راه‌اندازی جریان قرآن و تفسیر در حوزه علمیه مروی تهران
کد خبر: 3470226
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
در مراسم معارفه مدیر حوزه علمیه مروی مطرح شد:

راه‌اندازی جریان قرآن و تفسیر در حوزه علمیه مروی تهران

گروه حوزه های علمیه: مدیر جدید حوزه علمیه مروی تهران در آیین معارفه خود از راه‌اندازی جریان علمی قرآن و تفسیر و جریان علمی حدیث و عترت در کنار دروس فقه و اصول در این حوزه علمیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیین تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه مروی تهران با حضور آیت‌الله رشاد، رییس شورای مدیریت حوزه علمیه تهران، مدیر و معاونین مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران، اساتید و طلاب مدارس تابعه حوزه علمیه مروی در این حوزه برگزار شد.

راه‌اندازی جریان قرآن و تفسیر در حوزه علمیه مروی تهران

آیت‌الله احمد محسنی گرکانی، تولیت حوزه علمیه مروی در این مراسم با قرائت متن انتصاب خود به عنوان متولی حوزه علمیه مروی که از سوی رهبر معظم انقلاب منتشر شده بود، گفت: انتظار مقام معظم رهبری از حوزه علمیه مروی تربیت طلاب سالم و مفید و احیای جایگاه درخشنده حوزه علمیه مروی با حضور و تربیت علمای صالح و باتقوا است و ما باید در راستای این انتظارات اقدام کنیم.
تولیت حوزه علمیه مروی با اشاره به آیات قرآن اظهار داشت: خداوند راه هدایت را به پیامبر اسلام (ص) نشان داده است و ایشان را به عنوان اسوه حسنه بر ما معرفی کرده است. بر همین اساس، ما اگر به حقیقت اخلاص و صفا و معنویت و علم و تقوا و نظم و نظافت پیامبر(ص) و برنامه‌های زندگی ایشان را اسوه قرار دهیم، در مرحله اول باید از حوزه علمیه شروع کنیم، علما باید پیامبر را اسوه خودشان قرار بدهند تا ان‌شاءالله کلید فتح و پیروزی را به دست آوریم.
وی با تاکید بر اینکه هدف ما جایگزینی سرمایه معنوی طلاب کنونی بجای علمای سلف است، خاطرنشان کرد: مردم به ما نگاه می‌کنند و از ما انتظار دارند، باید مراقب رفتارمان باشیم و مدیر جدید تمام تلاشش این باشد که آینده این مدرسه را درخشان کرده و دشمنان اسلام را ناکام و ناامید کنند.
در ادامه این مراسم، آیت‌الله رشاد، حوزه علمیه مروی با بیان این‌که تولیت شخصیت عالم و وزین آیت‌الله گرکانی باید بدرخشد گفت: در جلسه‌ای که محضر رهبر معظم انقلاب رسیده بودیم ایشان حوزه علمیه تهران را عمیق و عریق به معنای ریشه دار و پیشینه دار معرفی کردند و ما باید این را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با اشاره به اینکه شهر تهران پیش از پایتخت شدن دارای حوزه علمیه بوده است و پس از بدل شدن به پایتخت حوزه علمیه تهران گسترش پیدا کرد و در کنار حوزه علمیه نجف به عنوان قطب علمی و معنوی مطرح شد خاطرنشان کرد: اگر پیشینه حوزه علمیه تهران را به ری پیوند بزنیم با توجه به محدثان بزرگ اهل ری و اینکه ری از معدود نقاط محل تربیت محدثان بزرگ است ریشه و عمق حوزه علمیه تهران بسیار فراتر خواهد رفت.
آیت الله رشاد با بیان اینکه حدود نیم قرن سیاست ظالمان بر نابودی حوزه علمیه تهران بود و موفق هم شدند تا جاییکه اگر گفته می‌شد حوزه علمیه تهران عبارت غریبی بود و مردم نمی دانستند تهران هم حوزه علمیه دارد تاکید کرد: از برکات انقلاب اسلامی احیای حوزه های علمیه و ارتقای آنها بود حوزه های علمیه رفته رفته در جای جای این کشور تقویت شدند و به تبع آن حوزه علمیه نجف و کربلا و دیگر کشورها مثل شام تقویت شد و حوزه علمیه لبنان احیا شد.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت شیخ ابراهیم زکزاکی به عنوان یک طلبه مکتب امام خمینی(ره) گفت: در بعضی کشورها که قبلا حوزه علمیه وجود نداشت حوزه علمیه دائر شد و نمونه آن نیجریه به عنوان پرجمعیت ترین کشور اسلامی است که با تاسیس این حوزه و اعزام طلاب برای ادامه تحصیل به قم و نجف اکنون بین 5 تا 25 میلیون نفر شیعه را در خود جای داده است.
رییس شورای مدیریت حوزه علمیه تهران در ادامه با تاکید بر اینکه باید حوزه تهران بتواند در طراز بزرگترین و مهمترین حوزه های علمیه سراسر کشور قرار بگیرد گفت: در همین راستا تاسیس مرکز تربیت مدرس برای تربیت مدرسان جوان و تقویت مدرسان کنونی، تاسیس مرکز تربیت کادر اجرایی و تاسیس مرکز ارتقای علمی معرفتی و مهارتی طلاب برای جبران ضعف و کاستی های طلاب جوان در برنامه های آینده حوزه علمیه تهران قرار گرفته است.

راه‌اندازی جریان قرآن و تفسیر در حوزه علمیه مروی تهران

گفتنی است در پایان این جلسه حجت الاسلام محمدمهدی اسلامی مدیر سابق حوزه علمیه مروی و حجت الاسلام خیرآبادی مدیر جدید حوزه علمیه مروی به ارائه گزارش کار و برنامه آتی حوزه علمیه مروی پرداختند.
همچنین حجت الاسلام خیرآبادی با تاکید بر به روز بودن طلاب برای مقابله با شبهات، از راه‌اندازی جریان علمی قرآن و تفسیر و جریان علمی حدیث و عترت در کنار دروس فقه و اصول در این حوزه علمیه خبر داد.
captcha