زن در هویت انسانی با مرد تفاوت ندارد
کد خبر: 3655194
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
آیت‌الله هادوی تهرانی:

زن در هویت انسانی با مرد تفاوت ندارد

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه تعبیر نقص عقول در مورد زنان نشانه نقص هویتی نیست گفت: این تعبیر نشان دهنده تفاوت زن و مرد در ویژگی‌های آنان است تا مکمل همدیگر باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، 29 مهرماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه زمر با اشاره به تعبیر «خلق منها زوجها» گفت: مقصود از جعل منها زوجها یعنی اینکه زن از همان حقیقتی که مرد از آن خلق شده است خلق شده و در انسانیت یکسان هستند از این رو در کنار هم بودن زن و مرد سبب آرامش آنان می‌شود که در آیات دیگر بر آن تاکید شده است.
وی افزود: مباحثی مانند آفریده شدن زن از دنده مرد و ... جعلیات و اسرئیلیات است و قرآن همین حقیقت را بیان کرده است و در بحث نواقص العقول در نهج‌البلاغه نیز عنوان شد که این بحث باید بر مبنای آیات قرآن، تفسیر شود و برداشت برخی مجتهدین نیز اگر سازگار با قرآن نباشد پذیرفتنی نیست.
هادوی تهرانی عنوان کرد: بنابراین مقصود از نقص در عقل که امام فرمودند بحث این است که شهادت دو زن معادل یک مرد است؛ یعنی نواقص العقول علت این حکم است؛ نواقص العقول نمی‌گوید زنان در هویت انسانی دچار نقص هستند بلکه می‌گوید زنان از بعد عقلانی در مقایسه با مردان مرتبه متفاوتی دارند. مانند اینکه چشم ما خصوصیاتی دارد که قلب و پای ما آن را ندارد بنابراین اگر بگوییم چشم حساس و لطیف است ولی کف پا این طور نیست این مسئله نقص برای پا نیست.
وی تاکید کرد: باید مجموعه تفاوت‌های روحی، احساسی و عقلانی در کنار هم باشند تا آرامش و سکنا ایجاد و همدیگر را تکمیل کنند.
این استاد تفسیر با طرح این سؤال که بحث شهادت که حسی است چه ربطی به عقل دارد عنوان کرد: ظاهرا مقصود از این عقل، در مقابل وهم و خیال است بنابراین چون زن احساساتش غلبه دارد در وهم و خیال نیز زن دارای قوه قوی‌تری است.
هادوی تهرانی با اشاره به ضرورت دو شاهد در بحث قضاوت اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است که اکثر شهودی که یقین دارند صحنه را دیده‌اند بیشتر بیان آنان مبتنی بر وهم و خیال آنان است و این مسئله بر اساس تحقیقات روان‌شناسی صورت گرفته  در زنان بیشتر است بنابراین چون احساس و وهم و خیال زنان قویتر است اعتبار شهادت آنان کمتر است نه اینکه این مسئله نقص باشد.
وی تاکید کرد: اینکه حضرت فاطمه(س) به مقام عصمت رسیده است نشان می‌دهد که جنس زن قابلیت کمال را دارد؛ لذا زن و مرد با وجود تفاوت در خصوصیات، در حقیقت انسانی یکسان هستند و این تفاوت سبب احکام مختلف آنان است.
وی همچنین در ادامه تفسیر سوره«ص» اظهار کرد: در مورد تسبیح عام، برخی وجود تکوینی موجودات و فعالیت منظم آنان را نشانه تسبیح ذکر کرده‌اند؛ ولی به تعبیر روایات، موجودات آفرینش واقعا مسبح هستند و ما تسبیح آنان را نمی‌شنویم.
هادوی تهرانی عنوان کرد: یکی از دلایلی که ما خیلی از صداها را نمی شنویم به سن افراد و مقدار شنوایی آنان بستگی دارد چه رسد که بحث در شنیدن تسبیح موجودات باشد.
وی افزود: علامه تسبیح موجودات را تسبیحی متفاوت از تسبیح تکوینی می‌داند که تسبیح اخصی است و در زمان داود(ع)، وقتی ایشان تسبیح می‌گفت کوه‌ها نیز تسبیح می‌گفتند و مردم هم آن را می‌شنیدند.
وی تاکید کرد: خداوند به این قدرت‌هایی که به داود(ع) داد اشاره فرموده است؛ برخی گفته‌اند که، کوه و پرنده مسخر انبیاء بوده‌اند ولی انسان‌ها این طور نبودند و این نشانه مطیع نبودن آدمی و اطاعت از نفس اماره است. 
captcha