«عبدالرحیم» و «عبدالکریم» امامزادگانی كه بر تارك نكا می‌درخشند
کد خبر: 3585388
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹

«عبدالرحیم» و «عبدالکریم» امامزادگانی كه بر تارك نكا می‌درخشند

گروه اجتماعی: شهرستان نكا با دارا بودن 64 امامزاده دارای آمار بالایی از نظر وجود امامزادگان در استان است و در اين بين امامزادگان «عبدالرحیم» و «عبدالکریم» روستای نوذرآباد به عنوان يكی از قطب‌های گردشگری مذهبی، همچون نگينی بر تارک نکا می‌درخشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران به نقل از ستاد خبری طرح آرامش بهاری،  وجود 64 امامزاده در نقاط مختلف شهرستان نکا، از این شهرستان به عنوان یک قطب گردشگری مذهبی ساخته است که وجود 53 امامزاده در مناطق کوهستانی و روستایی، این مسئله را پررنگ‌تر کرده است.

در این بین روستای نوذرآباد نکا در 15 کیلومتری شهر نکا و در کنار دریای نیلگون خزر، میزبان دارای دو امامزاده است که یکی از آنها در گورستان قدیمی و دیگری در حسینیه محل قرار دارد و براساس آنچه گفته شده، این دو امامزاده برادر هستند.

از میدان جانبازان نکا در منتهی‌الیه شرق نکا به سمت دریا که حرکت کنیم بعد از گذشت 15 کیلومتر از این مسافت به روستای نوذرآباد می‌رسیم، روستایی با بافت سنتی و مدرن و مردمانی صمیمی و خون‌گرم که شغل‌ بیشتر این افراد کشاورزی و صیادی است.

«عبدالرحیم» و «عبدالکریم» دو امامزاده مدفون در روستای نوذرآباد نکا هستند که بر اساس گفته اهالی این روستا منسوب به حضرت علی(ع) بوده و مردم روستا و منطقه از گذشته تاکنون اعتقاد زیادی به این دو امامزاده بزرگوار داشته و دارند و تعدادی هم  شفای بیماران خود و گره‌گشایی در برخی از امور را از این  دو بزرگوار گرفته‌اند.
 
«عبدالرحیم» و «عبدالکریم» روستای نوذرآباد نکا دو امامزاده و نوری برای این روستا و شهرستان نکا هستند که به عنوان گل سرسبد این روستا و روستاهای همجوار، سالانه میزبان مسافران و گردشگران مختلف مذهبی بوده و برکات وجودی‌شان نثار جان شیفتگان به اهل بیت(ع) می‌شود.

«عبدالرحیم» و «عبدالکریم» روستای نوذرآباد نکا را همه می‌شناسند از کودک خردسال این روستا و روستاهای اطراف گرفته تا پیرمرد و پیرزنانی که روزگاری طولانی با این امامزاده زندگی کرده و الفت گرفته‌اند.

از کوچه پس کوچه‌های روستای نوذرآباد که می‌گذری به امامزادگانی و بزرگوارانی می‌رسی که مایه نور و رحمت‌اند؛ امامزادگانی که امید این مردم در مشکلات، درماندگی‌ها و ناآرامی‌های این روزگار هستند.

مردمی که به پابوس امامزادگان حاجت‌دهنده می‌روند

 زهرا نوذری از بانوان قدیمی این روستا است که در مورد برآورده شدن حاجت در این امامزاده بارها شنیده است و خود نیز بارها حاجتش را از این امامزاده خواسته و برآورده شده است، می‌گوید: این امامزادگان حاجت‌دهنده بسیاری از افراد بوده‌اند و بسیاری از مردم از نواحی مختلف برای برآورده شدن حاجت به این روستا می‌آیند.

وی که خود برخی از سفره‌های دینی و مذهبی خود را در این امامزادگان می‌گستراند و از عاشقان به اهل بیت(ع) میزبانی می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان نکا در مورد امکانات موجود در این امامزاده می‌گوید: امکانات خوب و مناسبی فراهم شده است و از نظر گرمایش و سرمایش اکنون وضعیت مناسبی وجود دارد.

نوذری، با بیان اینکه مهمترین نیاز فعلی این امامزادگان ضریح آنان است، گفت: امیدواریم با توجه به اینکه این امامزاده از جمله امامزادگانی است که در فصل‌های مختلف زائر دارد، نسبت به نصب ضریح اقدام و فضاسازی مناسبی هم در داخل و خارج از امامزاده و ایجاد فضای سبز انجام شود.

وی افزود: فضای مناسب در بخش آشپزخانه فراهم شده است که جای قدردانی از اداره اوقاف و امورخیریه نکا دارد و امیدواریم با زیباسازی و فضاسازی بهتر بتوانیم افراد بیشتری را در این امامزادگان گردهم اورده و با رونق مسائل مذهبی، جوانان را از آلودگی‌های مختلف در امان داریم.

امامزادگان گنج‌های گم شده جامعه

 علی خانی از دیگر روستاییان منطقه هم از امامزادگان به عنوان گنج‌های گم شده جامعه نام برد که با شناسایی شدن توسط اداره اوقاف و امور خیریه به مردم نشان داده شدند و مردم از برکات وجودی‌شان برخوردار شدند.

