قرآن‌فروش نباشیم تا بازار خودمان گرم شود/ تلاوت بدون سوز به دل نمی‌نشیند
کد خبر: 3654624
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
سیدمحسن خدام حسینی:

قرآن‌فروش نباشیم تا بازار خودمان گرم شود/ تلاوت بدون سوز به دل نمی‌نشیند

گروه جلسات و محافل: پیشکسوت قرآنی کشور در جلسه قرآن مسجد جامع ابوذر که با حضور خاطره‌انگیزه شاگردان چهل‌سال پیش بوشهری همراه بود، به تببین نکاتی همچون ویژگی‌های اهل قرآن، پیشگامی و اثرگذاری قرآنیان و همچنین برخی ضعف‌های امروزی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن سیدمحسن خدام حسینی، پیشکسوت قرآنی کشورمان، شب گذشته 26 مهرماه با حضور اساتید و قاریان بین‌المللی بوشهر در مسجد جامع ابوذر واقع در میدان ابوذر از ساعت 19 الی 21 برگزار شد. حضور قرآنیان بوشهر به همت سازمان دارالقرآن الکریم صورت گرفت.

حُسن مطلع این جلسه، تلاوت سیدمحسن خدام حسینی بود که آیاتی از ادامه درس جلسه را تلاوت کرد و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت. در ادامه این پیشکسوت قرآنی اشاره‌ای به دعای امام سجاد(ع) کرد و گفت: حضرت در این دعا می‌فرمایند: «إِلَهِي لَمْ يَكُنْ لِي حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إِلا فِي وَقْتٍ أَيْقَظْتَنِي لِمَحَبَّتِكَ؛ خدایا من قدرت ندارم که جلوی معصیت را بگیرم، مگر اینکه تو این قدرت را به من دهی». انسان‌ها نسبت به آدم‌های اطرافشان همواره در حال قضاوت هستند و بدون اینکه بخواهند انرژی‌های الهی و روحانی‌شان مثل چشمه‌ای است که به ریگزار می‌رود. وقتی من این کار را کردم مثل شمع در حال آب شدن هستم. این شمع در چه محفلی باید خرج شود؟ حضرت در این دعا می‌فرمایند که من نمی‌توانم مگر آن زمانی که تو هوای من را داری.

نشود///قرآن فروش نباشیم تا بازار خودمان گرم شود/ رسوایی دو دوزه باز با قرآن در دنیا+صوت و عکس

خدام حسینی با اشاره به اینکه تلقی و دریافت‌مان از دعا باید عوض شود، تصریح کرد: دعا، مغز مغز مغز همه زندگی‌ماست. آن نقطه کانونی بیداری قلب ماست که عقل ما با آن نورانی می‌شود و به‌وسیله این عقل نورانی گناه نمی‌کنیم. من لحظه لحظه دعا هستم. دعا، قله کوه است. تنها دعای واجب مسلمانان که از صبح تا شب حداقل 10 مرتبه در نمازهای واجبشان می‌گویند: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» است. من سر تا پایم هر طرف بخواهد می‌رود، اما ذکر خدا باعث می‌شود دل من روشن شود.

در ادامه این جلسه یکی از شاگردان استاد، آیاتی از سوره مبارکه بقره را به تقلید از استاد مصطفی اسماعیل تلاوت کرد و خدام حسینی نکاتی را به وی متذکر شد. این پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه مرحوم مصطفی اسماعیل این تلاوت را در سن 70 سالگی انجام داده است گفت: دور تلاوت کُند است و چسب و انسجامش باید بیشتر شود. اگر ارتباطاتتان می‌خواهید درست شود، سرعت و حرارت باید اصلاح شود. یکی از سخت‌افزارهای ایجاد ارتباطات سرعت روانی و حرارت روانی ماست. مصطفی اسماعیل زمانی که این تلاوت را ارائه کرده است، بالای 65 سالش بوده است، در سن شما باید دور این تلاوت 2 الی 3 برابر شود. تلاوت اگر همه چیز داشته باشد، اما طعم و سوز نداشته باشد به دل نمی‌نشیند.

نشود///قرآن فروش نباشیم تا بازار خودمان گرم شود/ رسوایی دو دوزه باز با قرآن در دنیا+صوت و عکس

در اواسط جلسه، جمعی از اساتید و قاریان بین‌المللی و ممتاز بوشهری به جمع قرآنیان مسجد جامع ابوذر اضافه شدند که خاطرات 40 ساله خدام حسینی را با این قرآنیان زنده کرد.

