نقل صفحات معارفی رسانه‌ها از حوادث اولین روز ماه صفر
کد خبر: 3655170
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱

نقل صفحات معارفی رسانه‌ها از حوادث اولین روز ماه صفر

گروه فعالیت‌های قرآنی: صفحات معارفی رسانه‌های عمومی کشور امروز 29 مهرماه با انتشار مطالبی در مورد ماه صفر و حوادثی که در این ماه شکل گرفته است، به استقبال آن رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رسانه‌های عمومی کشور امروز 29 مهرماه تلاش کرده‌اند تا رویدادهای این حوزه را به بهترین نحو ممکن انعکاس دهند. کیهان گزارش اصلی خود در این روز را به موضوع وفای به عهد در قرآن اختصاص داده است. فارس گزارشی در مورد تربیت حافظان قرآن را در میان اخبار خود مطرح کرده است در مقابل تسنیم بیشتر اخبار خود را حول محرم و صفر و مناسبت‌های این دو ماه مخابره کرده و ایسنا نیز خبری در مورد ادغام آزمون حفظ وزارت ارشاد و سازمان اوقاف را در میان خبرهای خود برجسته کرده است. سایر خبرگزاری‌ها نیز هر کدام تلاش کرده‌اند تا روایت‌هایی جداگانه و البته از نگاه خود نسبت به فعالیت‌های دینی و قرآنی کشور داشته باشند.
در ادامه نگاهی به رویدادهای حوزه معارفی رسانه‌های عمومی کشور انداخته شده است. خبرهای این رسانه‌ها تا ساعت 14 انتخاب شده و مورد تحلیل قرار گرفته است.
 
کیهان
صفحه هشت روزنامه کیهان امروز 29 مهرماه به اخبار معارفی اختصاص یافته است. گزارش اصلی این صفحه به وفای به عهد پرداخته و آن را با عنوان «وفای به عهد معیار سنجش تقوا» منتشر کرده و تلاش داشته است تا تحلیل قرآن را از آثار وفای به عهد بیان کند. 
نگارنده در این گزارش ابتدا به معرفی انواع عهد پرداخته و در ادامه برخی از مصادیق آن در قرآن را آورده است و پس از آن به آیات سوره‌های مبارکه «مائده» و «اسراء» پرداخته است. وی در بخشی از گزارش خود آورده است؛ «خداوند در آیه نخست سوره مائده و نیز 34 سوره اسراء از وجوب وفای به عهد و پیمان با دیگران سخن می‌گوید و آن را به عنوان یک حکم عقلانی مورد تایید و امضای شرعی خود قرار می‌دهد تا این گونه آثاری افزون بر آثار قانونی بر آن بار گردد؛ زیرا هر گونه مخالفت با قوانین عقلانی پیامدهایی چون جرم و مجازات دنیوی به دنبال دارد و هنگامی که به شکل قوانین شرعی نیز مورد امضا قرار گیرد، افزون بر احکام پیشین ، هر گونه مخالفت به عنوان گناه تلقی شده و مجازات اخروی نیز بر آن بار می‌شود».
نگارنده در ادامه این گزارش به موضوع حرام شمرده شدن شکستن عهد و پیمان سخن به میان آورده و گفته است؛ «خداوند در آیاتی از جمله 91 و 92 سوره نحل شکستن هرگونه عهد و پیمان را حرام می‌شمارد و به مردمان هشدار می‌دهد که نمی‌توان به جهت سود بیشتر یا پیمان با گروهی دیگر، نقض پیمان کنند؛ زیرا این عمل موجب می‌شود تا هم گناهی مرتکب شوند و هم اینکه به سود و منافع بیشتر نرسند و همچنین زمینه سلب اعتماد اجتماعی فراهم آید، در حالی که اعتماد اجتماعی ، بزرگ‌ترین سرمایه هر شخص و جامعه‌ای است؛ زیرا در صورت فقدان اعتماد اجتماعی، هر گونه تعامل و روابط سالمی دست خوش بحران شده و واگرایی اجتماعی تقویت می‌شود و جامعه با بحران‌های امنیتی و اقتصادی و اخلاقی مواجه می‌گردد».
در صفحه معارف روزنامه کیهان همچنین گزارشی با عنوان «نقدی بر دیدگاه‌های بنیانگذار عرفان کیهانی» که از سلسله گزارش‌های «آشنایی با تاریخچه و اهداف عرفان حلقه» است نیز منتشر شده است. در این گزارش نقدی بر دیدگاه‌های نظری و سیره عملی بنیانگذار عرفان حلقه وارد شده است.
از دیگر مطالب منتشر شده در این صفحه معارف روزنامه کیهان می‌توان به «چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله»، «چرایی نقض عهد کوفیان»،‌«پاداش کسی که در سفر کربلا توسط دشمنان اهل بیت(ع) کشته شود» و ... اشاره کرد.
 