وی با اشاره به فضاسازی انجام شده و محوطه‌سازی فعلی دئر دو امامزاده نوذرآباد، اظهار کرد: علاوه بر بهسازی محیطی که توسط اداره اوقاف و امورخیریه نکا در دست انجام است، کارهای فرهنگی بسیار خوبی هم اجرایی شده است که در مناسبت‌های مختلف سال، برنامه‌های مختلف فرهنگی در این امامزادگان برگزار می‌شود.

خانی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان نکا افزود: برگزاری همایش تجلیل از پیرغلامان در سال‌های گذشته از جمله آئین‌ها و مراسماتی بوده است که با استقبال مردم روبرو شد و همچنین طرح آرامش بهاری، سوگواره حضرت زهرا(س) و برنامه‌های فرهنگی اعیاد و وفات ائمه اطهار(ع) با قوت در حال انجام است.

وی ادامه داد: این بقاع متبرکه به دلیل جایگاه معنوی، معجزات و کرامات بسیار زیاد در طول تاریخ، از نظر اهالی محل و روستاییان اطراف، مورد تکریم بسیار است و مردم اعتقاد زیادی به این دو امامزاده دارند و همچنین افراد زیادی به قصد زیارت و برآورده کردن حاجات خود، به این منطقه سفر می‌کنند.

 مهم‌ترین نیاز امامزادگان، مشارکت خیران است

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان نکا هم به خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان نکا گفت: مشارکت خیران در توجه به بقاع متبرکه و امامزاده‌های مختلف شهرستان از مهمترین نیازهای امامزادگان است که باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

حجت‌الاسلام مهدی صالحی اظهار کرد: برخی از بقاع متبرکه ما از امکانات مناسب رفاهی برای زائران برخوردار نیستند که در برخی از موارد اداره اوقاف هم به دلیل گستردگی کار و امور توان انجام آن را ندارد که در این مواقع وجود خیران می‌تواند گام بلندی در رفع مشکلات ما در این حوزه باشد.

وی با اعلام اینکه رسیدگی به امامزادگان و تبدیل این اماکن به قطب فرهنگی و تکمیل زیرساخت‌های عمرانی از وظایف مهم اداره اوقاف و امور خیریه است، افزود: انتظار داریم در کنار کارهای مختلفی که از سوی اوقاف انجام می‌شود در ادامه راه مردم و خیران هم در این امور وارد شده و کمک‌کار اوقاف باشند.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان نکا همچنین در مورد نصب ضریح امامزادگان  «عبدالرحیم» و «عبدالکریم» روستای نوذرآباد نکا به عنوان یکی از خواسته‌های مهم مردم روستا گفت: نصب ضریح برای این دو امامزاده بزرگوار هم در دستور کار است که امیدواریم با تأمین اعتبار مناسب، به زودی عملیاتی شود.

این مسئول افزود: با توجه به اینکه امامزادگان «عبدالرحیم» و «عبدالکریم» روستای نوذرآباد نکا از جمله امامزدگان محوری شهرستان نکا هستند که دارای زائرانی در تمام فصول بوده و به طور نسبی در طول روز یک‌هزارنفر زائر در این امامزادگان حاضر و ضمن ادای احترام و زیارت قبور آنان، سکونت هم دارند، فضاسازی مناسب آشپزخانه، سرویس بهداشتی و امکانات رفاهی انجام شده است.

صالحی اظهار کرد: برای رفاه حال مسافران و زائران نوروزی حیاط موزائیک‌کاری شده، وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب فراهم شده است و پتو و امکانات استراحت به اندازه کافی مهیا است و با توجه به اینکه این امامزادگان دارای خادم تمام وقت و هیأت امناء هستند، هماهنگی‌های لازم توسط این خادمان به امامزادگان با هماهنگی اوقاف انجام می‌شود.

وی  افزود: طرح آرامش بهاری در این دو امامزاده با توجه به زائرپذیر بودن برگزار است و روحانی حاضر در این امامزاده و حسینیه همجوار، علاوه بر اقامه نماز در دو نوبت ظهر و عصر و مغرب و عشاء، به سوالات شرعی و احکام افراد پاسخ می‌دهد.

 امامزادگان «عبدالرحیم» و «عبدالکریم» روستای نوذرآباد نکا از دیرباز تاکنون از جایگاه ویژه‌ای در بین مردم برخوردار بوده‌اند و کرامات زیادی نیز داشته‌اند که افزایش امکانات موجود در این امامزادگان می‌تواند با توجه به نیاز امروز جامعه ما به معرفت دینی، در بصیرت‌افزایی مردم جامعه تأثیرگذارتر باشد.

هر ساله و در فصول مختلف به ویژه ایام نوروز، این دو بقعه متبرکه پذیرای زوار از استان‌های و نقاط مختلف ایران اسلامی است که نشان‌دهنده، جایگاه این امامزاده در بین مردم است و همین امر می‌طلبد تا بیشتر از پیش در انجام امور رفاهی، افزایش امکانات، ایجاد فضایی دلپذیر و افزایش فضای سبز تلاش شود.

لازم به ذکر است: شهرستان نکا با دارا بودن 64 امامزاده، حدود 400 موقوفه دارد که از این تعداد موقوفه، 59 موقوفه منفعتی بوده و برخی از آنها نیز همانند مسجد، تکیه و ... انتفاعی است؛ همچنین این شهرستان دارای  بیش از 10 هزار و  100 رقبه و مستأجر است.

captcha