امام رضا(ع)؛ پایه‌گذار تشیع در ایران/ مناظرات، تهدید مأمون را به فرصت برای شیعیان تبدیل کرد
کد خبر: 3357624
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
ولایتی:

امام رضا(ع)؛ پایه‌گذار تشیع در ایران/ مناظرات، تهدید مأمون را به فرصت برای شیعیان تبدیل کرد

گروه سیاسی: مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌ا‌لملل عنوان کرد: حضور امام رضا(ع) در مشهد الرضا باعث پایه‌گذاری تشیع در ایران و تجمیع شیعه به صورت اثنی‌عشری شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علی‌اکبر ولایتی، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌ا‌لملل امروز، 12 شهریورماه در اختتامیه هشتیمن جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی که در سالن بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: مردم ایران که در زمان پادشاهان ساسانی در ظلم ستم به سر می‌بردند، و با یک جامعه طبقاتی روبه رو بودند با ورود اسلام با دینی مواجه شدند که عدالت‌خواه و خداجو بود.

وی با بیان اینکه محبت اهل بیت(ع) به خصوص امام رضا(ع) فقط شامل حال شیعیان نبود بلکه این موضوع در میان سنی‌ها و دیگر مذاهب هم مشاهده می‌شود، ادامه داد: سلطان محمود غزنوی مانند فیلم اسپارتارکوس به شیعه کشی شیعیان ری پرداخت و حتی فرخی سیستانی در مدح این همه کشتار شعر گفت ما پس از آن می‎‌بینیم که همین فرد برای توسعه حرم رضوی اقدام می‌کند.

ولایتی با اشاره به اینکه مرو به عنوان پایتخت بین‌الملی جهان اسلام در آن زمان محسوب می‌شد و همه ادایان و مذاهب سعی می‌کردند در این شهر سکنی گزیند، ادامه داد: مأمون می‌خواست با حضور امام رضا(ع) در مرو بیشتر او را در حصار خودش نگه دارد اما مناظرات که برای تخریب چهره امام رضا(ع) ترتیب داده بود، باعث تبدیل شدن این تهدید برای شیعه به یک فرصت تبدیل شد.

وی با بیان اینکه زمانی امام رضا(ع) به مرو آمد که در شرق و غرب ایران کتاب‌های سایر ادیان و فلاسفه یونان، رم و اسکندریه ترجمه شده بود، ابراز کرد: این سفر باعث شد تا حقایقی که امام رضا(ع) در سینه نهفته داشت، به وسیله دشمن از مدینه به مرو پایتخت جهان اسلام منتقل شود.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌ا‌لملل با اشاره به اینکه بعد از حضور امام رضا(ع) در مشهد، شاخه‌های تشیع که در ایران به خصوص خراسان حضور داشتند به شیعه اثنی‌عشری گرویدند، اظهار کرد: اولین حوزه علمیه در ایران توسط امام رضا(ع) در مسجد جامع مرو بنا شد که با اقبال فراوانی روبه‌رو شد اما مأمون با دیدن این همه استقبال بعد از شهادت این امام همام آن را تعطیل کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از شاگردان این حوزه برای تبلیغ معارف اهل بیت(ع) در سراسر ایران پراکنده شدند،‌ گفت: حتی اهل سنت نیز بسیار به امام رضا(ع) عنایت داشتند به طوری که می‌بینیم ملک‌شاه سلجوقی که در اواخر قرن پنجم به سلطنت رسید با همه دشمنی‌های که با شیعه داشت اما زمانی که برادرش برای تصاحب حکومت شورش می‌کند به زیارت امام رضا(ع) می‌رود و از امام رضا(ع) می‌خواهد که او را در این مبارزه پیروز کنند.

ولایتی عنوان کرد: وجود امام رضا(ع) نیز در مشهد باعث شد پایه‌های تشیع اثنی‌عشری در کشور گذاشته شود و برخلاف تصوری که در این چند دهه اخیر عنوان می‌شود، صفویه باعث گسترش و پایه‌گذاری شیعه در کشور شده، امام رضا(ع) این کار را انجام دادند و در واقع صفویه با استفاده از احترام و محبت اهل بیت(ع) توانست اتحاد ملی را در کشور پایه‌ریزی کند.

captcha