معمای حل شده دوباره سؤال شد! ماجرای پرچم ایران در مذاکرات حج
کد خبر: 3590469
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳

معمای حل شده دوباره سؤال شد! ماجرای پرچم ایران در مذاکرات حج

گروه شبکه اجتماعی: در حالی که مسئله عدم استفاده از پرچم ایران در یکی از نشست‌های مذاکرات حج سال گذشته مطرح و از منظر رفتار دیپلماتیک پاسخ داده شده بود، این موضوع با توییت یکی از مسئولان دوباره در فضای مجازی مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه توئیتری خود به مسئله مذاکرات حج ایران با طرف سعودی و نبود پرچم ایران در این مذاکرات که 5 اسفند ماه سال گذشته صورت گرفت بود، اشاره و نوشته است: «حذف پرچم ایران در مذاكرات حج، از سوی طرف عربستانی و تحقیر ایران در این اجلاس، اگر این خبر درست باشد باید فرد خاطی نیامده به كشور عزل شود».

در واکنش به این توئیت حمید محمدی، سرپرست سازمان حج و زیارت ضمن انتشار توئیتی توضیحات لازم را ارائه کرد. این در حالی است که تمام هیئت اعزامی به آن مذاکرات پس از چند روز به ایران بازگشتند و پس از انتشار عکس‌های مذاکرات، عرف دیپلماتیک در این خصوص از سوی سازمان حج و زیارت تشریح شده است.

معمای حل شده دوباره سؤال شد! ماجرای پرچم ایران در مذاکرات حج

بر همین اساس مطالب منتشر شده در خصوص عدم وجود پرچم ایران در یکی از نشست‌های مذاکرات که در تاریخ 10 اسفند ماه از سوی خبرگزاری ایکنا منتشر شده است، جهت توضیح دلایل دیپلماتیک این مسئله باز نشر می‌شود:

در پی دیدارهای هیئت‌های حج ایران و عربستان در دور اول مذاكرات حج در جده، تحركات معدود و محدودی از سوی برخی مبتنی بر ناآگاهی و یا با اهداف سیاسی گروهی مطرح شد مبنی بر این كه چرا در یكی از دیدارها میان هیئت جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از پرچم جمهوری اسلامی ایران استفاده شده و در دیداری دیگر استفاده نشده است.

این در حالی است که مطابق اصول و قواعد تشریفات دیپلماتیک، در دیدارهای تشریفاتی میان مقامات دو كشور با سطوح متفاوت، غالبا و عرفا فقط پرچم کشور مقام بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد كه در ارتباط با دیدار تشریفاتی میان سرپرست هیئت ایرانی و سرپرست سازمان حج و زیارت که حائز سطح معاون وزیر است با سرپرست هیئت عربستان و وزیر حج و عمره این کشور كه حائز سطح وزارت است به درستی صرفا از پرچم مقام بالاتر یعنی عربستان استفاده شده است.



معمای حل شده دوباره سؤال شد! ماجرای پرچم ایران در مذاکرات حج

از سوی دیگر در ارتباط با دیدارهای كاری می‌بایست پرچم طرفین صرف نظر از سطح رؤسای هیئت، مورد استفاده قرار گیرد كه مطابق تصاویر منتشر شده، پرچم جمهوری اسلامی ایران و عربستان استقرار یافته است.

در این ارتباط علی محمد بیدار مغز، كارشناس و مدرس تشریفات دیپلماتیك و دیپلمات بازنشسته كشورمان ضمن تایید این موضوع گفت: «در دیدارهای تشریفاتی كه معمولا مقامات كشورها كنار هم می‌نشینند، و تابلوی نام هم وجود ندارد، چنانچه سطح مقامات دو كشور در ملاقات متفاوت باشد، به طور معمول و عرف صرفا از پرچم كشور مقام بالاتر استفاده می‌شود ولی در ارتباط با دیدارهای كاری كه مقامات و هیئت‌ها معمولا روبروی هم می‌نشینند، و تابلوی نام هم وجود دارد، صرف نظر از سطح مقامات دو كشور، پرچم می‌بایست وجود داشته باشد. لذا قواعد فوق در ارتباط با مذاكرات مذكور به درستی رعایت شده است

یادآور می‌شود مطابق تصاویر دیدارهای اخیر وزیر حج و عمره عربستان، هرگاه رئیس هیئت كشور اسلامی در سطح برابر یعنی وزیر بوده (مانند افغانستان، یمن و ...) از پرچم كشور مقابل استفاده شده و در مورد كشورهایی كه رئیس هیئتشان در سطح معاون وزیر بوده است (مانند جمهوری اسلامی ایران، مصر، كویت، ازبكستان، پاكستان و ...) از پرچم استفاده نشده است.

captcha