انتظاری ۶ ساله برای آغاز «طرح ملی حفظ قرآن»
کد خبر: 3655010
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴

انتظاری ۶ ساله برای آغاز «طرح ملی حفظ قرآن»

طرح ملی حفظ قرآن هنوز آغاز نشده اما مسئولان خبر از تربیت میلیونی حافظ قرآن در کشور می‌دهند و جالب است که این آمار‌ها با سندی که خودشان تدوین کرده‌اند یعنی سند طرح ملی حفظ هم مطابقت ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: پس از مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف قرآنی کشور به فکر انجام کاری برای تحقق این مطالبه معظم‌له افتادند و جلسات مختلف و متعددی برای این امر در نهاد‌های مسئول تشکیل شد اما مدتی بعد گویا مشکلات و سختی‌های این خواست بزرگ رهبری فعالیت نهاد‌های قرآنی را در حد برگزاری جلسات و نشست‌ها متوقف کرد و حتی در ادامه نشست‌ها هم کمتر برگزار می‌شد.

البته در این زمینه نهاد‌ها و مؤسسات مردمی کار‌های خود را جدی‌تر دنبال کرده و امروز ثمره کار‌های آنها مشهود است. در‌حالی که پس از گذشت 6 سال از مطالبه رهبر معظم انقلاب و وعده‌های مختلف مسئولان از جمله وعده راه‌اندازی طرح ملی حفظ قرآن کریم هنوز این طرح آغاز نشده و اخیراً ستادی برای تعیین ساز‌وکار راه‌اندازی طرح با عنوان «ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن» کار خود را آغاز کرده است.

کار تربیت حفاظ قرآن درحالی هنوز به صورت جدی در نهاد‌های مختلف اجرایی نشده که مسئولان آمار‌های مختلف و عجیب و غریبی از تعداد حافظان قرآن کشور می‌دهند، برخی برای تربیت حافظ قرآن فقط نام‌نویسی می‌کنند، برخی تنها آزمون برگزار می‌کنند و ... اما نهایتاً همه این کار‌ها به عنوان فعالیت‌ در زمینه تربیت حافظ قرآن اعلام شده و آمار‌های غیر‌قابل باوری هم اعلام می‌کنند.

ماحصل کار 6 ساله شورای توسعه فرهنگ قرآنی در زمینه تربیت حافظ قرآن کریم تدوین سند طرح ملی حفظ و تشکیل ستاد راهبری برای این طرح است اما گاهی مشاهده می‌شود برخی مسئولان قرآنی و یا حتی مسئولان خود شورای توسعه هم به سندی که تدوین و تصویب کرده‌اند پایبند نیستند و در اعلام آمار و ارقام تعداد حافظان قرآن کریم برخلاف آنچه در سند طرح ملی حفظ قرآن به عنوان یک سند قانونی اعلام شده عمل می‌کنند.

در سند طرح ملی حفظ قرآن حافظ قرآن این‌گونه تعریف شده است:

فردی که توانایی دارد همه یا بخش قابل توجهی از آیات قرآن را به صورت صحیح و روان با تلفظ عربی حروف و حرکات در حد تمایز همراه با درک معنای ظاهری آیات از «بر» بخواند.

باتوجه به این بند سند طرح ملی حفظ قرآن کریم کسانی حافظ قرآن تلقی می‌شوند که کل قرآن یا حداقل 20 جزء قرآن را به عنوان بخش قابل‌توجی از آیات الهی را حفظ باشند، البته باتوجه به شرایط درج شده در تعریف حافظ قرآن.

اما نکته اینجا است که مسئولان در ارائه آمار توجهی به تعریف سند حفظ قرآن مبنی بر اینکه چه کسی حافظ قرآن است ندارند و آمار‌های مختلفی را در این زمینه ارائه می‌کنند. مثلاً اخیراً یکی از نهاد‌ها مهم آموزشی کشور که مسئولیت یکی از کمیسیون‌های سه‌گانه شورای توسعه را هم برعده دارد در ارائه آمار حافظان ارگان مطبوع خود عدد 3 میلیون حافظ را اعلام کرده و می‌گوید: اغلب این افراد حافظ نیم‌جزء یا موضوعاتی از قرآن کریم هستند.

