پیوند سلول بنیادی انجام شود.

مدیر عامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت: خون بند ناف ذخیره‌سازی شده را فقط یکبار می توان استفاده کرد و تعداد بانک های خون در ایران محدود است ضمن آنکه نمونه‌ها از سایر کشورها به داخل کشور انتقال داده شده و در کشور ذخیره شده و به دنبال آن هستیم که در همان کشورها کار ذخیره سازی را انجام دهیم.

ضرابی گفت: امکان ذخیره‌سازی خون بندناف در ایران کاملا وجود دارد و جای هیچ گونه نگرانی از اینکه نمونه دچار مشکل شود، نیست و امکان نگهداری نمونه‌های خونی تا 25 سال وجود دارد.
وی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از توان خیرین برای ذخیره سلولی بند خون ناف رویان، افزود: مازندران دارای یک مرکز پیوند بسیار خوبی دارد که چنین مرکزی را در استانهای دیگر نداریم.
 ضرورت مشارکت خیرین در ذخیره‌سازی خون‌ بندناف عمومی

captcha