كتاب «روش زندگی مسلمانان» در ژاپن منتشر شد
کد خبر: 3610345
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹

كتاب «روش زندگی مسلمانان» در ژاپن منتشر شد

گروه بین‌الملل: کتاب «روش زندگی مسلمانان» به همت رادیو تلویزیون دولتی ژاپن (NHK) در این کشور چاپ و منتشر شد.

كتاب «روش زندگی مسلمان» در ژاپن منتشر شد
رايزني فرهنگي ايران در ژاپن در خبری به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: کوسوگی یاسوشی (Kosugi Yasushi) و کوسوگی ماریا(Kosugi Maria)، نویسندگان این کتاب هستند و قیمت آن 905 ین به اضافه مالیات است.
کتاب شامل یک مقدمه و شش گفتار است و مجموعا در 157 صفحه نشر یافته است.  
ساختار و انگیزه نگارش کتاب
کتاب به طور کلی از سری کتاب‌های رادیو و تلویزیون ملی ژاپن موسوم NHK است. بر اساس سیاست‌های انتشارات NHK ، این نهاد در موضوعات مختلف سلسله کتاب‌هایی را به زبان ساده برای خوانندگان عمومی منتشر می‌کند. بعضی از این کتاب‌ها سفارشی است. به این معنا که کتابی را در موضوعی خاص به متخصص آن موضوع سفارش می‌دهند. بعضی از کتاب‌ها محصول برنامه‌های آموزشی این شبکه است که پس از اتمام برنامه‌ها به صورت درس‌گفتار در یک یا چند مجلد منتشر می‌شود.
همین طور برخی از کتاب‌های این شبکه پیش از برنامه مورد نظر به صورت کتاب آموزشی توسط متخصص نوشته و منتشر می‌شود.  
کتاب روش زندگی مسلمانان از سری کتاب‌های نوع دوم بوده و به صورت کتاب درسی منتشر شده است. هدف از این کتاب آموزشی همان‌طور که از عنوانش پیداست، شناساندن نوع زندگی مسلمان به جامعه عمومی ژاپن و بالا بردن شناخت این جامعه از جوامع مسلمان است که تصاویری از زندگی مسلمانان را هم در خود دارد.
این کتاب برای رشد آگاهی و موفقیت بیشتر برنامه نیز به ابتکار جالبی دست زده است. نویسندگان کتاب همان‌طور که از نام خانوادگی مشترک آنان بر می‌آید، پدر و دختر هستند. از این رو این برنامه علاوه بر نشان دادن روابط خانوادگی و به تنوع و توانایی جنسیت مرد و زن هم نظر دارد. علاوه براین پدر (یاسوشی) متخصص اسلام، فرهنگ منطقه‌ای و روابط بین‌الملل و خاورمیانه است. در مقابل آن دختر (ماریا) متخصص مردم‌شناسی و آسیای جنوبی است. همین طور بر روی متن قرآن پژوهش داشته و دختر بر نقش مضامین قرآن بر روی جوامع اسلامی پژوهش کرده است. علاوه بر این موضوع کار پدر بر روی جوامع عربی بوده و دختر به طور مشخص بر روی جوامع اندونزی، مالزی و برونئی پژوهش کرده است.
چنین تفاوت‌ها و مشابهت‌هایی میان پدر و دختر متخصص موجب شده است که کتاب علاوه بر این که دارای تنوع فرهنگی می‌شود، تشابه و تفاوت دیدگاه‌ها از سوی اعضای یک خانواده درباره موضوع خاص را به طور دوستانه نشان دهد.  
فصل‌های کتاب
مقدمه
بخش اول یا دوره درسی اول

عنوان این بخش در ترجمه تحت‌‌اللفظی «مردمانی که ایمان آورده‌اند» است که مقصود از آن پرداختن به دوران جاهلی، تولد اسلام و ایمان‌آوردن تازه‌مسلمانان به آن است. این بخش در 9آوریل 2017 (20 فروردین‌ماه) پخش شده است.  
بخش دوم یا دوره درسی دوم  
زمان این برنامه که 14می(24 اردیبهشت‌ماه) بوده، درباره کتاب مقدس و مشخصا قرآن بحث می‌کرده است که عنوانش در ترجمه تحت الفظی می‌شود: «کتاب مقدسی که سخن می‌گوید».
بخش سوم یا دوره درسی سوم
این برنامه در 11 ژوئن(21 خرداد) پخش شده و عنوان تحت‌اللفظی آن «مدل حیات محمد» است که درباره زندگی و حیات پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) صحبت می‌کند.  
بخش چهارم یا دوره درسی چهارم
عنوان تحت‌اللفظی این بخش «منطق تجارت شکست‌ناپذیر» بوده و قرار است در 9جولای(18 تیرماه سال جاری) پخش شود. این بخش درباره تجارت میان سرزمین‌های اسلامی بحث می‌کند و بار اقتصادی دارد.  
بخش پنجم یا دوره درسی پنجم
این بخش که در 13 آگوست(22 مردادماه سال جاری) پخش می‌شود، ماهیت اجتماعی دارد و درباره ازدواج و فرزندآوری در میان مسلمانان بحث می‌کند. عنوان این بخش «قدرت ازدواج به عنوان سرچشمه قدرت فرزند‌آوری» است.  
بخش ششم یا دوره درسی ششم
این بخش مشخصا درباره نحوه غذای مسلمانان با تأکید بر بار معنایی کلمه «حلال» در اسلام است. زمان این برنامه 10 سپتامبر(19 شهریورماه سال جاری) است و عنوان تحت‌اللفظی آن «غذای حلال بخوریم» یا «خوردن غذای حلال» است.  
بر اساس عنوان کتاب این کتاب مجلد اول بوده و مجلد دوم این کتاب که احتمالا سلسله درس‌هایی از ماه اکتبر به بعد را شامل می‌شود، منتشر خواهد شد. با این حال باید در این کتاب به نکته‌ای توجه کرد و آن این است که کتاب درباره جوامع شیعی و اسلام در ایران بحثی نمی‌کند.
captcha