اوج آمار‌دهی‌های عجیب و غریب زمانی اتفاق می‌فتد که یکی از مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان متولی نگارش سند جامع طرح ملی حفظ قرآن در ارائه آمار حافظان قرآن به همین سخنان دیگر مسئولان استناد کرده و می‌گوید: تعداد حافظان قرآن کشور دو میلیون نفر است که از یک جزء تا کل قرآن کریم را حفظ هستند.

از عدم توجه مسئولان به سند طرح ملی حفظ قرآن در ارائه آمار تعداد حافظان قرآن که بگذریم این نکته باقی‌می‌ماند که چرا در ارائه عدد حافظان قرآن هیچ سند و مدرکی ارائه نمی‌شود و برفرض اگر نهاد‌های مختلف قرآن این تعداد حافظ قرآن تربیت کرده‌اند چرا این افراد به صورت رسمی در آزمون‌های قانونی حفظ قرآن کریم مورد سنجش قرار نگرفته‌اند تا حافظ قرآن بودن آنها ثابت شود. حتی اگر عده‌ای از این افراد تمایلی برای شرکت در آزمون نداشته‌ باشند اما باز هم بخش قابل توجهی از آنها پس از گذراندن دوران سخت حفظ قرآن حداقل به دنبال سنجش خود و میزان تسلط به محفوظات خواهند بود.

با نگاهی به آمار تعداد حافظان قرآن شرکت‌کننده در آزمون‌های اعطای مدرک تحصیلی و تخصصی حفظ قرآن و حتی با در نظر‌گرفتن آزمون قرآن و عترت وزارت ارشاد که سخت‌گیری‌های کمتری دارد و افراد با سطح پایین‌تر هم می‌توانند در آن شرکت کنند طی ادوار مختلف کمتر از 70 هزار حافظ کل و 20 جزء قرآن در این آزمون‌ها شرکت‌کرده‌اند که در این آمار هم تکرار وجود دارد و هم همه این عزیزان آزمون را با قبولی پشت‌سر نگذاشته‌اند. حال با چنین آماری گاهی شاهد اعلام اعداد و ارقام میلیونی در تربیت حافظان قرآن کریم هستیم.

نکته جالب اینجا است که با گذشت بیش از ۶ سال، طرح ملی حفظ قرآن هنوز کار خود را آغاز نکرده و اگر فعالیتی هم از سوی نهاد‌های عمومی و خصوصی صورت گرفته هیچ ارتباطی به طرح ملی حفظ قرآن نداشته، اما مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی به جای اینکه به فکر راه‌اندازی طرح و جلو انداختن کار‌ها باشند گاهی آچنان آمار‌هایی از تعداد حافظان قرآن ارائه می‌کنند که گویا فعالیت گسترده‌ای در زمینه تربیت حافظ قرآن انجام داده‌اند. در حالی که اگر برفرض این آمار‌ها درست هم باشد ربطی به فعالیت‌های عزیزان در طرح ملی حفظ ندارد و مربوط به دیگر نهاد‌های عمومی و مردمی است.

به هرحال پس از کش و قوس‌های فراوان و بعد از گذشت 6 سال از مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم این‌بار با ساز‌وکاری متفاوت کار خود را آغاز کرده و امیدواریم این ستاد برنامه‌هایی اجرایی برای تربیت حافظ قرآن ارائه و به خواست رهبری جامه عمل بپوشاند.

همچنین امید است که جلسات ستاد با حضور حداکثری اعضا برگزار و طرح ملی حفظ قرآن با قدرت آغاز شود و دیگر شاهد اتفاقاتی مانند نام‌نویسی‌های بی‌ثمر از علاقه‌مندان در نمایشگاه‌ قرآن در سال‌های 91 و 92 نباشیم.
captcha