شرکت 60 هزار نفر در طرح تربیت حافظان قرآن کرمان
کد خبر: 3551044
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۲
قاسمی‌زاده اعلام کرد:

شرکت 60 هزار نفر در طرح تربیت حافظان قرآن کرمان

گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: 60 هزار نفر طی پنج سال وارد طرح تربیت حافظان قرآن کریم استان کرمان شده‌اند که توسط 300 مربی آموزش داده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمان، حجت‌الاسلام محمد قاسمی‌زاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان دیروز یکشنبه، 14 آذر در همایش ائمه جمعه استان کرمان گفت: سنگر امامت جمعه، یک فرصت است و هرکسی به اندازه خود از آن استفاده می‌کند، اما کسی بیسترین استفاده را می‌برد که هنر بیشتری از خود بروز بدهد و زمانی که نگاه می‌کنیم، در مسائل شهر، بحث‌های فرهنگی و مذهبی، مساجد و ... کمبودهایی داریم و گاهی امام جمعه با یک تلفن، صحبت و ... می‌تواند زمینه را برای مشارکت مردم و رفع مشکل فراهم کند.
وی با اشاره به دهه وقف و تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت اوقاف افزود: ائمه جمعه توصیه‌های معظم‌له را مطالعه کنند که کار پیچیده، گسترده و با مسئولیت فراوان در حوزه وقف در کشور و استان وجود دارد که همکاری گسترده‌تر ائمه جمعه را می‌طلبد.
حجت‌الاسلام قاسمی‌زاده با تأکید بر رسیدگی به بقاع متبرکه بیان کرد: رهبر انقلاب فرمودند، به این امامزاده ها برسید که این امر با دو اصل بهره‌برداری فرهنگی، مذهبی از این اماکن و مشارکت دادن افراد خیّر در برآورده کردن نیازها و امکانات بقاع متبرکه مطرح است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان تصریح کرد: بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و دینی مستقیمأ در امامزادگان منشاء خیر و برکت برای مردم است و نباید این ظرفیت مورد غفلت و بی‌توجهی قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه نظم وانضباطی که در سامانه موقوفات به وجود آمده، در برخی دستگاه‌های مدرن کشور وجود ندارد، بیان کرد: امروز تمام بقاع متبرکه کشور، در سامانه موقوفات وجود دارند و 40 درصد از درآمد بقاع صرف امور عمرانی، 30 درصد برای کارهای مدیریتی، 20 درصد کارهای فرهنگی و 10 درصد در حق تولیت هزینه می‌شود.
حجت‌الاسلام قاسمی‌زاده گفت: در بودجه عمرانی امسال اعتباری برای امامزادگان گذاشته نشده و باید روشنگری و هدایت خیّران توسط ائمه جمعه برای مشارکت و همراهی در امور عمرانی بقاع متبرکه انجام شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با اشاره به عملکرد اوقاف در حوزه فرهنگی تصریح کرد: 60 هزار نفر طی پنج سال وارد طرح تربیت حافظان قرآن کریم استان کرمان کرمان شده اند که توسط 300 مربی آموزش داده می‌شوند.
وی اظهار کرد: همیشه درباره اهمیت و ثواب وقف کردن گفته‌ایم، اما چند زاویه مهم در موضوع وقف وجود دارد که کمتر به آن پرداخته شده، به عنوان مثال کسی که می‌خواهد وقف کند، باید با مشورت این کار را انجام بدهد.
حجت‌الاسلام قاسمی‌زاده تصریح کرد: هفت حوزه را با کار کارشناسی برای وقف در نظر گرفته‌ایم که حوزه امور اجتماعی، نشر فرهنگ و معارف قرآنی و اسلامی، علم و فناوری و وقف تربیت طلاب علوم دینی از جمله آن است که از موضوع اخیر غفلت شده، در حالی که از محل موقوفات مدرسه‌های علمیه ابراهیمیه و محمودیه کرمان سالانه 300 میلیون تومان هزینه می‌شود.
وی با بیان اینکه خیرات و مبرات، بهداشت و درمان و امنیت از دیگر حوزه‌های در نظر گرفته شده برای وقف است، اظهارکرد: در استان کرمان 165 نفر نیروی انسانی در اوقاف داریم و این در حالی است که استان 6 هزار و 855 موقوفه با 60 هزار رقبه، 300 بقعه متبرکه و 6 هزار مسجد دارد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با اشاره به عملکرد اوقاف گفت: طی سنوات تصدی بنده در اوقاف، بیش از 3 هزار جلد سند مالکیت برای موقوفات اخذ شده و اگر در کل استان کرمان هشت سند مالکیت بگیریم، بیش از 20 هزار موقوفه در استان کرمان سنددار می‌شوند.
وی تأکید کرد: یکی ازحقوق ضایع شده مسلّم موقوفات در حوزه ثبت و افزایش سهام موقوفات بود که در این سال‌ها 823 هکتار زمین به سهم موقوفات شهر کرمان افزوده شده و همچنین در این سال‌ها درآمد موقوفات به 15 برابر افزایش یافته است.
captcha