فارس 
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز 29 مهرماه مجموعاً پنج مطلب در حوزه‌های مختلف و متفاوت منتشر کرده است. این صفحه همچون همیشه با صوت تلاوت ترتیل استاد شهریار پرهیزکار به روز شده است.
اعلام خبر انتشار کتاب «نظریه‌پردازی قرآن بنیان» یکی دیگر از خبرهای حوزه معارف این رسانه است که در قالب گفت‌وگویی نسبتاً مفصل با حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، نویسنده این کتاب و مدیرگروه علوم قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن انتشار یافته است. بر اساس این خبر کتاب مذکور که تا کنون روانه بازار نشده و در حالی سپری کردن مراحل چاپ است، بررسی و نقد روش تفسیر سیدمحمدباقر صدر و رهیافت‌‌های توسعه آن را شامل می‌شود.
اخیراً خبرهای زیادی در رسانه‌ها مبنی بر ادغام آزمون قرآن و عترت وزارت ارشاد و سازمان اوقاف در رسانه‌ها منتشر شده است. خبرگزاری فارس نیز امروز خبر دیگری در مورد جزئیات بیشتر این آزمون منتشر کرده و آورده است؛ « برگزاری این آزمون واحد قرآنی که به نوعی مانور قرآنی کشور تلقی می‌شود، با مشارکت ارشاد و سازمان اوقاف 26 بهمن‌ماه در 400 شهرستان کشور پیش‌بینی شده است». 
اعلام سرفصل برنامه‌های هفته قرآن و دانشگاه در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر دیگر صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس است که رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت آن را اعلام کرده است.
طی روزهای اخیر اگر نگوییم موج رسانه‌ای، اما «شبه موج رسانه‌ای» در صفحات معارفی برخی خبرگزاری‌ها در زمینه حفظ قرآن کریم راه افتاده و هر روز در یکی از رسانه‌ها شاهد تحلیل، گزارش یا گفت‌وگویی در زمینه حفظ قرآن کریم هستیم. در همین راستا خبرنگار صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تجلیل در این زمینه ارائه داده و در آن بحث طولانی شدن آغاز «طرح ملی حفظ قرآن» و «مستند بودن آمار»ی که در زمینه حفظ قرآن کریم ارائه می‌شود را برجسته کرده و موضوع تحلیل خود قرار داده است.
نگارنده در بخشی از تحلیل خود به تعریفی که از یک حافظ قرآن در سند طرح ملی حفظ قرآن آمده است اشاره کرده و افزوده است؛ ‌«باتوجه به این بند سند طرح ملی حفظ قرآن کریم، کسانی حافظ قرآن تلقی می‌شوند که کل قرآن یا حداقل 20 جزء قرآن را به عنوان بخش قابل‌توجهی از آیات الهی حفظ باشند». 
خبرنگار  فارس در بخش پایانی تحلیل خود نکته جالب داستان حفظ قرآن کریم در کشور را آغاز نشدن طرح ملی حفظ قرآن کریم با گذشت شش سال از تدوین آن عنوان کرده و نتیجه‌گیری کرده است؛‌ «اگر فعالیتی از سوی نهاد‌های عمومی و خصوصی صورت گرفته هیچ ارتباطی به طرح ملی حفظ قرآن نداشته، اما مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی به جای اینکه به فکر راه‌اندازی طرح و جلو انداختن کار‌ها باشند گاهی آنچنان آمار‌هایی از تعداد حافظان قرآن ارائه می‌کنند که گویا فعالیت گسترده‌ای در زمینه تربیت حافظ قرآن انجام داده‌اند. در حالی که اگر برفرض این آمار‌ها درست هم باشد ربطی به فعالیت‌های عزیزان در طرح ملی حفظ ندارد و مربوط به دیگر نهاد‌های عمومی و مردمی است».
 
