بم‌خوانی هدفمند استاد «کامل یوسف»
کد خبر: 3483850
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
واکاوی شخصیت و تلاوت قراء مطرح جهان اسلام/6

بم‌خوانی هدفمند استاد «کامل یوسف»

گروه فعالیت‌های قرآنی: حسین آیات گفت: نکته مهمی که در تلاوت شیخ کامل یوسف وجود دارد، تحت عنوان خشوع در تلاوت است که به درجه کامل و اکمل در تلاوت شیخ کامل یوسف وجود دارد.

خشوع در تلاوت؛ ویژگی بارز استاد کامل یوسف البهتیمی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در ادامه آشنایی با قاریان مطرح جهان اسلام، بخش دیگری از واکاوی تلاوت استاد کامل یوسف البهتیمی را خواهیم داشت. حسین آیات، قاری و کاتب قرآن کریم در مورد مؤلفه‌های بارز تلاوت استاد کامل یوسف بهتیمی بیان کرد: در مورد استاد کامل یوسف البهتیمی سخن بسیار است، چه بگویم راجع به قاری که می‌توانم آن را اکمل‌القراء بدانم که برازنده ایشان است. طوری که بنده مطالعه کرده‌ام شاید ایشان تنها قاری باشد که از عهده این کار ترکیب برآمده یعنی تلاوت ایشان را وقتی گوش می‌دهیم، گویی یک دوره تاریخ تلاوت مصر را شنیده‌ایم.

وی ادامه داد: از شیخ محمد رفعت گرفته تا شیخ علی محمود، شیخ عبدالفتاح، محمد سلامه، محمد عکاشه که مصطفی اسماعیل نیز تحت تأثیر وی بوده و نیز منصور بدار از جمله اساتیدی هستند که کامل یوسف از ایشان تأثیر گرفته است. شیخ کامل یوسف در ترکیب کردن تلاوت‌های مختلف اساتید مختلف شاید تنها نمونه و موفق‌ترین نمونه است که این کار را کرده حتی از قراء هم‌عصر خود نیز کاملاً تأثیر و تأثر دارد یعنی هم از ایشان تأثیر گرفته و هم بر ایشان تأثیر گذاشته برای مثال منشاوی و عبدالباسط و شیخ مصطفی اسماعیل قراء هم‌‌عصر ایشان هستند که تأثیر و تأثر از یکدیگر دارند.

تأثیر زیاد قراء از شیخ کامل یوسف

آیات در ادامه سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: قراء بعد از وی نیز به‌ویژه بیش از 90 درصد از قراء‌ از رنگ‌آمیزی تلاوت وی استفاده کرده‌اند. شاید نشود قاری‌ای پیدا کرد که نظر به تلاوت شیخ کامل نداشته باشد. در بسیاری از موارد که به صورت عینی مشهود است برخی دقیقاً مانند خود شیخ کامل، ادا می‌کنند مانند شیخ محمد عمران که در ابتدا حتی نوع صوت را شبیه می‌کند. همچنین، قرایی مانند شیخ حسین منصور و حتی حمدی زامل و از این دست قراء زیاد هستند که از شیخ کامل تأثیر گرفته‌اند.

آیات با بیان اینکه واقعاً شگفت‌انگیز است کسی که از لحاظ سن نیز از شیخ کامل بزرگتر است، اینطور به دنبال شیخ رفته باشد و این امر می‌رساند که چقدر و تا چه میزان اعتقاد قلبی به شیخ کامل وجود دارد، گفت:‌ دیگر از کسانی که به دنبال شیخ کامل رفته‌اند، شیخ محمد اللیثی است که در ابتدای ورود به تلاوت، کاملاً شیوه ایشان را می‌خواند و در این اواخر به طور کامل متأثر از استاد است و آنطور که خود ایشان نیز اذعان کرده، اعتقاد راسخی به شیخ کامل داشته است.

وی با اشاره به اینکه تلاوت شیخ کامل یوسف به دل می‌نشیند، بیان کرد: خیلی‌ها استاد هستند و در استادی ایشان هیچ تردیدی نیست و همه نیز ایشان را به استادی قبول دارند ولی کسی به شیوه این‌ها نمی‌خواند و خیلی نادر افرادی پیدا می‌شوند که به این شیوه بخوانند برای اینکه قلبشان تسخیر نشده که کسی به اقتفای آن برود ولی شیخ کامل یوسف طوری تلاوت را عرضه کرد که واقعاً قلوب را تسخیر می‌کرد.

قدرت فراوان استاد کامل یوسف در بم‌خوانی

وی در مورد بم‌خوانی مرحوم استاد نیز تصریح کرد: حقیقت این است که بم خواندن در قراء دیگر کاری از سر رفع تکلیف است یعنی این کار را می‌کنند تا یک نفسی برای خود تازه کنند و یک آنتراکت نیز به مخاطب دهند و بم را در همین حد انجام می‌دهند اما این بم وقتی به تلاوت شیخ کامل می‌رسد، اصلاً موضوعیت پیدا می‌کند و یک مبحث می‌شود البته ذکر مثال در این زمینه فراوان است. استاد قطعه نهاوندی در سوره رعد می‌خواند که بعد از اوجی که می‌گیرد قطعه بمی می‌خواند و حقیقتاً اینجا معلوم می‌شود که اصلا بم موضوع است.

آیات بیان کرد:‌‌ استاد کامل یوسف بم را بسیار هدفمند می‌خواند، آهنگ‌گذاری می‌کند و گاهی شده در تلاوت مجلسی اوج‌های حیرت‌انگیزی را که می‌گیرد تأثیری همانند تأثیر بسیار عمیق بم ندارد که البته می‌توان گفت که شیخ کامل تأثیر زیادی در زمینه بم‌خوانی از رفعت دارد. برای مثال این بم‌خوانی قدرتمند استاد در تلاوت سوره‌های مبارکه نبأ و نازعات کاملاً مشهود است.

وی تصریح کرد: ‌نکته مهمی که در تلاوت شیخ کامل یوسف وجود دارد، تحت عنوان خشوع در تلاوت است که به درجه کامل و اکمل در تلاوت شیخ محمد رفعت و شیخ کامل وجود دارد، البته خشوع در صدا با حزن در صدا متفاوت است، خشوع مرتبه خیلی بالاتر از حزین بودن است. حزین شاید یک ویژگی باشد ولی خشوع در تلاوت که متأسفانه در بسیاری در قراء نیست به طوریکه شیخ کامل وقتی می‌خواند صدای هق هق گریه جمعیت حاضر در جلسه بلند می‌شود که نمونه بارز آن در تلاوت سوره مبارکه مریم مشهود است.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۲۶ - ۱۶:۰۶
0
0
چقد عالمانه و محققانه گفتند لطفا از ایشان استاد آیات زیادتر مصاحبه کنید
captcha