استاد خدام‌حسینی با بیان اینکه به بنده گفتند که بچه‌های بوشهر به جلسه می‌آیند، من هم دنبال بچه‌های دانش‌آموز بوشهری بودم که ناگهان شما اساتید و یاران قدیمی را زیارت کردم، گفت: این اساتید بوشهری، از یادگاران دوران صدر انقلاب و ستون‌های اولیه قرآن در اول انقلاب اسلامی بودند و هستند. بنده به وجودشان افتخار می‌کنم و به شفاعتشان امیدوارم. در آن سال‌ها شب‌ها تا ساعت 2 نصفه شب در بوشهر جلسه قرآن داشتیم و چه شب‌های نورانی و پرخاطره‌ای را گذراندیم.

سپس خدام‌حسینی که با این حضور شاگردان دفتر خاطرات قرآنی خود را گشوده می‌دید بیان کرد که از این دقیقه به بعد، تمام زمان برای بچه های بوشهر است و از تلاوت‌های این مهمانان با صفا بهره خواهیم برد.

نشود///قرآن فروش نباشیم تا بازار خودمان گرم شود/ رسوایی دو دوزه باز با قرآن در دنیا+صوت و عکس

محمد جماله، قاری ممتاز بوشهری اولین قاری بود که به نمایندگی از مهمانان بوشهری آیاتی از سوره‌های مبارکه قمر و الرحمن را تلاوت کرد و مورد تشویق حاضران قرار گرفت. سپس استاد در تحلیل تلاوت این قاری ممتاز گفت: قرائت قرآن بدون مقام صبا، مطلقا نمک ندارد. خواندن‌های بچه‌های امروزی، همه بیات و رست شده و دل مستمع را نمی‌برد. اگر سوز و شور وجود نداشته باشد، در دلها نفوذ نمی‌کند. من به این قاری ممتاز توصیه می‌کنم تا مقام صبا را نیز در تلاوت خود به کار ببرد.

سپس حاج عبدالرضا عبدالله‌زاده از اساتید پیشکسوت بوشهر به خاطره گویی از همنشینی با استاد خدام حسینی و مرحوم حاج علی اربابی پرداخت و گفت: ما دوستان افتخار پیدا کردیم در جمع باصفای عزیزان تهرانی حضور پیدا کنیم و خوشا به‌حال شما که استادی همچون سیدمحسن خدام حسینی دارید. خاطره‌ای که با استاد خدام حسینی داریم، این است که در یک سفری ایشان با استاد حاج علی اربابی به بوشهر آمدند. ما بالاتفاق از بوشهر به خارک رفتیم. خب آب دریای خلیج فارس بسیار شور است و اهالی آن منطقه می‌دانند. وقتی با لنج در حال رفتن به خارک بودیم، من به استاد گفتم آب این منطقه خیلی شیرین و خوشمزه است که هردو استاد دست داخل آب کردند و کمی خوردند و از شوری آب خیلی اذیت شدند و به مهمان‌نوازی‌ام خندیدند.

این پیشکسوت قرآنی بوشهری در پایان خاطره کوتاهش، از سیدمحسن خدام حسینی طلب حلالیت کرد که تبسم و لبخند حاضران و سیدمحسن خدام حسینی را به نشانه رضایت همراه داشت.

نشود///قرآن فروش نباشیم تا بازار خودمان گرم شود/ رسوایی دو دوزه باز با قرآن در دنیا+صوت و عکس

در ادامه این جلسه، سیدمحسن خدام حسینی گفت: ما اگر امروز نتوانیم پاسخگو و درمانگر باشیم باید کرکره را پایین بکشیم. آیا قاریان قرآن فقط زینة‌المجالس هستند؟ زینة المجالس چه دردی را دوا می‌کند. برای مردم می‌خوانیم «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ...» مردم را شفا دهیم؟ و یا «فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْر...» از شما سوال می‌کنند تا جواب دهید. اینجاست که اگر اهل قرآن توانایی پاسخ گفتن نداشته باشند، کشتی اهل قران به گِل می‌نشیند.