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم امروز و تا ساعت 14 هفت خبر بر روی خروجی قرار داده است. این خبرگزاری صفحه قرآن و عترت خود را با خبری از انتخابات هیئت مدیره اتحادیه مدغم قرآنی استان تهران به روز کرده است. این انتخابات صبح روز جمعه 28 مهرماه برگزار شد.
گفت‌وگویی با سازنده مستند «تکیه نفرآباد» یکی دیگر از خبرهای این خبرگزاری است که در آن از تبدیل شدن این تکیه 400 ساله به پارکینگ خبر داده شده است. «علی نیکبخت» سازنده این مستند در بخشی از گفت‌وگوی خود گفته است؛‌ «معضل اصلی در اینجا این است که این تکیه در طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی افتاده است. ممکن است کم توجهی به این میراث، یک استدلال فقهی پیدا کند و باعث تخریب آن مکان شود اما باید دقت داشت که توسعه بخشی از حرم و تبدیل این هیئت به پارکینگ حرم یا بخشی از آن شاید ارزش افزوده آن چنانی نداشته باشد. شاید اگر یک تکیه دم دستی بود و عمر و سابقه نداشت، دلمان نمی‌سوخت».
صفحه قرآن و عترت تسنیم همچنین از راه‌اندازی پویش مردمی رانندگان حسینی خبر داده است. طرح پویش رانندگان حسینی طرحی است که طی آن رانندگان به صورت نذری زائران را از شهرهای همجوار تا مرزها یا از مرزها تا شهرهای مختلف جابجا می‌کنند. بر اساس آنچه در خبر مورد اشاره آمده است علت شکل گیری این پویش اعتراض به افزایش هزینه حمل و نقل بوده است. 
بر اساس یک رسم چند ساله روزهای چهارشنبه هر هفته تعدادی از فعالان قرآنی کشور به دیدار خانواده یکی از شهدای قرآنی کشورمان می‌روند، هفته گذشته این دیدار به خانواده شهید «سیدکمال‌الدین کامروا» اختصاص یافته است که گزارش آن، امروز در صفحه قرآن و عترت تسنیم منتشر شده است. 
«دیدار روسای دانشگاه اندونزی با آیت‌الله العظمی نوری همدانی»،‌ »شعرخوانی حمیدرضا برقعی» و انتشار گفت‌وگو با مدیر حوزه هنری با عنوان «نخستین گونه‌های هنری در دین هنرهای نمایشی است» از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و عترت تسنیم است.
 
ایسنا 
 صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران امروز چهار خبر منتشر کرده است. اولین خبر منتشر شده در این صفحه خبر ادغام آزمون قرآن و عترت وزارت ارشاد و سازمان اوقاف است که در آن اطلاعاتی در مورد زمان برگزاری این آزمون اعلام شده است.
برگزاری مراسم تعزیه خوانی در روسیه، برگزاری نشست نمایندگان اعتاب مقدس جهان اسلام در آذرماه و دیدار آیت‌الله العظمی نوری همدانی با رئیس یکی از دانشگاه‌های اندونزی از دیگر خبرهای منتشر شده صفحه دین و اندیشه ایسنا در روز 29 مهرماه است. 
 
ایرنا
 صفحه معارف ایرنا تا ساعت 14 امروز 29 مهرماه دو خبر منتشر کرده است. 
اولین خبر این صفحه به گفت‌وگو با نایب رئیس مرکزطبع و نشر قرآن کریم اختصاص یافته است. سیدعلی سرابی در این گفت‌وگو از کتابت قرآن به خط 10 خوشنویس ایرانی خبر داده و گفته است؛ «تصویب قانون انتشار قرآن با رسم الخط فاخر ایرانی گامی برای حمایت بیشتر از کاتبان ایرانی است».
خبر دیگر این خبرگزاری گفت‌وگو با دبیر علمی کنگره بزرگداشت «منزلت و خدمات علمی و انقلابی شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی» است. حجت‌الاسلام علی ذوعلم در این گفت‌وگو در مورد هدف این کنگره گفته است؛ «هدف از برگزاری این کنگره تبیین و نشان دادن نقش و جایگاه علمی مغفول مانده شهید آیت الله مصطفی خمینی است».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر امروز تنها خبر منتشر شده خود را به برگزاری کلاس تفسیر قرآن در حسینیه ارشاد اختصاص داده و در مشروح آن آورده است؛ «حسینیه ارشاد در مقام حقگزاری نسبت به ساحت قرآن ، کلاس تفسیر قرآن را برگزار می‌کند، مدرس این کلاس تفسیر سید محسن میرباقری است. کلاس تفسیر قرآن نامبرده از اول آبان ماه آغاز می شود. روزهای برگزاری کلاس دوشنبه‌ها ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۷:۱۵ است».
باشگاه خبرنگاران جوان
 صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز پنج خبر منتشر کرده است که بخش عمده‌ای از آن مربوط به مطالب معرفتی در باب ماه صفر است.
خبرنگاران این صفحه در یکی از خبرهای خود و به مناسبت آغاز ماه صفر حوادث تاریخی این ماه را نقل کرده‌اند. این خبرگزاری همچنین در مطلب دیگری به بیان علت نامگذاری ماه صفر پرداخته است.
مطلب دیگر این صفحه که با عنوان «اول صفر؛ ورود به شام» منتشر شده است به ورود کاروان اسیران قیام عاشورا در روز اول صفر سال ۶۱ هجری به شام اشاره کرده است. 
این صفحه همچنین در ادامه معرفی شهدای سرافراز میهنمان به معرفی زندگی شهید «صادق بهفر» پرداخته است. 
آخرین خبر این خبرگزاری در صفحه قرآن و عترت به در اولویت قرار گرفتن موضوع تامین حقوق زائر در نشست اعتاب مقدس جهان اسلام اشاره کرده است.
 
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان امروز یکی از فعال‌ترین روزهای خود را پشت سر گذاشته و پنج خبر مخابره کرده است. این خبرگزاری نیز بخش قابل توجهی از مطالب امروز خود را به ماه صفر اختصاص داده است. 
«10 هدف اصلی امام حسین(ع) برای قیام»، «هلال ماه صفر رؤیت شد» و «برطرف شدن عین نجاست» از جمله خبرهای امروز خبرگزاری میزان است. گفت‌وگو با یکی از کارشناسان مذهبی و بیان اتفاقات اولین روز ماه صفر دیگر خبر این خبرگزاری است.
این خبرگزاری همچنین از پوشش مراسم اربعین حسینی(ع) هم خبری منتشر کرده و در آن به نقل از رئیس صدای رسانه ملی آورده است؛ «صدای جمهوری اسلامی ایران و رادیو اربعین در بیست روز راهپیمایی اربعین 10 هزار دقیقه برنامه را مد نظر گرفته تا این حرکت بزرگ شیعی پوششی شایسته و درخور داشته باشد». 
 
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران امروز در صفحه دین و اندیشه خود یک خبر منتشر کرده است. این خبر مربوط به رونمایی از جلدهای 22 تا 26 «موسوعة الامامه فی نصوص اهل السنته» است که با حضور اساتید و بزرگان حوزه در مشهد صورت گرفته است.
captcha