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: اهل قران را باید به میزان وجود و اثرشان شناخت؛ وجود و اثر دو روی یک سکه هستند، ما نیاز به یک رستاخیز و جهش بی سابقه در فرهنگ قرانی کل کشور داریم. من و امثال بنده که قرآن باز و قرآن فروش بودیم، قرآن را سوزاندیم تا بازار خودمان گرم شود. ما چقدر تلاش کردیم تا ما بسوزیم و قرآن روشن شود؟ ما چقدر کتک خور قرآن هستیم؟ آیا ما واقعا اهل القران هستیم؟

وی افزود: اهل قرآن اهل الله هستند، اهل الله درمان می‌کنند؛ امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید من با شما شیعیان می‌خواهم دردها را درمان کنم، اما چه کنم که خود شما درد من هستید. اهل قرآن پیشگامان و خطشکنان فرهنگ اسلام هستند. اهل قران اولین سفیران انقلاب اسلامی در داخل و خارج بودند. تمام دیپلمات‌های ما پشت اهل قرآن می‌توانستند وارد کشورهای دیگر شوند. دیپلمات‌ها به خود بنده می‌گفتند که ما را در جماعت اهل سنت راه نمی‌دادند ولی با قاری قرآن راه می‌دادند. آیا ما توانستیم عزت اهل قرآن را حفظ کنیم؟

نشود///قرآن فروش نباشیم تا بازار خودمان گرم شود/ رسوایی دو دوزه باز با قرآن در دنیا+صوت و عکس

خدام حسینی با اشاره به اینکه اگر ما بوی خدا و قرآن دهیم، خلق بی‌سر و پا به سمت ما می‌آید گفت: اگر ما بوی خدا نمی‌دهیم، از قامت گنداب ماست. کار های قرآنی خیلی خیلی زیاد شده اما از قرآنی کار کردن خبری نیست. اینکه عکس بگیریم و فقط گزارش دهیم خیلی زیاد شده است و خلوص را از بین برده است.

وی در ادامه تصریح کرد: قرآنی‌ها اگر پاسخگو و درمانگر نباشند، جامعه آنها را کنار می‌گذارد، همانگونه که امروزه اتفاق افتاده است. اهل قران، امروز باید ملجا مردم باشند. اگر به کاری نگاه کردند، گره باز کنند. چون دنبال دنیا نیستند و کلک نمی‌زنند. خدام حسینی با استناد به آیه «وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها» گفت: اگر دسیسه در کار کسی باشد خوار و ذلیل می‌شود. با قرآن نمی‌شود دودوزه بازی کرد و اگر کسی چنین عمل کند، در همین دنیا رسوا می‌شود. خیلی‌ها داخل سفره قرآن می‌آیند و آهسته آهسته بار خودشان را می‌بندند و اسیر پول و ماشین و زمین می‌شوند.

در پایان جلسه، گروه دوم سبیل الرشاد به اجرای برنامه پرداختند و در ادامه  عباس هاشمی، قاری بین‌المللی کشورمان دقایقی به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت. خدام حسینی در پایان تلاوت این قاری بین‌المللی گفت: لطیف‌ترین نکته در تلاوت هاشمی این بود که اغراق و مبالغه و خودنمایی در آن نبود. قرائت قرآن و لحن یعنی القای معنا با صدا.

نشود///قرآن فروش نباشیم تا بازار خودمان گرم شود/ رسوایی دو دوزه باز با قرآن در دنیا+صوت و عکس

خدام حسینی ضمن خوش‌آمدگویی به حمیدرضا احمدی وفا، قاری بین‌المللی کشورمان که به علت ترافیک با تاخیر به این جلسه رسید، از این قاری بین‌المللی درخواست کرد تا در جلسه بعد به طور موسع از تلاوت وی بهره‌مند شوند. همچنین، خدام حسینی از منصور آقامحمدی، به دلیل همراهی مهمانان بوشهری و هماهنگی برنامه‌هایشان قدردانی کرد.

در پایان جلسه اساتید و پیشکسوتان قرآنی بوشهر، انگشتری متبرک به حرم امام حسین(ع) را به سیدمحسن خدام حسینی هدیه کردند و عکسی به یادگار گرفته شد. این عکس یادگاری شاید از معدود عکس‌های یادگاری جلسات سیدمحسن خدام حسینی بود که اعضای جلسه به این عکس یادگاری غبطه خوردند.

نشود///قرآن فروش نباشیم تا بازار خودمان گرم شود/ رسوایی دو دوزه باز با قرآن در دنیا+صوت و عکس

در ادامه تلاوت های قاریان بوشهری ارائه می‌گردد.

محمد جماله

کد
دریافت

عبدالرسول سرخوش
کد
دریافت
عباس هاشمی
کد
دریافت
مطالب مرتبط
captcha